Botanisk Haves jubilæum blev fejret med tre nye bede

En af de sidste portioner fra E.M. Dalgas' Mindelegat, der varetages af Hedeselskabet, er uddelt til foreningen Botanisk Haves Venner i anledning af, at det i år er 150 år siden, Dalgas var med til at oprette en planteskole på Vestervang i Aarhus. Planteskolen udviklede sig senere til Botanisk Have.

Tre nye stenbede i Botanisk Have Aarhus
Det er Botanisk Haves Venner, der selv har stået for anlæggelse og beplantning af de tre nye stenbede. På grund af tørken afventes der regnfulde dage efter jubilæet, inden bedene tilplantes fuldt ud.

Hedeselskabet har gennem tiden varetaget uddelinger og administrationen af flere legater, bl.a. Enrico Mylius Dalgas' Mindelegat, der for adskillige år siden blev oprettet ved sammenlægning af en række mindre legater. Nu er også dette mindelegat blev et legat, der ikke længere har den store indtægt, og legatet er derfor under afvikling.

- Det er spektakulært, at en af de sidste portioner nu er uddelt til brug for nye stenbede i Botanisk Have i Aarhus. En have, der netop har fejret sin 150 års jubilæum - og en have, der er rundet ved de samme rødder som Hedeselskabet, nemlig den fælles grundlægger Enrico Mylius Dalgas, siger Vibeke Højen, projektchef i Hedeselskabet.

Jubilæet blev afholdt i perioden 24.-27. juni med foredrag, rundvisninger, workshop og udstillinger arrangeret af Botanisk Haves Venner, Haveselskabet, Danmarks Naturfredningsforening, Verdens Skove, Arternes Aarhus, Jydsk Orchide Klub og Science Museerne.

Hanne%20S%F8holt%20Foged%20og%20formand%20Torben%20Ballegaard%2C%20foreningen%20Botanisk%20Haves%20Venner.
Hanne Søholt Foged og formand Torben Ballegaard, foreningen Botanisk Haves Venner, glæder sig over de mange fremmødte og de mange aktiviteter, der er afholdt over den fire dage lange fejring af Botanisk Haves jubilæum.

Uddelingen fra mindelegatet på 25.000 kroner er anvendt til fejringen af jubilæet og til tre nye temabede: et spaltebed med alpine planter og træer, et spiralbed anlagt efter permakulturprincipper og endelig et kalkstensbed med stenplanter.

- Vi ønskede at markere de første 150 år med en gave, der peger fremad til glæde for eftertiden og parkens besøgende. Derfor valgte vi at arbejde med et relevant og nutidigt indhold i form af et spiralbed med krydderurter, et spaltebed og et kalkstensbed, fortæller Hanne Søholt Foged, Botanisk Haves Venner.

Spiralbedet er et højbed, som giver gode vækstbetingelser for krydderurter. Stenene holder på solvarmen. Permakultur blev introducereret i 1970’erne af biolog og forsker Bill Mollison og miljødesigner David Holmgren, begge fra Australien. De beskrev et bæredygtigt, stabilt og modstandsdygtigt system til produktion af fødevarer, som ikke udpiner jorden og minimerer spild.

I det høje spaltebed anlagt med ølandssten er der alpine planter og langsomtvoksende træer. Endelig er det lave kalkstensbed med stenplanter en passende overgang til det kalkstensomkransede vandløb, der løber tæt ved bedene.

Fakta

• I 1873 anlagde et nystiftet haveselskab, der senere fik navnet Det Jydske Haveselskab, en planteskole i Aarhus – der hvor Væksthusene er i dag. Til planteskolen var der knyttet en prøvedyrkning af frugtsorter.
  • E.M. Dalgas – en af Hedeselskabets grundlæggere – var blandt initiativtagerne.
  • Aarhus Kommune overtog arealet i 1911 og omdannede det til en botanisk have – dengang kaldet Haven ved Vesterbro.

Foreningen Botanisk Haves Venner, Hanne Søholt Foged, tlf. 27 51 11 95

Om E.M. Dalgas' Mindelegat

Legatet administreres af Hedeselskabet, og legatet har til formål at støtte initiativer, som medvirker til beplantning, læplantning, opdyrkning og kultivering eller andet, der omfattes af Hedeselskabets formålsparagraf. Legatet kan udbetales til personer, institutioner eller sammenslutninger.

Om Hedeselskabet

Hedeselskabet har arbejdet i og med naturen siden 1866 – og naturen er stadig omdrejnings punkt i alt, vi foretager os. Hedeselskabet er en forening med status som erhvervsdrivende fond, og gennem en række forretninger, herunder HedeDanmark, er vores mål at øge biodiversiteten, bekæmpe klimaforandringer og genanvende naturens knappe resurser. Vi er arbejdsplads for ca. 1.000 engagerede medarbejdere, der hver dag yder en indsats inden for skovforvaltning, grøn pleje, anlægsopgaver, resursegenanvendelse og meget andet.