Danskerne køber solcreme med høj solfaktor som aldrig før
Salget af solcremer med solfaktor 30 eller højere er steget med 50% på ti år, viser ny undersøgelse fra brancheorganisation. Hudlæge kalder udviklingen positiv.
Det solbrune look blev for alvor moderne op gennem 90’erne, og danskernes forbrug af solcreme med høj faktor var i perioden lavt. Trenden fortsatte ind i det nye årtusinde, og ifølge den nye undersøgelse var mere end halvdelen af solcremerne, der blev solgt i 2013, med faktor 20 eller lavere.
Noget tyder dog på, at danskerne er blevet mere bevidste om solens skadelige stråler i løbet af de seneste ti år, og derfor i højere grad lader sig smøre sig ind i et beskyttende lag solcreme med en høj solfaktor.
”Hos flere af vores medlemsvirksomheder er det op mod 90 procent af de solgte solcremer, som har en solfaktor på 30 eller derover. Og vi ser også en klar tendens til, at UV-filtre, der beskytter huden mod UV-stråling, bliver mere og mere udbredt i andre produkttyper som eksempelvis ansigtscremer og makeup,” siger adm. direktør for Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen om den nye undersøgelse.
Hudlæge: Jeg bruger solfaktor 30 året rundt
Christina Skovbølling Haak er ph.d. og speciallæge i hudsygdomme og driver til dagligt sin egen klinik HAAK Hudspecialister, hvor hun blandt andet behandler patienter med hudkræft. Hun mener, at danskernes skifte mod solcremer med en højere solfaktor er udtryk for en positiv udvikling:
”Forhåbentlig kan den tendens være med til at knække kurven på de kedelige hudkræftstatistikker, som Danmark har ligget i toppen af i mange år," siger hun.
Ifølge Kræftens Bekæmpelse indtager Danmark en 4. plads på listen over lande med flest modermærkekræfttilfælde i verden, når der tages højde for befolkningsstørrelse og aldersfordeling.
”Selv bruger jeg en solcreme med solfaktor 30 eller 50 i ansigtet året rundt. Det gør jeg selvfølgelig for at beskytte min hud mod kræftfremkaldende UV-stråler, men også fordi jeg er forfængelig og gerne vil have en pæn hud i mange år fremover. Solcreme ER den mest effektive creme mod rynker, pigmentpletter, karsprængninger og andre aldersforandringer,” siger Christina Skovbølling Haak.
Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af brancheorganisationen Kosmetik- og hygiejnebranchen, og dokumenterer udviklingen i salget af nogle af de mest populære solcremer på det danske marked i perioden 2013 – 2022.
I 2022 brugte danskerne, ifølge tal fra Euromonitor, 547,5 millioner kr. på solcremer.
Nøgleord
Kontakter
Helle FabiansenAdm. direktør
Tlf:+45 2689 3027hf@kosmetikoghygiejne.dkChristina Skovbølling HaakHudlægeHAAK Hudspecialister
Tlf:26 33 27 34christinahaak@dadlnet.dkChristian Ditlev LundKommunikation og Public Affairs
Tlf:29 93 52 20cdl@kosmetikoghygiejne.dkkosmetik- og hygiejnebranchen
Den danske kosmetik- og hygiejnebranche løser samfundsnyttige og konkrete behov hos danskerne hver dag. Tandpasta forebygger karies, håndsæbe, desinfektionsmidler og rengøringsmidler fjerner farlige bakterier i hjemmet og i offentlige institutioner og solcreme forebygger hudkræft.
Kosmetik- og hygiejnebranchen er Danmarks førende brancheforening for danske og internationale virksomheder, der producerer eller leverer kosmetik og personlig pleje og vaske- og rengøringsmidler til det danske og internationale marked.
Følg pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Ny generation af unge mænd bruger makeup som aldrig før30.7.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end hver tredje danske mand mellem 18 og 29 år bruger dekorativ kosmetik, som mascara, neglelak eller concealer på ugentlig basis. Det viser en ny undersøgelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen, der har spurgt danskerne om, hvilken rolle kosmetikprodukter spiller for dem i deres hverdag.
Kosmetikbranchen udfaser PFAS4.6.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Der skal ikke længere være PFAS i mascara, øjenskygger, cremer og alle andre kosmetikprodukter, der sælges i Danmark og resten af EU. Derfor anbefaler Kosmetik- og hygiejnebranchen alle sine medlemsvirksomheder at udfase anvendelsen af PFAS i kosmetik og personlige plejeprodukter pr. 31. december 2025.
Kosmetikbranchen: Vi er stolte af bagsiden12.9.2023 10:47:11 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugerrådet TÆNK Kemi sætter fokus på bagsiden af kosmetik og personlige plejeprodukter i en ny kampagne, hvor de opfordrer forbrugerne til at kigge på ingredienslisten på bagsiden. Hos Kosmetik- og hygiejnebranchen er vi stolte af bagsiden. Den giver nemlig forbrugerne nogle helt særlige handlemuligheder. Men vi savner nuancer i debatten. Bagsiden kan nemlig ikke bruges til at vurdere om et produkt er sikkert eller ej.
Ny brancheanalyse: Kosmetik- og hygiejnebranchen går forrest i den grønne omstilling14.3.2023 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danske producenter og distributører af kosmetik og hygiejneprodukter har formået at skabe betydelig økonomisk vækst, samtidig med at branchens udledning af drivhusgasser er sænket markant
Rene hænder kan redde store bededag19.1.2023 07:49:34 CET | Pressemeddelelse
Den korteste vej til flere penge i statskassen ligger lige for. Håndsprit på arbejdspladsen kan øge arbejdsudbuddet med 8.900 personer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum