Rekord stor støtte til Folkekirkens Nødhjælp på næsten 1 milliard kroner

Aldrig før har der været så stort behov for Folkekirkens Nødhjælps indsatser i verden. Og aldrig før har støtten og opbakningen fra donorer og den danske befolkning været større.

2022 var på godt og mest ondt rekordernes år.

Folkekirkens Nødhjælp opnåede rekordhøj økonomisk støtte og opbakning på næsten 1 milliard kroner.

“Med næsten 1 milliard kroner fra Danida, internationale donorer og den danske befolkning var vi 2022 i stand til at hjælpe 34 millioner mennesker i nød,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

“Den stigende støtte og opbakning til vores arbejde er helt afgørende for, at vi kan bekæmpe de mange globale kriser, der rammer verdens fattigste lande allerhårdest,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Birgitte Qvist-Sørensen.

Generalsekretæren fremhæver organisationens mere end 200 stærke partnere i 20 af verdens brændpunkter som en del af Folkekirkens Nødhjælps stærke humanitære position i verden.

“Gennem vores lokale partnere gør vi en mærkbar forskel. Ved at arbejde gennem lokalt forankrede civilsamfundsorganisationer, kirkelige organisationer og i tæt samarbejde med virksomheder og myndigheder sikrer vi ejerskaber til indsatserne og resultaterne. Og det er helt afgørende for vores virke i verden,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

På fem år er Folkekirkens Nødhjælps indtægter steget med 45 procent og nåede i 2022 981,6 millioner kroner. Den største donor er fortsat Danida, men stadig flere institutionelle donorer bidrager med stadig større donationer – det er blandt andet EU og amerikanske institutioner og den amerikanske regering.

Omsætningsrekorden i 2022 faldt sammen med et historisk stort behov for Folkekirkens Nødhjælps indsatser i verden.

Antallet af mennesker på flugt steg til det højeste nogensinde. Klimaforandringer, kriser og krige pressede yderligere hundredtusinder ud i ekstrem fattigdom og sult. Menneskerettigheder og internationale spilleregler var under det hårdeste pres i årtier. Og med Ruslands invasion af Ukraine var der atter krig og behov for nødhjælp i Europa.

BILLEDTEKST:

23-årige Fajer Seido er minerydder og på arbejde for Folkekirkens Nødhjælp i centrum af byen Raqqa i det nordøstlige Syrien. FOTO: Thomas Borberg/Politiken

Læs mere her:

Årsrapporten 2022 fkn-arsrapport-2022-web.pdf (noedhjaelp.dk)

Global Report 2022:  dca-global-report-2022-final.pdf (noedhjaelp.dk)

Om Folkekirkens Nødhjælp

Fredsgudstjeneste for Ukraine i Ribe Domkirke med statsministeren: Krigen kalder på medfølelse og minerydning22.2.2024 11:01:28 CET | Pressemeddelelse

”Vi havde håbet, at det aldrig igen blev nødvendigt at yde humanitær hjælp til ofre for krig i Europa. Men nu er det ulykkeligvis den virkelighed, vi igen opererer i,” siger Jonas Nøddekær, konstitiueret generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, op til markeringen af toårsdagen for krigen i Ukraine. Dagen markeres med fredsgudstjeneste i Ribe Domkirke sammen med herboende ukrainere og med deltagelse af statsminister Mette Frederiksen. Biskop i Ribe Stift Elof Westergaard prædiker, og Jonas Nøddekær bringer hilsen og sætter ord på behovet for humanitær hjælp til og genopbygning af Ukraine. ”I kulissen bag Ukraine-krigens voldsomme kampe hjælper vi ukrainerne med at overleve. Gennem lokale partnere giver vi husly til mennesker på flugt, vi uddeler mad, varmt tøj og kontanter - og viser medfølelse og omsorg. Det gør vi i samarbejde med blandt andre lokale menigheder i Mykolaiv regionen, der åbner kirkerummet for bespisning af udsatte og skaber fællesskaber på tværs af fastboende, gennemrej

Folkekirkens Nødhjælp: Vi har aldrig oplevet en værre humanitær katastrofe29.1.2024 17:36:08 CET | Pressemeddelelse

Situationen for civile i Gaza er desperat. Hele befolkningen på 2,2 millioner mangler mad, rent vand, medicin og stort set alle andre basale fornødenheder. Mange børn lider af underernæring, og en femtedel af befolkningen står over for akut hungersnød. Folkekirkens Nødhjælps konstituerede generalsekretær Jonas Nøddekær har gennem sine 23 år med humanitært arbejde aldrig oplevet noget lignende. “De civile er desperate. De er fordrevet fra sted til sted siden oktober. De bor i interimistiske kolde telte. De har ikke noget at spise. De drikker beskidt vand. Fødende kvinder kan ikke få lægehjælp, hvis noget går galt. Flere hundrede mennesker deler et enkelt toilet uden vand og sæbe. Samtidig er Gaza under voldsomme og hyppige angreb, og folk kan ikke flygte nogen steder hen,” siger Jonas Nøddekær. I følge den konstituerede generalsekretær giver fredagens kendelse fra FN-domstolen et spinkelt håb om, at den civile befolkning i Gaza kan få hjælp. “Men det er så godt som umuligt at efterleve

Lederskifte i Folkekirkens Nødhjælp26.1.2024 16:21:29 CET | Pressemeddelelse

Generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen forlader Folkekirkens Nødhjælp. International direktør Jonas Vejsager Nøddekær konstitueres som generalsekretær. Birgitte Qvist-Sørensen har valgt at stoppe fra dags dato af familiemæssige årsager efter 13 år i Folkekirkens Nødhjælp, først som international chef og de seneste 9 år som generalsekretær. ”Stor tak til Birgitte, som har løftet en vigtig opgave og bragt Folkekirkens Nødhjælp frem til en meget stærk position. Efter 100 år er Folkekirkens Nødhjælp stadig en vigtig og fremtrædende organisation,” siger forperson i Folkekirkens Nødhjælps bestyrelse Marianne Hoff Andersen. “Jeg er utrolig stolt af de resultater, jeg i samarbejde med hele organisationen har opnået gennem mine mange år i Folkekirkens Nødhjælp. Til glæde og gavn for mennesker i verdens fattigste lande og i glemte kriser,” udtaler Birgitte Qvist-Sørensen. 50-årige Jonas Vejsager Nøddekær har været ansat i 23 år i Folkekirkens Nødhjælp, de seneste 7 år som international direktør