Ny vejledning om CO2-optag i beton

Dansk Beton har netop udgivet en vejledning målrettet arkitekter og rådgivere, som ønsker mere viden om, hvordan beton kan optage noget af den CO2, der udledes ved fremstilling af cement.

I BIGs nye hovedsæde i Nordhavn står betonoverflader frit eksponerede og har dermed optimale betingelser for at optage CO2. Foto:  BIG
I BIGs nye hovedsæde i Nordhavn står betonoverflader frit eksponerede og har dermed optimale betingelser for at optage CO2. Foto: BIG

CO2-optag fra hærdet beton er en overset effekt. Derfor har Teknologisk Institut og Dansk Beton udarbejdet en vejledning, der kaster lys over CO2-optag, og hvor meget CO2 der optages i en betonbygnings levetid. Formålet er at hjælpe arkitekter og rådgivere til at give betonen de bedste muligheder for at optage CO2 ved at indtænke mekanismen i designet af betonbygningerne.

- CO2-optaget redder ikke klimaet og sker relativt langsomt, men alle greb skal i brug, hvis vi som samfund skal lykkes med at stoppe klimaforandringerne, siger Dorthe Mathiesen, chef for Dansk Beton, om baggrunden for den nye vejledning.

Betonen skal eksponeres
Hærdet beton omdanner CO2 i luften til uskadelig kalksten, når den kommer i kontakt med atmosfærisk luft. Ved at følge den nye vejledning kan arkitekter og rådgivere fremme denne fysiske mekanisme mest muligt ved fx at sikre, at alle betonoverflader får lov at være eksponeret til atmosfærisk luft og ikke pakkes ind bag gips og maling.

I arkitektvirksomheden BIG’s nye hovedsæde i Nordhavn har man netop valgt at lade betonoverfladerne ind- og udvendigt være frit eksponerede, og derfor har BIGs nye hovedsæde fået optimale betingelser for at optage noget af den CO2, der er udledt ved fremstillingen af cement.

CO2-optag bør medregnes i driftsfase
Lige nu forbereder byggebranchen sig på stramninger af klimakravene, som træder i kraft fra 1. januar 2025. I de drøftelser, der pågår lige nu, drøftes det i branchen, om fasen B1 skal indgå i klimaberegningerne af bygningers aftryk. Det er B1-fasen i en LCA beregning, der tager hensyn til bl.a. betonens CO2-optag, og ved at tage denne fase med vil der alt andet lige komme mere fokus på at fremme denne mekanisme.

- I Dansk Beton anbefaler vi, at B1 indregnes i LCA-beregninger på bygninger fra 2025. Bidraget fra beton fremgår allerede af betonbranchens EPD’er, og vi er klar til at levere de data. Beregningerne sker efter en fælles europæisk standard, og den nye vejledning ”CO2-optag i beton” er et godt indspark til at forstå de muligheder, som ligger gemt i fase B1, siger Dorthe Mathiesen.

Download Viden og vejledning til optimering af betons CO2-optag, her.

Presseansvarlig i Dansk Beton, Birgitte T. Henriksen, bith@di.dk / 29287786

Om Dansk Beton

Dansk Beton er en branchesammenslutning i DI Dansk Byggeri. Dansk Betons medlemskreds tæller knap 50 betonvirksomheder, der tilsammen udgør stort set alle betonproducenter i Danmark og beskæftiger ca. 6.000 medarbejdere. www.danskbeton.dk - http://www.danskbeton.dk

Følg pressemeddelelser fra Dansk Beton