Flere og flere danskere vil have online lægehjælp via forsikringen

Online lægehjælp via sundhedsforsikringen vokser i popularitet. Det viser tal fra landet største udbyder af sundhedsforsikringer Dansk Sundhedssikring. Online læge er fx populært i sommerferien hos allergikere, der får brug for lægehjælp på ferie i udlandet.

Online lægehjælp via forsikringen bliver mere og mere populær hos danskerne. Det oplyser Nordens største leverandør af sundhedsforsikringer Dansk Sundhedssikring.

Selskabet har 550.000 kunder, og deres tilkøb af adgang til gratis online lægehjælpen 'Hejdoktor' er vokset med 46 procent siden januar 2022.

"Flere og flere kunder tager online behandling til sig. De bruger især online lægehjælp til mindre henvendelser som receptfornyelse samt rådgivning og behandling af fx pollenallergi, der ikke kræver, at lægen tilser patienten fysisk," fortæller fagdirektør hos Dansk Sundhedssikring Per Gade.

Har en kunde valgt at være dækket med online lægehjælp via sin sundhedsforsikring hos Dansk Sundhedssikring, så får alle i husstanden gratis adgang til at booke online videokonsultationer med en læge via app'en Hejdoktor på telefon, computer eller tablet.

En anden grund til, at app'en er populær er ifølge Per Gade, at kunderne kan booke og få en tid i løbet af et par timer.

"Det kan fx være svært at få en tid hos egen læge i ferieperioder. Med Hejdoktor kan kunder hos os få hurtig adgang, hvis de fx har glemt at få deres recept fornyet til ferien. Det aflaster samtidig sundhedssystemet, som kan bruge tiden på mere alvorlige tilstande i en ferie, hvor ressourcerne kan være færre," siger Per Gade.

Effektiv hjælp online

Online konsultationer hos psykologer, læger og fysioterapeuter stiger generelt i popularitet hos danskerne, fortæller Per Gade.

”Det skyldes, at de digitale behandlingsmetoder giver en stor fleksibilitet i hverdagen, og så er særligt online lægehjælp også populær i ferieperioder som fx sommerferien, hvor egen læge måske har færre tider end sædvanligt,” siger han.

Sådan bruger du Hejdoktor:
Download app’en Hejdoktor på din telefon
Brug MitID til at logge på
Bestil konsultation for dig eller for et af dine familiemedlemmer
Deltag i konsultationen

Har du adgang til Hejdoktor gennem din sundhedsforsikring hos Dansk Sundhedssikring, vil konsultationen stå som ’gratis’. Har du ikke, vil der stå en pris.

Om Dansk Sundhedssikring

Dansk Sundhedssikring er på 10 år blevet Nordens største leverandør af sundhedsforsikringer og har over 550.000 kunder. 100 sundhedsfaglige medarbejdere sikrer dagligt, at kunderne kommer nemt igennem til den rette behandling. De tager både hånd om kundernes sundhed, når skaden er sket, eller når skaden skal forebygges. Dansk Sundhedssikring er i lige så høj grad et sundhedshus, som det er et forsikringsselskab. Sundhedspersonalet i Dansk Sundhedssikring er den drivkraft, der har gjort forsikringsselskabet til Nordens største udbyder af sundhedsforsikringer.