Djøf: Hver tredje konsulent føler sig presset til at arbejde mere, end de ønsker
Et højt arbejdspres og en usund balance mellem arbejdsliv og privatliv er virkeligheden for en stor del af Djøfs medlemmer i konsulent- og rådgivningsbranchen. Derfor kommer Djøf nu med syv anbefalinger, som branchen bør lytte til, hvis de fortsat skal være med helt fremme i kampen om talent.

Konsulent- og rådgivningsvirksomhederne har i mange år været en spændende og attraktiv branche for dygtige og dedikerede mennesker med store ambitioner. Men de nye generationer udfordrer branchens forretningsmodel, for selvom de gerne vil give den en skalle, stiller de spørgsmål ved et arbejdsliv med et højt og vedvarende arbejdspres. Derfor opfordrer Anne Waagstein, formand for Djøf Privat, branchen til at passe godt på sit vigtigste råstof – medarbejderne:
"Danmarks konsulent- og rådgivningsvirksomheder er vigtige for os alle sammen, og de er med til at løse store samfundsmæssige udfordringer og udvikle talenter. Men branchen skal passe bedre på sine medarbejdere, hvis den fortsat skal kunne tiltrække, udvikle og fastholde talent. Derfor kommer vi med syv anbefalinger til branchen, siger Anne Waagstein, formand for Djøf Privat
De unge konsulenter er mest udsatte
En ny medlemsundersøgelse fra Djøf viser, at næsten hver tredje medarbejder i konsulent- og rådgivningsbranchen oplever et pres fra deres nærmeste leder til at arbejde mere, end de ønsker. Over halvdelen har svaret, at de arbejder over forventet arbejdstid flere gange om ugen. Det er væsentligt mere end Djøfs øvrige privatansatte medlemmer.
Særligt de yngste konsulenter oplever højt arbejdspres og uklare retningslinjer for, hvornår de kan holde fri. 42 procent af de ansatte under 30 år angiver, at de føler sig presset til at arbejde mere, end de ønsker. For medarbejdere over 30 år er tallet 24 procent. Blandt dem under 30 år, som oplever et højt forventningspres, angiver hele 93 procent, at der ikke er klare regler for, hvornår de skal stå til rådighed.
"Et højt tempo og store forventninger til kvaliteten af medarbejdernes leverancer skaber et massivt arbejdspres. Jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, at så mange af vores medlemmer i konsulent- og rådgivningsbranchen oplever udfordringer med at balancere arbejde og fritid. Vi kan hjælpe et stykke i Djøfs medlemsrådgivning, hvor vi møder mange af dem. Men prisen kan være udbrændte medarbejdere og hyppige opsigelser, og det er hverken den enkelte eller virksomheden tjent med," siger Anne Waagstein.
Djøfs syv anbefalinger til konsulentbranchen
Djøf har i tæt samarbejde med sine medlemmer i branchen udviklet syv anbefalinger, der anviser vejen til en god og attraktiv konsulentarbejdsplads.
- Hav fokus på den synlige og gode personaleledelse
- Skab klarhed om, hvornår medarbejdere kan holde fri og restituere
- Skab rammerne for, at medarbejdere kan have en sund balance mellem arbejds- og fritidsliv
- Skab rammerne for et inkluderende arbejdsmiljø og en divers sammensætning af medarbejdere i alle lag af virksomheden
- Tilbyd medarbejdere lige vilkår under og efter barsel
- Vær transparente om lønvilkår
- Tag samfundsansvar
Giv medarbejderne lyst til at blive
Anne Waagstein opfordrer virksomhederne til at tage imod anbefalingerne og tilpasse dem til deres forretningsstrategi. Målet er at skabe rammerne for bæredygtige arbejdspladser, hvor der både er plads til store karriereambitioner og bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv, lyder det fra Anne Waagstein:
"Selvom branchen byder på fagligt spændende opgaver og ofte også god løn, stemmer de unge og karrierestarterne med fødderne, hvis der er dårlige arbejdsvilkår. Derfor går vi ud med syv anbefalinger, der skal ses som en håndsrækning til virksomhedernes arbejde med at være attraktiv for både unge og mere erfarne."
Læs mere om anbefalingerne her: Den gode arbejdsplads i konsulentbranchen | Djøf (djoef.dk)
Kontakt formand for Djøf Privat, Anne Waagstein, tlf. 30 92 89 02
Djøf Privat varetager interesser for 31.000 privatansatte medlemmer med og uden lederansvar samt selvstændige.
Nøgleord
Om Djøf
Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 107.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.
Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.
Følg pressemeddelelser fra Djøf
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Djøf
EU risikerer at bremse bæredygtigheden – ny rapport fra Djøfs ESG-panel advarer mod for lave krav17.6.2025 09:53:11 CEST | Pressemeddelelse
Flere virksomheder vil slippe for at rapportere om bæredygtighed med EU’s omnibuspakke. EU-Kommissionens forslag til ændringer i bæredygtighedsreglerne møder kritik i ny rapport fra Djøfs ESG-panel.
Djøf enig med FH og Akademikerne: Pensionsalderen stiger for hurtigt12.6.2025 10:12:03 CEST | Pressemeddelelse
Det er uholdbart at fortsætte med at øge pensionsalderen - for med den takt, politikerne har lagt op til, vil pensionsalderen stige hurtigere end vi bliver ældre, mener Djøfs formand Sara Vergo. Hun bakker op om den fælles udmelding fra FH og Akademikerne i Avisen Danmark.
Erfaren forhandler bliver ny forhandlingsdirektør i Djøf10.6.2025 15:26:17 CEST | Pressemeddelelse
Fra 1. august 2025 er direktionen i Djøf igen fuldtallig. Det sker, når Mads Carstensen indtræder som Forhandlingsdirektør for Djøf. Han afløser John Wæver, som i februar i år trådte ned efter mere end to årtier på posten og samlet 37 år i Djøf.
Stærk erhvervsprofil bliver ny digital direktør i Djøf4.6.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra august udvider Djøf direktionen med stærke digitale kræfter, når Carsten Topholt tiltræder som ny digital direktør.
Djøfs ESG-panel: AI kan sætte turbo på bæredygtighed – men energiforbruget skaber nye udfordringer2.6.2025 12:22:43 CEST | Pressemeddelelse
Kunstig intelligens har potentiale til at gøre det lettere for virksomhederne at komme i gang med EU’s omfattende krav om bæredygtighedsrapportering, og understøtte den bæredygtige omstilling - men kan også true virksomhedernes egne klimamål, lyder det i ny analyse fra Djøfs uafhængige panel med ESG-eksperter fra det private erhvervsliv.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum