Instagram dumper kamp mod dyremishandling

Oxford-undersøgelse viser, at Instagrams system, der skulle stoppe udnyttelse af dyr på nettet, er slået fejl.
SoMe-gigantens advarselssystem virker ikke.

Kendt dansk influencer poserer på sin Instagram-profil med elefant i Bali Zoo, der er på World Animal Protections sorte liste over dyrehaver, fordi de tilbyder nærkontakt med vilde dyr og elefantridning. (Billede fra Christel Trubkas Instagram-profil) Billede fra Christel Trubkas Instagram-profil

Det konkluderer forskere fra Oxford University og dyrebeskyttelsesorganisationen World Animal Protection, efter de har gennemgået og analyseret Instagrams system, der skulle forhindre dyremishandling og advare mod de såkaldte ‘wildlife selfies’.

Vi prioriterer andre sager og emner, siger Instagram.

“Wildlife selfies er udbredt på Instagram, men bag de tilsyneladende harmløse opslag, hvor mennesker poserer med vilde dyr, gemmer sig forfærdelige historier om dyremishandling og grov udnyttelse. Dyrene virker måske glade på billederne – men det er misvisende”, siger Stephanie Kruuse Klausen, wildlife ekspert, World Animal Protection DK:

“Ofte tages dyrene fra naturen og behandles brutalt, så de bliver føjelige i fangenskab. De lider både foran og bagved kameraerne, og bruges kun med det ene formål, at bagmændene kan score kassen på underholdning med dyr,” siger Stephanie Kruuse Klausen.

Efter mange opfordringer fra World Animal Protection lancerede Instagram i 2017 et advarselssystem med pop-ups, der skulle advare mod opslag, der kan indeholde dyremishandling, men her seks år efter konkluderer forskerne, at medieplatformens tiltag dumper med et brag:

“Undersøgelsen viser, at ud af de 244 hashtags, som skulle udløse en advarsel til brugerne, virker kun fem efter hensigten. Det er en succesrate på kun to procent, hvilket taler for sig selv”, siger Dr. Neil D’Cruz, chef for World Animal Protections globale dyrelivsforskning:
“Desuden ses pop-up-alarmsystemet kun af brugere, når de søger efter et hashtag, der udløser det, men det virker ikke, når man lægger et billede op, eller når man ser et opslag på en konto, som brugeren følger”.

På Oxford Universitet bekræfter Dr. Lauren Harrington fra universitetets research afdeling (WildCRU), at Instagrams system ikke virker:
“Virkeligheden er, at de fleste brugere ikke engang opdager pop-up-advarslen.
Men Instagram har betydelige ressourcer og teknologisk ekspertise til rådighed, og de kan - og skal - gøre langt mere i forhold til at tage ansvar for det indhold, som de er vært for på deres platforme,” siger Lauren Harrington.

“Vi har diskuteret et effektivt advarselssystem med Instagram i flere år, har fremlagt vores research for dem, og har holdt møder med dem om Oxford-undersøgelsen. Men de tøver, og siger, at de prioriterer andre sager og emner, og påstår samtidig, at de ikke har den nødvendige kapacitet”, siger Stephanie Kruuse Klausen, der retter en skarp kritik af medieplatformens tøvende indsats for at stoppe dyremishandling:

“Der hviler et tungt ansvar på skuldrene af Instagram - og alle andre SoMe-platforme. De tjener styrtende på at vise billeder og videoer, hvor der er stærkt begrundet mistanke om dyremishandling. De har et skærpet ansvar for det indhold, som de er værter for, og er både forpligtet til at advare mod det, men også for at sørge for, at den slags aldrig bliver lagt op.
Hvis Instagram ikke agerer ansvarligt og effektivt fremover, risikerer de ikke bare dyrenes sikkerhed, men også, at deres forretning og deres ry lider stor skade,” siger Stephanie Kruuse Klausen, World Animal Protection.

"Der hviler et tungt ansvar på skuldrene af Instagram. De tjener styrtende på at vise billeder og videoer, hvor der er stærkt begrundet mistanke om dyremishandling, så de har et skærpet ansvar for det indhold, som de er værter for," siger World Animal Protections wildlife ekspert, Stephanie Kruuse Klausen.