Europabevægelsens formand deltager i svensk folkemøde: Vil have ny Øresundsmetro

Det svenske folkemøde, Almedalsveckan, er i gang. Jens-Kristian Lütken, landsformand i Europabevægelsen, deltager i flere debatter om blandt andet grænseudfordringer for arbejdskraften i Norden og bedre infrastruktur på tværs af de nordiske lande – og så vil han sætte fokus på en ny Øresundsmetro.

Det danske Folkemøde er forbi. Men i Sverige samles politikere, virksomheder, NGO’er og borgere i disse dage på Gotland til den svenske udgave af Folkemødet – Almedalsveckan.

Landsformand for Europabevægelsen, Jens-Kristian Lütken, rejser blandt andet til folkemødet med et specifikt ønske om at oprette en Øresundsmetro. Man er fra myndighedernes side allerede i gang med at undersøge mulighederne for en sådan metro, og det glæder Jens-Kristian Lütken:

”En metro mellem København og Malmø vil skabe et mere sammenhængende og integreret arbejdsmarked. Den vil svare til op til elleve fyldte Øresundstog i timen i hver retning og vil altså mindske presset på Malmø Centralstation og Københavns Hovedbanegård. Den vil også gavne hele den europæiske sammenhængskraft og være et vigtigt skridt i den grønne omstilling”, siger Jens-Kristian Lütken.

Derudover vil Jens-Kristian Lütken bruge Folkemødet til at sætte fokus på de udfordringer med arbejdskraft, som både Sverige og Danmark står over for, og som vanskeliggøres af grænsen mellem de to lande:

”Ledigheden i København er i bund, men i Malmø er den høj, og der ser mange danske arbejdspladser til den anden side af Øresund for at hyre arbejdskraft. Problemet er bare, at der findes en lang række af ting, der gør det svært at bo og arbejde på tværs af Øresund, såsom bureaukrati, forskudsskat, pensionsordninger og beskatning ved hjemmearbejde. Vi har brug for et mere åbent Norden – for både borgere og virksomheders skyld”, siger Jens-Kristian Lütken.

Endelig mener Jens-Kristian Lütken, at den seneste tids sikkerhedspolitiske udvikling stiller nye krav til det nordiske samarbejde – og det er også i det lys, hans deltagelse i Almedalsveckan skal ses:

”Det er vigtigt, at vi har en fælles debat de nordiske lande imellem og her er folkemøderne oplagte lejligheder. Efter Sveriges kommende Nato-medlemskab er har vi kun fået endnu flere snitflader mellem Sverige og Danmark, og derfor er det vigtigt at styrke vores samarbejde”, siger Jens-Kristian Lütken.

Almedalsveckan varer fra tirsdag den 27. juni til lørdag den 1. juli og finder sted i Visby på øen Gotland i Sverige.