Danske sygeplejersker hyldes med prestigefyldte internationale medaljer

To danske sygeplejersker fra Læger uden Grænser modtager i dag den internationale Florence Nightingale-medalje for deres arbejde.

Kamma Skaarup og Mie Terkelsen er Læger uden Grænsers danske modtagere af dette års Florence Nightingale-medaljer. MSF MSF

I over hundrede år har sygeplejersker verden over modtaget Florence Nightingale-medaljen for deres arbejde i katastrofe-, krigs- og konfliktområder.

Det er den mest prestigefyldte internationale anerkendelse, man kan modtage som sygeplejerske.

I år er der 37 modtagere fra 22 forskellige lande - tre af dem er danske. Dermed slutter de sig til den fornemme klub på i alt 47 danskere, der har modtaget medaljen gennem tiden siden 1920.

Den ene af Læger uden Grænsers danske modtagere er Kamma Skaarup, som er anæstesisygeplejerske. Hun har været udsendt for den medicinske nødhjælpsorganisation ni gange - senest i Ukraine.

Kamma Skaarup har blandt andet været med til redningsaktioner på Middelhavet og hjulpet i den nu nedbrændte flygtningelejr Moria på Lesbos. Hun har også behandlet mennesker på flugt fra krig og tortur andre steder i verden som Sydsudan, Afghanistan, Belarus og Nigeria. Udover sit arbejde som sygeplejerske udsendes Kamma Skaarup som medicinsk teamleder for organisationen.

”Det er en fantastisk anerkendelse. Det er jo ikke kun et arbejde - det er også en måde at leve på, som repræsenterer mine værdier, og det, jeg står for," siger Kamma Skaarup og fortsætter:

"Det er ikke kun en professionel, men også en personlig anerkendelse. Samtidig føles det også lidt skørt, for jeg synes ikke, at den kun skulle være til mig. Det er jo på vegne af mange forskellige mennesker. Mennesker, der støtter mig. Dem, jeg arbejder sammen med. Patienter, der viser mig deres tillid,” siger Kamma Skaarup.

Den anden af Læger uden Grænsers danske modtagere er Mie Terkelsen, som er akutsygeplejerske. Hun har været udsendt for hjælpeorganisationen fem gange.

Ligesom Kamma Skaarup har hun arbejdet i flygtningelejren Moria på Lesbos og i Nigeria. Derudover har hun hjulpet hårdt sårede patienter med krigsskader i Gazastriben, og på sin seneste udsendelse til Pakistan hjalp hun blandt andet med behandlinger for et stort malariaudbrud og en kæmpe underernæringskrise efter de katastrofale oversvømmelser sidste år.

“Jeg er vældig stolt og også lidt overvældet. Jeg er glad for det fokus, medaljen skaber til sygeplejefaget men især på alt det, der foregår ude i verden,” siger Mie Terkelsen.

Den tredje danske sygeplejerske, der i år modtager Florence Nightingale-medaljen, er Rikke Dalsted, som er Leder af Dansk Røde Kors' Sundhedsklinik for udokumenterede immigranter i Danmark. Hun har også tidligere været udsendt for Læger uden Grænser.

Florence Nightingale-medaljerne uddeles hvert andet år af Den Internationale Røde Kors Komité.

I Danmark uddeles medaljen af Røde Kors og Dansk Sygeplejeråd.

De danske medaljer overrækkes tirsdag den 15. august klokken 13.00 i Røde Kors' Frivillighus på Blegdamsvej 27, 2100 København Ø.

Billeder