STARK sender endnu en elektrisk lastbil på gaden
Danmarks første elektriske lastbil med kran får nu en makker. Den nye el-lastbil fra Volvo skal levere byggematerialer til STARKs kunder i Aarhus. Stigende krav til klima og arbejdsmiljø øger efterspørgslen på emissionsfri levering til stadig flere byggepladser.
For halvandet år siden sendte byggecenterkæden STARK sin første elektriske lastbil med kran på gaden i København. Nu får el-lastbilen selskab af endnu en lastbil på el, der kommer til at levere byggematerialer til kunder i Aarhus.
- Vi skal bidrage til at hele transportsektoren, herunder også den tunge transport, går mod klimaneutralitet. Vores kunder på miljøcertificerede byggerier får mere og mere fokus på transportdelen, og de efterspørger, at vi kan levere emissionsfrit. Med endnu en elektrisk lastbil, kan vi tilbyde endnu flere kunder emissionsfri levering, siger logistikdirektør i STARK Jan Breinholt.
Udover at skiftet fra diesel til el mindsker udslippet af CO2 og sundhedsskadelige partikler, forbedrer det også arbejdsmiljøet på byggepladsen.
- Vores chauffører på den første elektriske lastbil oplever et bedre arbejdsmiljø. Når de læsser af, er det nemmere for dem at snakke med kunderne, fordi der kun er en stille brummen. De sætter også pris på, at der er knap så meget støj i løbet af deres arbejdsdag. Også vores kunder lægger mærke til el-lastbilen, fordi mange ikke har set sådan én på en byggeplads før, siger Brian Patzlaff, logistikchef i STARK.
Bygger videre på gode erfaringer
En elektrisk lastbil med kran er ikke en standardvare på hylderne hos lastbilproducenterne, så både STARKs første og anden elektriske lastbil er specialdesignet i samarbejde med leverandørerne. Volvo leverer STARKs anden elektriske lastbil, og efter et længere udviklings- og opbygningsarbejde har lastbilen nu klaret testen og er klar til at levere byggematerialer til de aarhusianske byggepladser.
- Der har været en god opbakning og sparring med Volvo, som også har skullet prøve nye ting af i forbindelse med opbygningen af lastbilen. For eksempel skal der være plads til støtteben på kranen på selve karrosseriet, fordi vi sikkerhedsmæssigt ønsker, at vores kraner har faste støtteben. Efter dialog med Volvo fik vi batteriet flyttet, så der blev plads til støtteben, siger Brian Patzlaff og tilføjer:
- Det her er et specialprodukt, der skal designes, så vi kan bruge det i vores hverdag. I den forbindelse har vi samarbejdet med Volvos udviklingsafdeling og fabrik, så vi kunne få løst udfordringerne på papiret og i produktionen, inden den bliver leveret. Det kan vi logistiskfolk godt lide. Efterfølgende har vi testet lastbilen og kranen i normal drift, og den har kørt uden problemer i testperioden. Når der er vilje begge veje, så kommer man godt i mål til sidst, siger han.
For Volvo har det været vigtigt at få udviklet og designet den optimale el-lastbil til STARKs behov.
- I samarbejdet har vi lagt vægt på at udvikle løsningen, så den nye elektriske Volvo-lastbil dækker det specifikke behov, som STARK har, udtaler Joakim Nilsson, forretningsudviklingschef hos Volvo Danmark.
Samtidig uddyber Joakim Nilsson, at der på netop denne type kørsel, hvor der er en del stående kranarbejde, er endnu større miljøgevinster ved den elektriske drift. Al tomgangskørsel elimineres til gavn for både emissionerne og arbejdsmiljøet. Noget som både chauffør og omgivelser kan drage stor nytte af.
Støtteordninger kan accelerere udviklingen
STARK har en flåde på flere end 135 lastbiler, hvoraf en del af dem kører på HVO-diesel, der reducerer CO2-udledningen med op til 90 pct. Inden længe kører to af lastbilerne i flåden på el, og planen er, at endnu flere af STARKs lastbiler skal levere byggematerialer uden emissioner og partikelforurening.
Men prisen på el-lastbiler og mangel på ladestandere, får STARK til at efterspørge større opbakning til elektriske lastbiler.
- Det er stadig dyrt at investere i en elektrisk lastbil frem for en dieseldrevet. Det koster tre gange så meget. Hvis der kommer tilskudsordninger, der kan være med til at dække merprisen, så er vi parate til at udvide med endnu flere elektriske lastbiler. Derudover er ladeinfrastrukturen i Danmark stadig en hæmsko for, at vi kan bruge lastbilerne til andet end nærdistribution i de største byer på nuværende tidspunkt, siger Jan Breinholt.
Fakta om el-lastbilen:
- Volvo FE Electric lastbil
- 3-akslet
- 28 ton totalvægt
- Batterikapacitet på 376 kWh
- Rækkevidde op til 300 km
- Kran: Palfinger PK 22.002, med 14,9 m hydraulisk rækkevidde
Kontakter
Jens VellingKommunikationschefSTARK Denmark
Tlf:28409998jevel@stark.dkBilleder
Om STARK:
STARK er Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer med flere end 80 forretninger i Danmark og Grønland. STARK tilbyder også faglig rådgivning og en lang række services til både entreprenører og professionelle håndværkere. Virksomheden beskæftiger over 2.500 medarbejdere og er en del af STARK Group, der med flere end 20.000 medarbejdere og 1.100 forretninger og distributionscentre i Norden, Storbritannien, Tyskland og Østrig er en førende leverandør af byggematerialer i Europa.
STARK har tilsluttet sig FN’s Global Compact principper for ansvarlig virksomhedsførelse og arbejder med videnskabsbaserede mål for at holde den globale opvarmning under 1,5 °C. Målet er at nå netto nul emissioner inden 2050.
Vi bygger fremtiden ved at hjælpe andre med at bygge deres.
Følg pressemeddelelser fra STARK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra STARK
STARK Hørsholm udvider forretningen markant30.10.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny drive-in-hal og en større butik er nu klar til kunderne hos STARK Hørsholm. Sortimentet er samtidig udvidet inden for en lang række materialegrupper. Særligt har områderne for fliser, arbejdstøj samt vand og afløb fået egne udstillingsområder med mere plads.
Hos STARK skal alle have viden om mere klimavenligt byggeri23.10.2024 08:04:22 CEST | Pressemeddelelse
STARK skubber yderligere på den grønne omstilling i byggeriet, når byggecenterkæden investerer i uddannelse af over 1200 salgsmedarbejdere. Uddannelsen, der allerede er godt i gang, skal sikre, at medarbejderne kan hjælpe kunderne med leve op til øgede klimakrav for byggeriet.
STARK sætter klimatal på varelevering26.9.2024 08:27:25 CEST | Pressemeddelelse
STARKs håndværkerkunder kan nu se, hvor meget transporten af deres byggematerialer har udledt af CO2. Den nye mulighed i STARK KlimaLog kan hjælpe kunderne med at leve op til skærpede klimakrav for transport til og fra byggepladsen. Krav, der indgår i et udkast til ændring af bygningsreglementet, som Social- og Boligstyrelsen netop har sendt i høring.
Ny trælastdirektør i STARK Brøndby11.9.2024 08:07:13 CEST | Pressemeddelelse
Victoria Marie Loof er ny trælastdirektør i STARK Brøndby. Hun kommer fra en stilling som salgsleder hos STARK City 24-7.
STARK indgår 10-årig aftale om vedvarende energi9.9.2024 12:03:34 CEST | Pressemeddelelse
STARK har indgået en aftale med Energi Danmark om levering af strøm fra en ny solcellepark på Djursland. Aftalen løber over en 10-årig periode og er et vigtigt skridt på vejen mod at nå STARKs klimamål.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum