STARK

STARK sender endnu en elektrisk lastbil på gaden

Del

Danmarks første elektriske lastbil med kran får nu en makker. Den nye el-lastbil fra Volvo skal levere byggematerialer til STARKs kunder i Aarhus. Stigende krav til klima og arbejdsmiljø øger efterspørgslen på emissionsfri levering til stadig flere byggepladser.  

For halvandet år siden sendte byggecenterkæden STARK sin første elektriske lastbil med kran på gaden i København. Nu får el-lastbilen selskab af endnu en lastbil på el, der kommer til at levere byggematerialer til kunder i Aarhus.

- Vi skal bidrage til at hele transportsektoren, herunder også den tunge transport, går mod klimaneutralitet. Vores kunder på miljøcertificerede byggerier får mere og mere fokus på transportdelen, og de efterspørger, at vi kan levere emissionsfrit. Med endnu en elektrisk lastbil, kan vi tilbyde endnu flere kunder emissionsfri levering, siger logistikdirektør i STARK Jan Breinholt.

Udover at skiftet fra diesel til el mindsker udslippet af CO2 og sundhedsskadelige partikler, forbedrer det også arbejdsmiljøet på byggepladsen.

- Vores chauffører på den første elektriske lastbil oplever et bedre arbejdsmiljø. Når de læsser af, er det nemmere for dem at snakke med kunderne, fordi der kun er en stille brummen. De sætter også pris på, at der er knap så meget støj i løbet af deres arbejdsdag. Også vores kunder lægger mærke til el-lastbilen, fordi mange ikke har set sådan én på en byggeplads før, siger Brian Patzlaff, logistikchef i STARK.  

Bygger videre på gode erfaringer 

En elektrisk lastbil med kran er ikke en standardvare på hylderne hos lastbilproducenterne, så både STARKs første og anden elektriske lastbil er specialdesignet i samarbejde med leverandørerne. Volvo leverer STARKs anden elektriske lastbil, og efter et længere udviklings- og opbygningsarbejde har lastbilen nu klaret testen og er klar til at levere byggematerialer til de aarhusianske byggepladser. 

- Der har været en god opbakning og sparring med Volvo, som også har skullet prøve nye ting af i forbindelse med opbygningen af lastbilen. For eksempel skal der være plads til støtteben på kranen på selve karrosseriet, fordi vi sikkerhedsmæssigt ønsker, at vores kraner har faste støtteben. Efter dialog med Volvo fik vi batteriet flyttet, så der blev plads til støtteben, siger Brian Patzlaff og tilføjer: 

- Det her er et specialprodukt, der skal designes, så vi kan bruge det i vores hverdag. I den forbindelse har vi samarbejdet med Volvos udviklingsafdeling og fabrik, så vi kunne få løst udfordringerne på papiret og i produktionen, inden den bliver leveret. Det kan vi logistiskfolk godt lide. Efterfølgende har vi testet lastbilen og kranen i normal drift, og den har kørt uden problemer i testperioden. Når der er vilje begge veje, så kommer man godt i mål til sidst, siger han.   

For Volvo har det været vigtigt at få udviklet og designet den optimale el-lastbil til STARKs behov.

- I samarbejdet har vi lagt vægt på at udvikle løsningen, så den nye elektriske Volvo-lastbil dækker det specifikke behov, som STARK har, udtaler Joakim Nilsson, forretningsudviklingschef hos Volvo Danmark.

Samtidig uddyber Joakim Nilsson, at der på netop denne type kørsel, hvor der er en del stående kranarbejde, er endnu større miljøgevinster ved den elektriske drift. Al tomgangskørsel elimineres til gavn for både emissionerne og arbejdsmiljøet. Noget som både chauffør og omgivelser kan drage stor nytte af.

Støtteordninger kan accelerere udviklingen 

STARK har en flåde på flere end 135 lastbiler, hvoraf en del af dem kører på HVO-diesel, der reducerer CO2-udledningen med op til 90 pct. Inden længe kører to af lastbilerne i flåden på el, og planen er, at endnu flere af STARKs lastbiler skal levere byggematerialer uden emissioner og partikelforurening.

Men prisen på el-lastbiler og mangel på ladestandere, får STARK til at efterspørge større opbakning til elektriske lastbiler. 

- Det er stadig dyrt at investere i en elektrisk lastbil frem for en dieseldrevet. Det koster tre gange så meget. Hvis der kommer tilskudsordninger, der kan være med til at dække merprisen, så er vi parate til at udvide med endnu flere elektriske lastbiler. Derudover er ladeinfrastrukturen i Danmark stadig en hæmsko for, at vi kan bruge lastbilerne til andet end nærdistribution i de største byer på nuværende tidspunkt, siger Jan Breinholt.

Fakta om el-lastbilen:

  • Volvo FE Electric lastbil
  • 3-akslet
  • 28 ton totalvægt
  • Batterikapacitet på 376 kWh
  • Rækkevidde op til 300 km
  • Kran: Palfinger PK 22.002, med 14,9 m hydraulisk rækkevidde

Kontakter

Billeder

Om STARK:

STARK er Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer med flere end 80 forretninger i Danmark og Grønland. STARK tilbyder også faglig rådgivning og en lang række services til både entreprenører og professionelle håndværkere. Virksomheden beskæftiger over 2.500 medarbejdere og er en del af STARK Group, der med flere end 20.000 medarbejdere og 1.100 forretninger og distributionscentre i Norden, Storbritannien, Tyskland og Østrig er en førende leverandør af byggematerialer i Europa.

STARK har tilsluttet sig FN’s Global Compact principper for ansvarlig virksomhedsførelse og arbejder med videnskabsbaserede mål for at holde den globale opvarmning under 1,5 °C. Målet er at nå netto nul emissioner inden 2050.

Vi bygger fremtiden ved at hjælpe andre med at bygge deres.

Følg pressemeddelelser fra STARK

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra STARK

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye