Aftale om turbo-kyllinger får dyrevenner til at smile

Regeringens aftale med en række partier om at arbejde hen mod en udfasning af de berygtede turbo-kyllinger, får ros fra dyreorganisationen World Animal Protection.
“Vi er begejstrede, men håber også, at regeringen nu holder fast, og sætter fart på seriøse forbedringer af dyrevelfærden i de danske stalde, siger organisationen," siger programchef Esben Sloth.

Det vækker begejstring hos en af landets største dyrebeskyttelsesorganisationer, at store dele af Folketingets partier ser ud til endelig, at tage et opgør med de berygtede turbo-kyllinger, der opfedes så hurtigt, at dyrene lider i de overfyldte stalde, hvor de knap kan gå og stå, fordi kroppen er ekstremt overbelastet:

Aftalen forpligter regeringen til at arbejde for et forbud mod turbo-kyllinger i EU, og indfører samtidig et forbud mod at Statens institutioner indkøber Ross 308, som er den tekniske betegnelse for de hurtigt voksende dyr.

“Turbo-kyllinger skulle aldrig have været tilladt, så det er et stort skridt, at regeringen og aftale-partierne, nu ser ud til at de for alvor vil gøre noget ved et af de mest omfattende dyrevelfærdsproblemer i det industrielle landbrug. Den kyniske udnyttelse af hurtigt voksende kyllinger har været en enorm skamplet i de danske stalde i alt for mange år,” siger Esben Sloth, programchef i World Animal Protection.

“Vi er særligt glade for, at de vil skubbe på i EU for et forbud, og for at Staten ikke længere må indkøbe industri-kyllinger, der er opfostret som den type der kaldes Ross 308.
Men det ville have været ekstra stærkt, hvis de havde turdet gå hele vejen med et direkte nationalt forbud og en lynhurtig udfasning. Det kunne måske også have speedet processen i EU op,” siger Esben Sloth, World Animal Protection.

Også hos de danske politikere, er der glæde over aftalen.
SFs dyrevelfærdsordfører Carl Valentin, der i flere år har arbejdet for bedre dyrevelfærd i det danske landbrug, siger:

"I årevis har dyrevenner i Danmark lagt pres på politikere, landbrug og detailhandel for at stoppe produktion af de hurtigtvoksende turbokyllinger. Nu sker der endelig noget! Det er en milepæl, at vi nu får turbokyllingerne ud af statens køkkener, og at Danmark kommer til at arbejde for et EU-forbud mod produktionen. Det sætter en stor fed streg under, at dyr ikke skal fremavles til at vokse så hurtigt, at de lider under det."

"Vi er begejstrede over regeringens tiltag mod turbokyllinger, men håber også, at de holder fast, og at der nu for alvor kommer fart på forbedringer i dyrevelfærden i de danske industri-stalde, siger Esben Sltoh, programchef i World Animal Protection DK

Vores mål er en bedre verden for. For alle.