Kommunerne i Sydjylland bør åbne døren for flere private virksomheder

På Fanø og i Vejle løser private virksomheder henholdsvis 40 og 29 procent af kommunens arbejdsopgaver, mens det i Sønderborg er 23 procent af opgaverne, hvor private får mulighed for at byde ind med nye løsninger. Kommunerne bør teste langt flere opgaver på pris, kvalitet og bæredygtighed, lyder opfordringen fra Dansk Industri.

På Fanø står private virksomheder for at udføre 40 procent af kommunens daglige opgaver som fx at rengøre skolerne, slå græsset på fodboldbanerne eller vaske medarbejdernes uniformer i hjemmeplejen. I Vejle er tallet 29 procent, mens det i Sønderborg er 23 procent af opgaverne, som private virksomheder får mulighed for at byde ind på.

Det viser tal fra Dansk Industri, der har opgjort kommunernes samarbejde med private leverandører i 2022.

- Kommuner som Fanø og Vejle viser vejen frem, når det kommer til at inddrage virksomhederne i  opgaveløsningen og få testet pris og kvalitet. Jeg synes, at kommunerne i Sydjylland skal sætte et mål om, at de i løbet af en kortere årrække sender 40 procent af deres opgaver i udbud. Vores lokale kommuner udfører opgaver for milliarder af kroner, og det er sund fornuft løbende at tjekke, om prisen og kvaliteten er den rigtige. Det gør vi jo også derhjemme i privaten, når vi fx bestiller en håndværker eller køber en cykel, siger formand for DI Sydvestjylland Jesper Toft Mathiasen.

I Fredericia og Esbjerg er det 24 procent af de kommunale opgave, som bliver testet på fx pris og kvalitet og udført af private virksomheder. I Billund og Tønder er tallet 25 procent, og i Haderslev og Varde er det 27 procent af de kommunale opgaver.

- I mange af kommunerne her i Sydjylland er der stadig et stykke vej op til de 40 procent, hvor vi bør være. I en tid, hvor der er mangel på medarbejdere, og hvor kommunerne også skal spare på energien og skrue op for de bæredygtige løsninger, er det oplagt at bede private virksomheder byde ind med deres ekspertise, ny teknologi og grønne løsninger, siger formand Jesper Toft Mathiasen, DI Sydvestjylland, og tilføjer:

- Kommunerne kan jo ikke vide, om de bruger skattekronerne bedst muligt, hvis de ikke har undersøgt, hvilke løsninger de private virksomheder kan tilbyde.

Kommunerne i Sydjylland sender i gennemsnit 27 procent af alle opgaverne i udbud. I fx Vejen Kommune er det fx virksomheden Elis Danmark A/S, der vasker køkken- og  plejepersonalets arbejdstøj. I Aabenraa har virksomheden ABENA udviklet en intelligent ble til borgere med inkontinens.

- I Vejen har Elis Danmark blandt andet gjort vaskeprocessen mere klimavenlig, og i Aabenraa har den nye teknologi fra ABENA givet mere effektive arbejdsprocesser for personalet og højere livskvalitet hos borgerne. De private virksomheder er jo eksperter på netop deres felt, og derfor er det også vigtigt, at kommunen sikrer sig, at den bruger skattekronerne på de løsninger, som passer til netop det behov, kommunen har. Jeg håber derfor, at kommunerne i Sydjylland vil åbne døren for private virksomheder på langt flere områder, siger Jesper Toft Mathiasen, DI Sydvestjylland.

Formand for DI Sydvestjylland Jesper Toft Mathiasen, telefon 29 44 56 36
Regional konsulent for DI Sydvestjylland Morten Karlsbjerg, telefon 29 17 94 40

Links

For yderligere information om DI Sydvestjylland: Chefkonsulent Morten Karlsbjerg Mail: moka@di.dk - jhp@di.dk Tlf. 3377 3423 Mobil: 2917 9440