I Aalborg bor man tæt på jobbet og har brug for flere cykelstier

Del

En ny analyse fra Dansk Industri viser, at knap hver anden nordjyde har under 10 kilometer mellem hjemmet og jobbet. For hver tredje er afstanden til arbejdspladsen under 5 kilometer. De korte afstande giver gode muligheder for, at flere nordjyder lader bilen stå og tager cyklen, lyder det fra DI Transport, der opfordrer de nordjyske kommuner til at investere i flere cykelstier.

Det er særligt i Aalborg Kommune, at arbejdsstyrken har kort til jobbet, hvor mere end hver anden aalborgenser har mellem 0 og 10 kilometer til arbejde. I Jammerbugt, Mariagerfjord og Vesthimmerland er det cirka hver tredje, der bor i cykelafstand til arbejdspladsen, mens tallet i Hjørring ligger på 42 procent.

Det viser en analyse fra Dansk Industri, der måler afstanden mellem hjem og job for alle beskæftigede i landets 98 kommuner.

- Der er rigtig mange nordjyder, som faktisk har en afstand til arbejde, som er overkommelig at cykle. Men det kræver, at vejen derhen er tryg og sikker. For den enkelte betyder en daglig cykeltur frisk luft og mere motion. Dermed får virksomhederne glæde af medarbejdere, der er mindre syge, og vi får et mindre pres på sundhedsvæsenet. Faktisk sparer Danmark i gennemsnit otte kroner på sundhedsvæsnet for hver kilometer danskerne cykler, fordi det har en positiv effekt på helbredet, siger branchedirektør i DI Transport Karsten Lauritzen.

Det er også i Aalborg, at cykelstierne ligger tættest med 3,1 kilometer cykelsti for hver kvadratkilometer af kommunen, der bruges til boliger, veje og arbejdspladser. I Mariagerfjord, Rebild og Brønderslev ligger tallet lavere på mellem 1,5 og 2 kilometer cykelsti, mens Morsø kun har 0,4 kilometer cykelsti.

- Det er i de større byer, at flest indbyggere bor i cykelafstand fra deres job og derfor også her, at kommunerne prioriterer at bygge flest cykelstier. Det giver god mening. Alligevel vil jeg gerne opfordre til, at oplandskommunerne investerer i flere cykelstier – af den simple grund at cykling som transportmiddel er til gavn for både arbejdsgivere, medarbejdere og samfundet som helhed. Mange cyklister er desuden flittige brugere af bus og tog, og derfor vil det også få positiv betydning for den kollektive trafik, siger han.

I Odense, Aarhus og København har man mellem 4 og godt 6 kilometer cykelsti, hvilket altså er noget mere end i Aalborg. Og det er selvom, at andelen af indbyggere med kort afstand til jobbet er stort set den samme.

- Arbejdspladser i Nordjylland skal kunne tiltrække de nødvendige medarbejdere. Det kræver ikke kun gode veje og sammenhængende kollektiv trafik, busser og tog, men også et godt netværk af cykelstier. Særligt med elcykler får vi helt andre muligheder for at pendle – også over længere afstande end tidligere. Derfor skal kommunerne prioritere cykeltrafikken, og det skal staten også. Jeg vil opfordre til, at regeringen skruer op for investeringerne ved at fremrykke den statslige cykelpulje, så den udmøntes frem mod 2030. Det vil også være til gavn for nordjyderne, afslutter Karsten Lauritzen.

Kontakter

Branchedirektør for DI Transport, Karsten Lauritzen, telefon 52 18 59 80
DI’s presseafdeling, telefon 33 77 45 00

Links

Følg pressemeddelelser fra DI Transport

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Transport

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye