Når gymnasieleverne bliver forskere i historien

Del

Et unikt samarbejde i projektet Next Generation Lab gør københavnske gymnasieelever til hovedaktører i forskning og formidling på tværs af idéhistorie og bioteknologi. Det er der kommet en spændende udstilling ud af, som åbner 21. juni på Vibenshus Gymnasium.

Foto: Statens Naturhistoriske Museum
Foto: Statens Naturhistoriske Museum Foto: Statens Naturhistoriske Museum Foto: Statens Naturhistoriske Museum

Christian d. 4.s bedrifter i København er fascinerende, og proteinsyntese kan bestemt være spændende at lære om. Men hvad har det med hinanden at gøre? Og hvorfor er det vigtigt? Mange gymnasieelever kæmper med at koble gymnasiets fag sammen og forbinde det, de lærer, med det omgivende samfund i en aktuel og relevant kontekst.

Et samarbejde mellem Vibenshus Gymnasium, Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, og Københavns Museum viser vejen til at bringe idehistorie, bioteknologi og Københavns fortid og fremtid sammen på en nytænkende måde. Et samarbejde, som tilmed gør eleverne til hovedaktører i både forskning og formidling.

I Statens Naturhistoriske Museums og Københavns Universitets projekt Next Generation Lab er eleverne medskabere af viden om deres egen fortid. Her kan eleverne prøve kræfter med moderne forskningsmetoder og få gode råd fra de forskere, som senere gennemgår og bearbejder elevernes resultater. Det er med til at give mange af de unge projektdeltagere øget interesse for naturvidenskaben.

Vibenshus Gymnasium er gået et skridt videre og har givet eleverne en stemme i formidlingen af projektet og dets resultater. Det er der kommet en udstilling ud af, som åbner 21. juni og vises på gymnasiet de kommende måneder. I udstillingen giver eleverne deres bud på, hvordan metoder og resultater skal præsenteres på nye, kreative måder, når ægte lædersko fra middelalderen udstilles side om side med modellervoks, farvet lys og Lego-modeller. Herefter kan udstillingen opleves på Statens Naturhistoriske Museum.

I Next Generation Lab arbejder gymnasieelever med banebrydende forskningsmetoder til artsbestemmelse af arkæologisk læder fra middelalderens København. Over projektets knap fire år bidrager tusindvis af landets elever med laboratorieanalyser af det arkæologiske materiale og giver dermed forskningen et kæmpemæssigt datasæt, som ellers havde været tæt ved umuligt at opnå. Resultaterne fra projektets spæde start, har allerede bragt ny viden om brugen af blandt andet heste i middelalderbyen. Takket være de mange elevers indsats er næsten 500 stykker læder sidenhen blevet undersøgt. Forskerne glæder sig nu til at analysere de mange spændende data og har en forventning om at finde flere overraskende dyrearter.

Vibenshus Gymnasium
Jagtvej 163
2100 København Ø

Kontaktperson:
Hanne Aaroe Juhl: hju@nextkbh.dk

Kontakter

Billeder

Foto: Vibenhus Gymnasium
Foto: Vibenhus Gymnasium
Foto: Vibenhus Gymnasium Foto: Vibenhus Gymnasium
Download
Foto: Vibenhus Gymnasium
Foto: Vibenhus Gymnasium
Foto: Vibenhus Gymnasium Foto: Vibenhus Gymnasium
Download

Følg pressemeddelelser fra Statens Naturhistoriske Museum - Københavns Universitet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Statens Naturhistoriske Museum - Københavns Universitet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye