Odense Fjord Samarbejdet

Døde ved første forsøg: Nu er ny nødhjælp på vej til Odense Fjord

Efter første forsøg med udplantning af ålegræs i Odense Fjord, hvor en stor del af ålegræsset døde, er der nu sat nyt ålegræs ud fem forskellige steder i fjorden. Udplantningen er en del af arbejdet med at skabe god økologisk tilstand i Odense Fjord før 2027.
Det ser ikke ud af meget, men de grønne planter - ålegræs - er som førstehjælp for den hårdt prøvede fjord. PR-foto: Odense Fjord Samarbejdet.

1.250 ålegræsskud.

Så mange nye grønne beboere er den seneste uge plantet i Odense Fjord.

Ålegræs er som førstehjælp for den hårdt prøvede fjord, fordi de grønne planter fjerner næringsstoffer og kulstof fra vandet ved at binde det i deres biomasse. Desuden skaber ålegræs leve- og ynglesteder for små og større dyr og kan udgøre en permanent fødekilde.

Men sidst der blev plantet ålegræs, var det dødt på 10 ud af 13 steder efter 11 måneder.

- Vi håber på, at der er nogle af de nye lokaliteter, hvor ålegræsset får bedre vilkår. For eksempel ved Firtalsdæmningen ved Egensedybet på Nordfyn, hvor det vil være godt beskyttet mod vinden. Hvad end det går bedre eller ej, har vi brug for at blive klogere på fjordens vandtilstand og presfaktorer, og det får vi, når vi ser på, hvorvidt ålegræssets overlever, siger Mogens Flindt, professor og forskningsleder på Syddansk Universitet.

Syddansk Universitet er en del af partnergruppen bag Odense Fjord Samarbejdet, der står bag udplantningen. Det er anden gang, der laves forsøg med ålegræs i Odense Fjord, som lider under en høj mængde af alger og næringsstoffer.

Sammen med udplantninger bliver der placeret måleenheder, som logger lys-, temperatur- og iltforhold hvert 10. minut, så forskergruppen får indblik i, om der er iltsvind eller at lysforholdene er for dårlige gennem flere år.

- Vi bliver klogere efter hvert forsøg

Ifølge Mogens Flindt er det ikke udelukkende negativt, at så stor en del af den første udplantning døde.

- Det kom ikke bag på mig, og det er derfor, vi laver mindre test som det, vi har sat i værk nu. Det koster ikke så meget tid, og vi bliver stadig klogere efter hvert forsøg. Vi har behov for dokumentation af miljøtilstanden og levevilkårene på de her lokaliteter, og vi er allerede blevet klogere efter første udplantning, siger han.

Formålet med udplantningerne er i sidste ende at undersøge, hvordan ålegræsset på længere sigt kan leve og gro på egen hånd, og det er et af flere sideløbende projekter, som Odense Fjord Samarbejdet har iværksat.

Udover ålegræs bliver der blandt andet lavet prøvetagninger i samarbejde mellem frivillige og forskere, og der arbejdes også på en computermodel, der simulerer og beregner hvordan forskellige tiltag vil påvirke miljøtilstanden i fjorden.

- I vores partnerskab er vi fast besluttet på at arbejde systematisk med viden og evidens, og det er en stor fornøjelse at se, at vi sætter handling bag ordene i en lang række projekter. Sideløbende arbejder vi hårdt på at sikre yderligere finansiering, så vi kan igangsætte endnu flere aktiviteter, siger Odense Fjord Samarbejdets sekretariatsleder, Mads Søndergaard Thomsen.

Hvorvidt de nye udplantninger klarer sig bedre end de første vil stå klart til efteråret.

Billeder

Download
Ålegræsset sættes ud i den hårdt prøvede Odense Fjord. PR-foto: Odense Fjord Samarbejdet.
Download

Information om Odense Fjord Samarbejdet

Odense Fjord Samarbejdet

Odense Fjord Samarbejdet arbejder med at nytænke tilgangen til, hvordan vi kommer i mål med god økologisk tilstand i Odense Fjord før 2027. Organisationen har sekretariat i Odense og består 17 partnere, herunder offentlige myndigheder, private virksomheder og organisationer. Partnerne i Odense Fjord Samarbejdet er Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Gartneri, FFV Energi & Miljø, Fjernvarme Fyn, Faaborg-Midtfyn Kommune, HJ Hansen, Kerteminde Forsyning, Kerteminde Kommune, L&F Centrovice, Marius Pedersen, Nordfyns Kommune, Odense Havn, Odense Kommune, Odense Renovation, SEGES Innovation, Syddansk Universitet og VandCenter Syd.