I Aalborg bor man tæt på jobbet og har brug for flere cykelstier
En ny analyse fra Dansk Industri viser, at knap hver anden nordjyde har under 10 kilometer mellem hjemmet og jobbet. For hver tredje er afstanden til arbejdspladsen under 5 kilometer. De korte afstande giver gode muligheder for, at flere nordjyder lader bilen stå og tager cyklen, lyder det fra DI Transport, der opfordrer de nordjyske kommuner til at investere i flere cykelstier.
Det er særligt i Aalborg Kommune, at arbejdsstyrken har kort til jobbet, hvor mere end hver anden aalborgenser har mellem 0 og 10 kilometer til arbejde. I Jammerbugt, Mariagerfjord og Vesthimmerland er det cirka hver tredje, der bor i cykelafstand til arbejdspladsen, mens tallet i Hjørring ligger på 42 procent.
Det viser en analyse fra Dansk Industri, der måler afstanden mellem hjem og job for alle beskæftigede i landets 98 kommuner.
- Der er rigtig mange nordjyder, som faktisk har en afstand til arbejde, som er overkommelig at cykle. Men det kræver, at vejen derhen er tryg og sikker. For den enkelte betyder en daglig cykeltur frisk luft og mere motion. Dermed får virksomhederne glæde af medarbejdere, der er mindre syge, og vi får et mindre pres på sundhedsvæsenet. Faktisk sparer Danmark i gennemsnit otte kroner på sundhedsvæsnet for hver kilometer danskerne cykler, fordi det har en positiv effekt på helbredet, siger branchedirektør i DI Transport Karsten Lauritzen.
Det er også i Aalborg, at cykelstierne ligger tættest med 3,1 kilometer cykelsti for hver kvadratkilometer af kommunen, der bruges til boliger, veje og arbejdspladser. I Mariagerfjord, Rebild og Brønderslev ligger tallet lavere på mellem 1,5 og 2 kilometer cykelsti, mens Morsø kun har 0,4 kilometer cykelsti.
- Det er i de større byer, at flest indbyggere bor i cykelafstand fra deres job og derfor også her, at kommunerne prioriterer at bygge flest cykelstier. Det giver god mening. Alligevel vil jeg gerne opfordre til, at oplandskommunerne investerer i flere cykelstier – af den simple grund at cykling som transportmiddel er til gavn for både arbejdsgivere, medarbejdere og samfundet som helhed. Mange cyklister er desuden flittige brugere af bus og tog, og derfor vil det også få positiv betydning for den kollektive trafik, siger han.
I Odense, Aarhus og København har man mellem 4 og godt 6 kilometer cykelsti, hvilket altså er noget mere end i Aalborg. Og det er selvom, at andelen af indbyggere med kort afstand til jobbet er stort set den samme.
- Arbejdspladser i Nordjylland skal kunne tiltrække de nødvendige medarbejdere. Det kræver ikke kun gode veje og sammenhængende kollektiv trafik, busser og tog, men også et godt netværk af cykelstier. Særligt med elcykler får vi helt andre muligheder for at pendle – også over længere afstande end tidligere. Derfor skal kommunerne prioritere cykeltrafikken, og det skal staten også. Jeg vil opfordre til, at regeringen skruer op for investeringerne ved at fremrykke den statslige cykelpulje, så den udmøntes frem mod 2030. Det vil også være til gavn for nordjyderne, afslutter Karsten Lauritzen.
Kontakter
Branchedirektør for DI Transport, Karsten Lauritzen, telefon 52 18 59 80
DI’s presseafdeling, telefon 33 77 45 00
Links
Følg pressemeddelelser fra DI Transport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Transport
Dansk Luftfart: Ny indenrigsrute er et dyrt skridt i den rigtige retning11.3.2025 11:20:03 CET | Pressemeddelelse
Regeringen, SF og EL vælger en første løsning for indenrigstrafik i aftale om grøn luftfart, som ikke er effektiv. Det er dog positivt, at aftalen også har fokus på luftfartens fremtidige samlede grønne omstilling.
Færre busser har konsekvenser for erhvervslivet17.2.2025 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Busserne kører i dag 12 procent mindre på de danske veje end de gjorde i 2010. Faldet sker selvom 38 procent af de danske familier ikke har en bil. Det forringer danskernes mobilitet og kan have betydelige samfundsmæssige konsekvenser, mener Dansk Industri.
DI: Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag18.12.2024 10:10:47 CET | Pressemeddelelse
Selvom metroen til lufthavnen fragter mange turister, så er det også en vigtig åre for kollektiv transport i hele hovedstadsområdet. Det vil være et stort tilbageskridt for den kollektive transport, hvis prisen mere end fordobles.
Luftfartens Klimapartnerskab: Regeringen skal investere i markedet for grønne brændsler12.9.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For at kunne realisere ambitionen om grøn luftfart skal der produceres mere bæredygtigt flybrændstof. I dag er der slet ikke nok brændstof på markedet.
DI Transport får ny bestyrelsesleder11.6.2024 17:41:08 CEST | Pressemeddelelse
DI Transport har i dag afholdt generalforsamling, hvor en ny bestyrelse blev valgt. På det efterfølgende konstituerende bestyrelsesmøde blev Jesper Nørgaard, administrerende direktør i J. Nørgaard Petersen A/S, valgt som ny bestyrelsesleder for DI Transport.