Bred medieaftale sikrer tiltrængt ro om mediernes politiske rammevilkår
Danske Medier roser regeringens nye medieaftale for at sikre en længe ønsket ro om mediernes rammevilkår. En pulje til skattelettelser for publicistiske magasiner og et hævet ambitionsniveau over for techgiganter vækker begejstring, men fortsat mangel på objektivitet og gennemsigtighed i mediestøtten skæmmer.
Private medier i Danmark står over for store udfordringer i de kommende år. Fortsatte digitale investeringer og unfair konkurrence fra techgiganter presser økonomien. Ro, tryghed og gennemsigtige rammevilkår er afgørende for medierne og sikrer et bredt og mangfoldigt medieudbud i Danmark.
Derfor er det glædeligt, at det nu endelig er lykkedes at samle et bredt politisk flertal bag en ny medieaftale. Det giver en kærkommen stabilitet om danske mediers rammevilkår, som branchen har sukket efter i årevis. Aftalen leverer det lovede økonomiske løft af lokale og regionale medier med omlægning af mediestøtte og en flerårig ugeavispulje.
”Den nye medieaftale har været meget længe undervejs. Trods fortsat problematiske elementer er den et stort fremskridt fra sidste års smalle aftale, så den har været ventetiden værd. Derfor er det på sin plads at rose både kulturministeren og aftalepartierne for at bøje sig mod hinanden trods kendte uenigheder og sikre en meget bred politisk aftale,” siger Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup, der fremhæver puljen til publicistiske magasiner.
”Puljen er en de facto skattelettelse til publicistiske magasiner, som bør være første skridt til den sidestilling af digitale nyheder og magasiner, som vi har ønsket. Med puljen er sporene nu lagt til en reel sidestilling gennem en udvidelse af nulmomsen,” siger Mads Brandstrup, der også roser, at radio og podcast nu indgår som en del af public service-puljen.
Mangel på objektivitet
Til gengæld er det kritisabelt, at man ikke har lyttet til høringssvarene fra mediebranchen om at finde en objektiv og neutral model for mediestøtte.
”Den høje grad af vilkårlighed og ugennemsigtighed er gift for private virksomheder og øger risikoen for, at EU vender tommelfingeren nedad. Det er Danske Mediers klare vurdering, at det kan lade sig gøre at opfylde de politiske ønsker til en omlægning af mediestøtten på langt enklere vis, og derfor opfordrer vi partierne bag medieaftalen til at anmode Kulturministeriet om at indkalde branchen til en drøftelse af den konkrete model,” siger Mads Brandstrup.
Den altoverskyggende udfordring for den danske mediebranche – såvel som i andre lande – er dog fortsat den unfair konkurrence fra techgiganterne, der truer med at trække hele det økonomiske indtægtsgrundlag væk under de danske medier. Her er det meget glædelige fremskridt, at aftalen nu klart lægger op til, at techgiganternes indflydelse på den danske mediebranche skal undersøges nærmere, og samtidig langt om længe slår fast, at der er behov for at samtænke og koordinere danske myndigheders håndhævelse af reglerne over for techgiganterne.
”Den bedste garanti for at sikre en fri presse og et pluralistisk medieudbud er, at medierne kan drive en fornuftig forretning med råd til kvalitetsjournalistik og fortsat innovation. Her er den unfair konkurrence fra techgiganterne hovedudfordringen. Det gælder på annonceområdet, og det gælder beskyttelsen af mediernes indhold – ikke mindst med den eksplosive udvikling inden for AI-tjenester. Her er der gode takter i aftalen, men der mangler klare tilkendegivelser om at bruge dansk og europæisk lovgivning fuldt ud,” siger Mads Brandstrup.
Danske Medier opfordrer i tillæg politikerne til at sikre, at anbefalingerne fra regeringens tech-ekspertgruppe, der blev fremlagt mandag, bliver gennemført. Det gælder ikke mindst anbefalingen om, at medierne skal have indsigt i egne data fra techgiganterne.
Kontakter
Josefine AnkerPresse- og kommunikationskonsulentDanske Medier
Tlf:61770843joa@danskemedier.dkMads BrandstrupAdm. direktør i Danske Medier
Tlf:92 82 32 84mab@danskemedier.dkFølg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Årets største konference for digital annoncering sætter i år fokus på retail, video som annonceplatform og AI2.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 29. august slår IAB Danmark dørene op for Digital Advertising i København. Den årlige flagship-konference om digital annoncering og markedstendenser sætter med et stærkt line-up af talere fra ind- og udland skarpt fokus på især retail media, video som populær platform og AI in advertising.
Danske Medier får plads i ekspertgruppe for ophavsret og kunstig intelligens25.6.2024 12:45:05 CEST | Pressemeddelelse
Danske Mediers administrerende direktør har fået en stol i en ekspertgruppe nedsat af Kulturministeriet, der skal arbejde med ophavsret og kunstig intelligens. Et meget vigtigt arbejde venter forude, pointerer direktøren.
Prix Audio rykker tilbage til Vega og der er nu åbnet for indstillinger24.6.2024 16:11:52 CEST | Pressemeddelelse
Nu åbnes for indstillinger til årets Prix Audio.
Journalistisk ambition præger nomineringer til Anders Bording 202421.6.2024 10:54:55 CEST | Pressemeddelelse
Juryen har udvalgt årets nominerede til Anders Bording Prisen, som består af journalistiske produkter præget af både opfindsomhed, nytænkning og stor variation.
Nye tal om falske nyheder understreger vigtigheden af troværdig journalistik14.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I en helt ny undersøgelse af danskernes nyhedsforbrug fremgår det, at der er en voksende bekymring for falske nyheder. Ifølge Danske Medier understreger tallene mediernes afgørende rolle i vores demokrati og samtidig et presserende behov for at stramme grebet om techgiganterne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum