Disse faktorer har indflydelse på, hvor lang tid en elbilopladning tager
Det tager typisk mellem en halv og 8 timer at lade en elbil op, og her bliver du klogere på de vigtigste faktorer, der påvirker opladningstiden.
1. Størrelsen på batteriet og aktuel status
Batterikapaciteten måles i kilowatt-timer (kWh). Jo større batteri, jo længere tid tager en opladning.
Desuden tager det selvfølgelig også længere tid at lade elbilen op, hvis der ikke er ret meget strøm tilbage på batteriet. De fleste elbilbatterier har en kapacitet på mellem 50 og 100 kWh.
2. Ladeeffekt på elbilen
Opladningstiden afhænger også af, hvor stor effekt, elbilen kan tage imod fra ladestanderen. Ladeeffekten på elbilen opgøres i kW.
Der er stor forskel på ladeeffekten fra model til model, og en højere ladeeffekt giver et hurtigere fyldt batteri – hvis batterierne har samme størrelse.
Ladeeffekten har ikke betydning, når det gælder AC-opladning, da alle biler i dette tilfælde lader med en effekt på 11 eller 22 kWh.
3. Opladningseffekt på ladestanderen
Ladestanderen har også en opladningseffekt, som fortæller, hvor meget strøm ladestanderen overfører til bilen pr. sekund.
Mange private ladestandere har en ladeeffekt på enten 11 eller 22 kW.
Hvis en ladestander har en effekt på 11 kW, tager det i ca. 7 timer og 20 minutter at fylde et batteri med en kapacitet på 80 kWh.
Har ladestanderen en effekt på 22 kW, tager det omkring 3 timer og 40 minutter at fylde batteriet med en kapacitet på 80 kWh.
4. Jævnstrøm eller vekselstrøm
Det betyder også noget for opladningstiden, om du lader med jævnstrøm (DC) eller vekselstrøm (AC).
En elbils batteri kan kun modtage DC-strøm. Den strøm, der kommer fra elnettet og bruges i huset, er AC-strøm.
Opladning med vekselstrøm er den mest almindelige form for opladning både i private hjem, i virksomheder og ved offentlige ladestandere. Når du lader med en AC-ladestander, vil elbilens on-borad-lader omforme vekselstrømmen til jævnstrøm.
DC-opladning eller opladning med jævnstrøm går også under betegnelsen ”lyn-ladning”, da batteriet hurtigere bliver fyldt op med denne type opladning. Strømmen fra DC-laderen omgår nemlig bilens on-board-lader og går direkte ind i batteriet. Lynladere findes ved blandt andet tankstationer, hvor en kort opladningstid er vigtig.
Lader du med en AC-ladestander, får du en konsekvent og flad ladekurve. Det vil sige, at ladeeffekten er den samme under hele opladningen. AC-opladning er mere skånsom mod batteriet end en DC-ladning.
Ved DC-opladning er effekten forskellig i løbet af opladning, og det tager næsten lige lang tid at fylde batteriet fra 0 til 80 %, som det tager at fylde de sidste 20 % på, til batteriet er fuldt opladt. DC-opladning er altså mest velegnet til situationer, hvor batteriet skal lades op med det samme og ikke behøver at være fuldt opladet.
En elbil med en batterikapacitet på 80 kWh og en maksimal ladeeffekt på 135 kW kan opnå et 80 % opladet batteri i løbet af omkring 30 minutter med en lynlader.
Har elbilen med samme batterikapacitet en maksimal ladeeffekt på 250 kW, kan den opnå et 80 % opladet batteri i løbet af ca. 15 minutter.
5. Vejrforhold – koldt eller varmt
De fleste elbiler bruger lithium-ionbatterier, som fungerer bedst, når det er mellem 15 og 25 grader varmt. Når vejret bliver koldere, påvirker det både opladningstiden og elbilens distance.
Læs mere om opladningsmuligheder, ladestik og praktiske detaljer om elbilopladning her: Find alt du skal vide om elbilopladning.
Nøgleord
Kontakter
Dorthea Lind
dne@vs-automatic.dkBilleder
Om VS Automatic
Hos VS Automatic går vi langt for vores kunder og holder hvad vi lover. Vi vægter de tætte og langvarige relationer til både privat- og erhvervskunder højt.
Vi spænder meget bredt og er stærke på alt fra klassiske el installationer til store komplekse installationer som f.eks. industriautomatik.
Følg pressemeddelelser fra VS Automatic
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra VS Automatic
Sommerferien nærmer sig: Kend disse stiktyper i udlandet6.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sommerferien banker på døren, og mange danskere planlægger at tage udenlands. Glæder du dig til at rejse, men er bekymret for, hvordan du oplader din mobil, tablet eller kamera? Her gennemgår vi, hvilke stiktyper du kan støde på i nogle af danskernes mest populære feriemål.
Unge elektrikere skal tiltrække fremtidens kolleger med glimt fra hverdagen på Instagram27.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
VS Automatics elektrikerlærling Benjamin William skal snart vænne sig til at have telefonen ved hånden, mens han er på arbejde. Som en del af Dansk El-Forbund og TEKNIQ Arbejdsgivernes nye ambassadørkorps, skal han nemlig dokumentere sin hverdag som ung i elektrikerbranchen på Instagram.
Lige om lidt kan du søge om tilskud til en varmepumpe24.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mandag formiddag åbner Energistyrelsens varmepumpepulje, og en del af den kan blive din, hvis du ønsker at skifte din gamle varmekilde ud med en luft til vand-varmepumpe eller et jordvarmeanlæg.
1 år med Ritzau: Succesen understøtter visionen om at være first movers13.5.2024 08:22:21 CEST | Pressemeddelelse
I løbet af det sidste år har VS Automatic integreret Ritzau som et strategisk led i deres kommunikation og formidling, der skal understøtte virksomhedens position som førende ekspert i branchen. Det har været en stor succes med 33 udgivne pressemeddelelser og 281 medieomtaler.
Forstå elbilens ladestik - din vejledning til effektiv opladning6.5.2024 08:00:00 CEST | Blog
I takt med at elbiler bliver mere udbredte, bliver det også mere essentielt at forstå de forskellige ladestik, der er tilgængelige på markedet. Læs med her for at få en dybdegående forståelse af de primære typer af ladestik og deres funktioner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum