HD Forest fejrer 25 år med skovinvesteringer i Baltikum

Lav risiko, højt afkast og naturnær skovdrift samt stærke lokale netværk er fundamentet for succesen, der betyder at HD Forest i dag forvalter over 100.000 hektar baltisk skov for investorer.

HD Forest, en af ​​de førende aktører inden for skovinvesteringer i Baltikum, er stolt over at fejre sit 25-års jubilæum. Siden etableringen i 1998 har HD Forest haft fokus på det betydelige potentiale inden for skovsektoren i Estland, Letland og Litauen. Dette jubilæum er en milepæl for HD Forest og understreger vigtigheden af ​​skovinvesteringer i regionen.

Siden begyndelsen har HD Forest fokusere på at ansætte lokale medarbejdere med kendskab til forholdene i de tre lande og at samarbejde med lokale partnere af samme årsager. De betyder, at selvom HD Forest er forankret i Danmark, har man fra begyndelse kunne nyde godt af lokalkendskab og netværk, som kun er blevet større med årene.

- Vi er utroligt glade for at kunne fejre 25 år i Baltikum. Vi værdsætter de høje standarder for skovdrift og den naturnære tilgang, som vores baltiske partnere har vedtaget. Dette skaber ikke kun en bæredygtig skovindustri, men også en gunstig investeringsplatform for vores investorer. De har nydt godt af den lave risiko og de attraktive afkast, som skovinvesteringer i de baltiske lande har, siger Morten Thorøe, direktør for HD Forest.

HD Forests direktør Morten Thorøe og CFO Reda Velde.

I dag forvalter HD Forest over 100.000 hektar skov i Baltikum for investorer der blandt andet tæller pensionsselskaber, forskellige typer fonde og private investorer.

Efter finanskrisen i 2007 blev alle markeder verden over ramt, men takket være en reformvillighed i de baltiske lande blev skovinvesteringer en attraktiv forretning, hvilket man har, forklarer CFO i HD Forest Reda Velde, der har være i organisationen siden 2006:

- Vores gennemsigtige, hurtige og fleksible regeringsreformer på både stats- og skattesystemniveau i Baltikum har skabt tillid blandt potentielle investorer i vestlige lande. Denne tilgang, som deles af regeringen, virksomheder og forskellige virksomheder, har med succes tiltrukket udenlandske investeringer.

Ingen tab til investorer

Skovinvesteringer i de baltiske lande er først og fremmest kendetegnet ved lav risiko. HD Forest har gennem årene gjort en indsats for at nøje udvælge skovområder, der opfylder strenge kriterier for bæredygtig skovdrift – både naturmæssigt, socialt og økonomisk – og langsigtet investering. Dette har resulteret i at minimere risikoen for investorerne.

De baltiske lande tilbyder også et attraktivt afkast på skovinvesteringer. HD Forest har fulgt nøje med i udviklingen og væksten i skovsektoren i Estland, Letland og Litauen og har konsekvent opnået attraktive afkast for sine investorer. Regionen er blevet anerkendt som et rentabelt marked for skovprodukter, og investorer fra hele verden er tiltrukket af mulighederne.

Disse faktorer giver udslag i, at ingen af HD Forests investorer har lidt tab på deres skovinvesteringer i Baltikum. Dette skyldes ikke kun den omhyggelige udvælgelsesproces, men også det faktum, at de baltiske lande har etableret høje standarder for skovdrift. Skovindustrien i Baltikum er forankret i naturnær skovdrift, hvor der lægges stor vægt på bevarelsen af naturen og en balance mellem økonomi og økosystemet. Denne praksis har ikke kun bidraget til bevarelsen af ​​baltiske skove, men har også skabt en gunstig investeringsplatform med lav risiko og høje afkast.

Torben Friis Lange, direktør i Hedeselskabet, der ejer HD Forest, er glad for den stærke markedsposition HD Forest har skabt sig i løbet af et kvart århundrede:

- Jeg er stolt af HD Forests rolle som pioner inden for skovinvesteringer i Baltikum og ser frem til at fortsætte engagement i regionen. Vi har etableret stærke partnerskaber med lokale myndigheder, skovindustrien og andre interessenter for at sikre en langvarig succes.

I anledning af 25-års jubilæet ønsker HD Forest at takke alle samarbejdspartnere og investorer, der har bidraget til virksomhedens succes i Baltikum. HD Forest ser frem til fortsat at skabe værdi og bidrage til udviklingen af ​​skovsektoren i Estland, Letland og Litauen.

HD Forest er del af Hedeselskabet, der har arbejdet med skovrejsning i mere end 150 år.

Om HedeSelskabet

Hedeselskabet har arbejdet i og med naturen siden 1866 – og naturen er stadig omdrejnings punkt i alt, vi foretager os. Hedeselskabet er en forening med status som erhvervsdrivende fond, og gennem en række forretninger, herunder HedeDanmark, er vores mål at øge biodiversiteten, bekæmpe klimaforandringer og genanvende naturens knappe resurser. Vi er arbejdsplads for ca. 1.000 engagerede medarbejdere, der hver dag yder en indsats inden for skovforvaltning, grøn pleje, anlægsopgaver, resursegenanvendelse og meget andet.