Gamle tandbørster får nyt liv på årets Smukfest
Husk lige tandbørsten – at smide den til genbrug altså. Sådan lyder opfordringen fra tandbørsteproducenten Jordan, der med et pilotprojekt på årets Smukfest sætter fokus på genanvendelse af plastik.
Brugte og udtjente tandbørster, der har været en tur i glade, øldrikkende festivalmunde, lyder måske ikke som det lækreste, man kan få fat på. Ikke desto mindre er det lige præcis dét, tandbørsteproducenten Jordan vil på årets Smukfest. Forvirret? Så læs mere her. Det handler nemlig om genanvendelighed og at sætte fokus på vores brug-og-smid-plastik-væk-kultur. Og det er her, de gamle tandbørster kommer i spil.
Orkla Care Danmark med mundpleje brandet Jordan opfordrer nemlig gæsterne på årets Smukfest til at smide festivaludtjente tandbørster i en indsamlingsbøtte i stedet for i skraldespanden. Derefter er det målet, at de bliver smeltet om til nye, friske tandbørster, der kan deles ud på Smukfest næste år.
Formålet er at sætte fokus på, hvor meget plastik fra tandbørster, der ryger direkte i skraldespanden. Et estimat er, at danskerne smider 236 ton* plastik ud om året fra tandbørster alene.
Fra pilotprojekt til festivalgimmick
Ved en festivals afslutning bliver der typisk smidt utrolig meget væk, og der er sat mange initiativer i værk på Smukfest for at reducere det store spild. Eksempelvis bliver knap 80 procent af affaldet på Smukfest genanvendt[1], og det er en af grundene til, at Jordan og Orkla Care Danmark har valgt Smukfest som platform til at sætte fokus på genanvendelighed af plastik inden for tandbørster.
”Hos Orkla Care Danmark og Jordan arbejder vi på et spændende pilotprojekt under navnet Project Circle, hvor vi vil teste, om man kan genanvende plast fra tandbørster og på den måde sætte fokus på, at flere typer af plastik kan genanvendes. Vi håber, det på en sjov og anderledes måde vil få festivalgæsterne til at tænke sig om en ekstra gang næste gang, de vil smide plastik direkte i skraldespanden,” siger Kiri Vølund, marketing manager hos Orkla Care Danmark.
Farvel til festivalånde
Udover at indsamle gamle, slidte tandbørster kan man også få børstet bisserne grundigt på årets Smukfest. Festivalen og Jordan har nemlig lavet et stort tandbørstningsområde midt inde på festivalpladsen, hvor festivalgængerne kan få bugt med den dårlige festivalånde af tandlægestuderende, der viser, hvordan man børster sine tænder korrekt.
Pilotprojektet med indsamling af tandbørster finder sted under hele festivalen og kan opleves i de forskellige camps i morgentimerne på Smukfest 2023.
* De 236 ton plastik, der smides ud om året i Danmark, er udregnet således:
Greenmatch oplyser, at der på verdensplan i gennemsnit forbruges 2 tandbørster om året svarende til 40 gram plastik årligt. Ganget med Danmarks indbyggertal på omkring 5,9 millioner svarer det til et forbrug herhjemme på 236 ton plastik fra tandbørster alene.
[1] Kilde: https://www.smukfest.dk/baeredygtighed
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Kim Ege Møller
Kommunikationsdirektør for Orkla Danmark
M: 29 38 76 55
E: kim.ege.moeller@orkla.dk
Billeder
Om Orkla Care i Danmark
I Orkla Care har vi de seneste mange år opbygget en førende position inden for helsekost, mundpleje og sårpleje i Danmark. Herudover producerer og markedsfører vi produkter inden for personlig pleje, rengøring, sportsernæring og vægtkontrol.
Vi står blandt andet bag kendte mærkevarer som HUSK®, UniKalk, Pikasol, Möller’s, Livol, Longo Vital, Jordan og Vivag.
En stor del af vores helsekostprodukter producerer og pakker vi på vores fabrik i Ishøj, som er Nordens største kosttilskudsfabrik. Herfra sendes der årligt mere end 14 millioner kosttilskudsprodukter ud til vores hjemmemarkeder. Vi har også produktioner i Lynge, Hillerød og Oslo, hvor vi producerer alt fra tran til solcreme.
Bag Orkla Care i Danmark står 250 medarbejdere fordelt rundt på vores danske produktioner og vores hovedkontor, som er beliggende i Vallensbæk.
Om Jordan
Jordan er en skandinavisk mundpleje mærke, der har passet på skandinavernes tænder siden 1927. Sortimentet består af kvalitetsprodukter, som er designet til at gøre brugernes tandplejerutiner så ukomplicerede og behagelige som muligt.
Missionen er enkel; at gøre det nemt for danskerne at holde tænderne sunde hele livet.
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Danskerne skal have hjælp til at spise mere grønt.25.9.2024 15:07:48 CEST | Pressemeddelelse
Mere end to tredjedele af danskerne vil gerne spise mere grønt, når familierne samles omkring middagsbordene. Kun få er lukkede om deres madvaner, og de fleste forventer ikke at afskaffe kød som del af menuen. Mange er nysgerrige – også kaldet plante-curious – men savner inspiration til lækre alternativer til bøffen og kødstrimlerne. Det skal smage godt. Ikke som en efterligning, men i egen ret. Og så må det ikke være alt for besværligt at tilberede. Det gør Beauvais nu noget ved. Det kendte fødevaremærke lancerer to nye økologiske produkter uden tilsætningsstoffer – grøntsagsbøffer og -strimler. Med fermenteret rug og grøntsager herunder gulerødder, rød peber, broccoli og løg får maden smag, bid og saft. Som vi forventer det af et godt måltid. De nye produkter er netop blevet tilgængelige i frysediskene i hele landet, hvor forbrugerne nu kan finde de nyeste smagsoplevelser på hylderne i deres lokale butikker. Med dem følger grønne opskrifter på let og velsmagende mad til både familier
Orkla Danmark bryder rekorder i et vanskeligt marked3.6.2024 14:45:10 CEST | Pressemeddelelse
Med en samlet vækst i omsætningen på 8,5% opnåede Orkla Danmark i 2023 den højeste samlede omsætning nogensinde. Ny strategi har fokus på vækst i kerneforretning og i fremtidens grønne fødevarer.
Sune Holm Larsen ny kommerciel direktør for Retail i Orkla Danmark15.11.2023 12:57:35 CET | Pressemeddelelse
Orkla Danmark har udnævnt Sune Holm Larsen til ny kommerciel direktør for Retail. Han tiltræder stillingen den 1. december 2023.
Nej fra Løvens Hule - men idé vandt og Orkla køber op24.10.2023 08:44:24 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care i Danmark køber nu en stor bid af Eace Gum - Danmarks første virksomhed der laver funktionelt tyggegummi (red: fx tyggegummi med vitaminer). Næste skridt for vækstvirksomheden er bl.a. at styrke hjemmemarkedet, manifestere brandet i Norden og lancere nye produkter til nye behov.
Orkla sælger 70 år gammelt rengøringsmærke16.10.2023 06:58:00 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care Danmark har netop skrevet under på salget af rengøringsmærket Rens-let til KAM Retail. Frasalget sker i kølvandet på Orklas nye koncernstruktur, hvor fokus skærpes på prioriterede kategorier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum