Ses vi senere i dag? på Folkemødet?

I dag kl. 13.00 stiller vi sammen med DHF og Wonderful Copenhagen spørgsmålet:

Er store sportevents i Danmark guld værd?

Også i dag kl. 15.00:

Grøn omstilling i idrætten. Hvem har ansvaret? - Megaevents eller foreningerne?

Kom og lyt, deltag i debatten, overrask os med dine tanker! Vi ses på Kæmpestranden, J37

Lars Møller

DEBAT 1: ”Er store sportevents i Danmark guld værd?”

Torsdag den 15. juni. kl. 13.00 – 13.45.

Panelet:

1. Henrik Brandt, IdrætsPlatformen
  2. Lars Lundov, Direktør, Sport Event Denmark
  3. Kim Valentin, MF, Venstre
  4. Mia Nygaard, Kultur- og fritidsborgmester, Københavns Kommune
  5. Morten Stig Christensen, formand, Dansk Håndbold Forbund

Er store sportevents i Danmark guld værd?
Sommeren 2022 går over i historien som gul folkefest med afvikling af Tour de France-start i Danmark. Dertil kommer en række flagskibsevents på dansk grund de seneste år som VM Ishockey, EM Fodbold, VM Ridesport, VM Håndbold mv. Og opbakningen tyder på at danskerne er vilde med sportsevents i Danmark!

Hvad skal den næste sportslige folkefest være? Bidrager sportevents til mere fællesskabsfølelse blandt borgere? Er sportevents en god økonomisk investering for samfundet? I hvor høj grad kan Christiansborg bidrage med betydelig ekstra finansiering til særligt krævende events? Og kan danske værtskaber være et modsvar til, at internationale sportevents havner i totalitære stater?

DEBAT 2: Grøn omstilling i idrætten

Torsdag den 15. juni kl. 15-15.45

Panelet:

1. Mia Nyegaard, kultur- og fritidsborgmester, Københavns Kommune
  2. Allan Tambo Christiansen, Eventmanager, Aarhus Events/The Ocean Race Stopover
  3. Ann Lykke Davidsen, HR og Kommunikationschef, DHF
  4. Rikke Rønholt Albertsen, bestyrelsesmedlem med bæredygtighed som ansvarsområde i Danmarks Idrætsforbund
  5. Sofie Randel, Indehaver og rådgiver af Rethink

Grøn omstilling i idrætten. Hvem har ansvaret? - Megaevents eller foreningerne?

Grøn omstilling kræver ny adfærd. Internationale sportevents har enormt potentiale til at skabe opmærksomhed på klimavenlige løsninger, men hvordan får vi skabt et samspil med foreningslivet, så enkeltstående events og hverdagslivet i klubber og foreninger kommer til at spille sammen i den grønne omstilling?

Bør vi ikke forpligte os selv og hinanden på, at den grønne omstilling bliver et fælles ansvar, hver dag året rundt?

Internationale sportevents er et gigantisk talerør. Der er fuld opmærksomhed fra medier, fra organisationer og fra borgerne. Så hvorfor ikke kræve, at tiltag der skabes under et event, får rødder ud i vores civilsamfund? Og hvorfor ikke kræve, at store events omfavner de mange grønne initiativer, som allerede sker i foreningslivet?

Når det gælder idrætten, er det oplagt at kræve en plan for implementering af tiltag både til events og ud i vores foreningsliv.

DIF tæller knap 2 millioner medlemmer -så hvordan får vi skabt en bevægelse der aktiverer alle?

Er events en indgang vi kan bruge? Hvem skal sikre økonomien i at implementere omstillingen ude i foreningslivet? Hvordan skaber vi et forpligtende samarbejde? Det er nogle at de spørgsmål, vi vil komme omkring. Vi løser det ikke ved denne debat, men vi skal starte et sted, og at stille spørgsmål er et godt sted at starte. Kom og lyt, deltag i debatten, overrask os med dine tanker!

Sport Event Denmark, Wonderfull Copenhagen, Dansk Håndbold Forbund