Ildsjæl får hæder og 100.000 kr.: Giver pengene videre til forening

Den lokale ildsjæl Henrik Sørensen blev søndag hædret med Fonden for Fynske Bank Prisen og 100.000 kr. for sit utrættelige arbejde med alt fra halbyggeri og kunstgræsbaner til fondsøgning og foreningsliv ved Gauerslund Idrætscenter. Pengene sender han direkte videre til Idrætscenteret.

Formanden for Gauerslund Idrætscenter, Henrik Sørensen, blev søndag d. 18. juni modtager af Fonden for Fynske Bank Prisen og de 100.000 kr., som følger med æren.

Gennem de seneste 10 år har han arbejdet ihærdigt for at forbedre forenings- og idrætslivet i sit lokalområde. Han har taget initiativ til store projekter som halbyggeri, kunstgræs- og padelbaner, mens han samtidig har løftet et stort administrativt arbejde med at få nødvendige funding og organisation på plads.

- Foreningslivet i Danmark har hårdt brug for ildsjæle som Henrik. Det er folk som ham, som sætter fællesskabet først og går forrest i arbejdet, der er med til at inspirere de kommende generationer til at værne om den sport og idræt, der binder lokalsamfund sammen, siger Morten Unnerup Lyng, filialchef i Fynske Bank Børkop, som stod for at uddele prisen.

Fonden for Fynske Bank Prisen blev overrakt i forbindelse med Gauerslund Idrætscenters årlige Sportsdag, hvor idrætscenteret var fyldt til randen med både glade borgere som sportsudøvere udi alverdens idrætsgrene.

Giver pengene til idrætscenteret
Selv var det en ydmyg Henrik Sørensen, som modtog prisen.

- Det havde jeg overhovedet ikke regnet med. Der er ikke nogen af de projekter, jeg har været involveret i, som havde kunne lade sig gøre uden hjælp og samarbejde fra en masse mennesker, så det her er en pris, vi deler i Gauerslund Idrætscenter. Jeg er stolt af, at det, vi har skabt, har givet genlyd, siger Henrik Sørensen.

Han indledte selv den frivillige karriere i 2013, hvor fodboldinteressen inspirerede ham til at tage førersædet i anlæggelsen af en ny kunstgræsbane. Siden har det ene projekt afløst det andet, så Gauerslund Idrætscenter nu også byder på moderne padelbaner.

Med alle de projekter var Henrik Sørensen ikke i tvivl om hvem, der skulle have gavn af de 100.000 kr.

- Vores idrætscenter består af en række frivillige foreninger, som alle har aktier i vores café. Hvis den klarer sig godt, kommer det alle til gode, og derfor skal størstedelen af pengene gå til at styrke caféen og miljøet omkring den, siger Henrik Sørensen.

Sammen med prisen og de 100.000 kr. fulgte også et unikt kunstværk af bronzeskulptør Henrik Fischer, som var skabt til lejligheden.

Kort om ’Fonden for Fynske Bank Prisen’
Fonden for Fynske Bank uddeler fire priser på Fyn og i Østjylland hvert år. Baggrunden for prisen er et ønske om at belønne gode initiativer og entusiastiske ildsjæle i de lokalområder, som Fynske Bank er en del af. ’Fonden for Fynske Bank Prisen’ blev uddelt for første gang i 2018.

For yderligere informationer, kontakt venligst:

Henrik Sørensen
Prismodtager