Kulturværftet & Toldkammeret

Knejpe Festival klar med de første navne

Kalder alle søulke og sirener, landkrabber og havfruer! Knejpe Festival er i farvandet, og igen i år kan publikum godt begynde at glæde sig til masser af både shanti-sang, sømandsmusik og sørøverbands.

Knejpe Festival - gadestemning foto Mathias Vejerslev

Sammen til søs

Under titlen ’Sammen til søs’ fejrer festivalen i år sammenholdet og samspillet, der får tingene til svinge, når bølgerne går højt, knejperne skal lastes, og vi sammen kan fejre den 11. udgave af Knejpe Festival.

”At være sammen om musikalske oplevelser med vores gæster er en fantastisk følelse. Knejpe Festival giver en skøn fællesskabsfølelse på alle fronter. Her er festivalen jo det tilbagevendende højdepunkt, som både gæster og vi knejper har glædet os rigtig meget til. Igen i år ser vi frem til igen at være med til at skabe liv og sammenhold under festivalen,” udtaler Tina Standhardt, indehaver af Holger Danske Bar, der sammen med knejpe-ejerne på Axelhus, Bodega, Borgerkroen, Københavneren, Axelbar, Skum Ølbar, Hold An, Café Valdemar og Toldkammeret udgør hjertet i festivalen.

Fra shanties til slagsange

Publikum kan bl.a. glæde til fest med sømandsmusik fra Havbryn, rock’n’roll-fioler med TrioSvin, slagsange med Sonjas Søstre og shanties med de lokale helte Kadrejerne.

”Vi ser frem til et stærkt program med fart over feltet, shanties, musik man kan danse, grine og græde til,” udtaler festivalansvarlig og programlægger Georg Rasmussen.

Toldkammeret til de trætte ben

Traditionen tro lægger kulturhuset Toldkammeret også skrå brædder til festlige koncertaftener. Som eneste knejpe er der her entre-betaling. Til gengæld kan man være sikker på en behagelig siddeplads aftenen igennem, skulle man enten være en træt havfrue, sørøverkaptajn eller blot have behov for at hvile bentøjet en smule.

Programmet for festivalen præsenteres løbende på kuto.dk, som også er stedet at booke billetter til koncertprogrammet på Toldkammeret.

FAKTABOKS

Lokalt samarbejde mellem kultur-erhverv

Festivalen arrangeres og kurateres af Kulturværftet i Helsingør og afvikles i et tæt samarbejde med en række af byens værtshuse og cafeer. Derudover arbejder festivalen sammen med en række lokale aktører og med støtte fra lokalt erhvervsliv. Årets sponsorer er HN Tagentreprise, Hotel Skandia, Sjøbeck, Petersen Ure og Smykker, Willads & Vibe-Hastrup og EDC.

Maritimt merchandise

Som bølgeskvulpende ringe i kølvandet på Knejpe Festival er der gennem tiden udviklet alt fra en Knejpe Øl, Knejpe-krus, årsnål og tatoos og sågar – første år med corona - også en Knejpe Radio. Tilgængeligt – naturligvis – på festivalens webshop.

Regionalt spillested

I 2021 indgik Kulturværftet aftale med Statens Kunstfond om at blive Regionalt Spillested. En status, der betyder, at kulturhuset hele tiden kigger efter nye måder at formidle og skabe gode rammer for den rytmiske musik lokalt, regionalt og nationalt. Knejpe Festival er en del af en strategi, der netop skal bidrage til dette og til udviklingen af den danske live musikscene.

Knejpe Festival 6 Fotokredit Mathias Vejerslev
Knejpe Festival 5 Mathias Vejerslev
Knejpe Festival 3 Fotokredit Mathias Vejerslev
Knejpe Festival 2017_17
Knejpe Festival - gadestemning foto Mathias Vejerslev

Om Knejpe Festival

Godt flankeret af landkrabber, havfruer og andet godtfolk fejrer Danmarks mest autentiske og vindblæste festival havnemusikken fra verdens mange kroge og kyster. En musiktradition, som op igennem historien har forbundet alverdens søfartsnationer.

Hjertet og scenen i festivalen er Helsingørs legendariske knejper, og sammen med søskudte banditbands, bramfrie visesangerinder og krudtorkestre fra nær og fjern byder festivalen på et stykke maritim kulturhistorie, som i høj grad også er at finde i Helsingørs DNA.

Knejpe Festival arrangeres og kurateres af Kulturværftet i Helsingør. Festivalen afvikles i et tæt samarbejde med en række af byens værtshuse og cafeer. Festivalen samarbejder derudover med bl.a. en række lokale aktører heriblandt kommunens musikskoletilbud, ungdomsskoler, lokale gymnasier, M/S Museet for Søfart, Helsingør Kommunes Hovedbibliotek samt Helsingør Bymuseum.

Følg pressemeddelelser fra Kulturværftet & Toldkammeret

Flere pressemeddelelser fra Kulturværftet & Toldkammeret

Korallerne Kommer: Kom til temadage om klimaet på Kulturværftet3.4.2024 13:54:45 CEST | Pressemeddelelse

Fra den 12.-21. april zoomer Kulturværftet ekstra ind på klimaet og de forandringer, som er en stadig større del af vores virkelighed i dag. Det sker, når Kulturværftet i samarbejde med Institut for Biologi, Københavns Universitet, og Visual Science inviterer indenfor i udstillingen Breathing Coral, der på nært hold viser klimaforandringernes påvirkning af det undersøiske liv. Dagene byder endvidere på workshop og en række walkouts med forskere fra Marinbiologisk Laboratorium.