Læger uden Grænser i Sudan: Bureaukrati og usikkerhed forhindrer medicinsk nødhjælp

Behovet for medicinsk nødhjælp er enormt i Sudan. Og selv om Læger uden Grænser hjælper i 11 stater, forhindrer regler og bureaukrati organisationen i at hjælpe endnu flere af de mennesker, der har allermest brug for det.

Mens den voldelige konflikt i Sudan går ind i sin tredje måned, vokser behovet for sundhedshjælp i hele landet, især i hovedstaden Khartoum og i Darfur.

Den humanitære medicinske nødhjælpsorganisation Læger uden Grænser er til stede i 11 stater, men omfattende administrative og bureaukratiske restriktioner sætter en stopper for at nå endnu flere mennesker.

Hvis situationen ikke ændrer sig, bliver det umuligt at give den medicinske og humanitære nødhjælp, der desperat er brug for, lyder det fra Læger uden Grænser.

”Mennesker dør, og landets sundhedssystem er ved at bukke under på grund af det overvældende behov, der er for hjælp. De stridende parter viser en fuldstændig foragt for menneskeliv. De udsætter mennesker for vold i chokerende grad, og de forhindrer medicinske organisationer i at hjælpe,” siger Jean Nicolas Armstrong Dangelser, der er Læger uden Grænsers katastrofekoordinator i Sudan.

Lægeteam forhindret i at hjælpe

Organisationen prøver løbende at sætte gang i flere aktiviteter. Forsøg, som konsekvent bliver forhindret af konfliktens stridende parter. Det sker på trods af, at de offentligt siger, at de vil gøre det lettere at give humanitær bistand.

Et team af læger, der blandt andet består af erfarent akutmedicinsk personale, blev for eksempel forhindret i at rejse fra Port Sudan til andre områder med akutte behov og kunne derfor ikke få lov at behandle én eneste patient.

Selv om det er uklart, om det er bevidste forsøg på at begrænse Læger uden Grænsers arbejde, er resultatet, at befolkningen langt fra får den hjælp, de har brug for.

Konflikten har skabt en desperat situation, hvor befolkningen lever med konstante kampe, luftangreb, beskydning, drab, seksuel vold og kriminalitet. Samtidig kæmper Sudans sundhedssystem med at kunne følge med de enorme behov for sundhedshjælp, som konflikten har skabt, men som ikke er direkte relateret til kampene.

Hospitaler og sundhedscentre mangler personale og forsyninger, og i nogle områder fungerer de knap nok. Kampe gør det samtidig vanskeligt for store dele af befolkningen at få adgang til den sundhedshjælp, der stadig findes.

Chikanen, som Læger uden Grænser oplever

Selv om behovene hos befolkningen i Sudan er overvældende, oplever Læger uden Grænser:

• At myndigheder nogle steder har forhindret Læger uden Grænser i at transportere humanitært og medicinsk personale og forsyninger både mellem og inden for stater. Anmodninger om rejsetilladelser er blevet forsinket, afvist, tilbagekaldt eller åbenlyst ikke respekteret. Alt sammen uden klar begrundelse.
  • Selv når Læger uden Grænser får tilladelser, er medarbejdere i nogle tilfælde blevet sendt tilbage af vagter ved kontrolposter. Flere gange er de blevet chikaneret, truet eller tilbageholdt.
  • Nogle steder har Læger uden Grænser fået at vide, at de skal bruge en bevæbnet eskorte under transport af forsyninger. Det ødelægger muligheden for frit at bevæge sig rundt og underminerer samtidig humanitære organisationers uafhængighed og neutralitet.
  • Selv om Læger uden Grænser gentagne gange har sendt ansøgninger, har myndighederne udstedt betydeligt færre visa, end der er brug for, for at få personale ind i landet. Og selv om nogle visa er blevet udstedt, er processen inkonsekvent og upålidelig. Denne usikkerhed gør det svært at planlægge en opskalering af aktiviteter og risikerer at bringe de nuværende aktiviteter i fare.
  • Hvordan Læger uden Grænsers arbejde er blevet fysisk forstyrret. Blandt andet er forsyninger blevet konfiskeret, og væbnede grupper har plyndret organisationens faciliteter og tævet og truet personale.

Læger uden Grænser i Sudan:

• På trods af de vanskelige forhold i Sudan har Læger uden Grænser, siden kampene startede, støttet hospitalet i El Fasher i Norddarfur. Her har organisationen udført over 600 operationer på krigssårede mennesker og kvinder, der har behov for akut fødselshjælp.
  • Læger uden Grænser yder også pædiatrisk, underernærings- og mødresundhedshjælp, driver mobile klinikker og giver fordrevne mennesker lægehjælp, ligesom de har vand- og sanitetsydelser.
  • På bare fem uger behandlede organisationens kirurgiske team, der arbejdede på hospitalet i Bashair i det sydlige Khartoum, 1.169 patienter, heraf over 900 med voldsomme traumer.
  • Derudover arbejder organisationen også på Det Tyrkiske Hospital i Khartoum, hvor kirurgiske og medicinske teams opererer traumepatienter og behandler patienter med kroniske sygdomme. Og de leverer også bl.a. medicinsk udstyr og støtter forskellige hospitaler og klinikker i hovedstaden.

Læger uden Grænser er verdens største medicinske, humanitære nødhjælpsorganisation. Ca. 65.000 medarbejdere redder hvert år millioner af liv verden over. Vi hjælper ofre for krige, konflikter og katastrofer, men kæmper også for adgang til livsvigtig medicin og behandling.