SOS International - SE

Bra att veta innan du reser med psykisk ohälsa för första gången

Om du nyligen har fått en psykiatrisk diagnos finns det vissa saker som är bra att tänka på och det gäller även inför den första utlandsresan. God planering ökar sannolikheten för en lyckad resa. Här kommer SOS Internationals restips.

Många svenskar funderar just nu på var de ska tillbringa sin sommarsemester 2023. Behöver du packa ner badkläder eller vandringskängor i resväskan, går resan söderut eller norrut och ska du resa med bil, flyg eller något annat?

Vissa resenärer behöver också planera och packa med hänsyn till att det kan vara den första resan med psykisk ohälsa.

Enligt organisationen Mind blir psykiska problem alltmer vanligt. Omkring 41 procent av alla vuxna svenskar uppger att de lider av psykiska besvär i form av till exempel oro eller ångest och andelen växer.[1]

Om du är en av dem som är ny med psykisk ohälsa, eller reser med en anhörig som har sådana problem, är det viktigt att ta hänsyn till det i reseplaneringen.

–Det kan vara svårt att förutse hur man kommer att reagera på resan. En utlandsresa innebär en förändring rutinerna, risk för sämre sömn på grund av tidsskillnader och ibland mer alkohol än vanligt. Det är positivt att resa ut och uppleva nya saker men man behöver också vara medveten om att resan kan påverka ens psykiska mående, säger Johan Reutfors, som är psykiater hos SOS International.

SOS International har ett antal tips:

Ta väl hand om dig själv

Det är en fördel att planera resan så att du får tillräckligt med sömn. Undvik för många byten och långa resdagar som kan ta mycket energi. Tänk på att äta och dricka ordentligt även om det kanske är enklare att ta ett snabbt mellanmål. Det kan låta enkelt men en stressad kropp kan ge en psykisk reaktion.

Prata med din läkare

Det är också en god idé att stämma av med din läkare innan du bokar din utlandsresa. Läkaren kan hjälpa till att bedöma om ditt tillstånd är tillräckligt stabilt för att resa och hjälpa till med förberedelser för vad man ska göra om tillståndet förvärras på semestern, inklusive behov av medicinering.

Få en medicinsk förhandsbedömning

Reseförsäkringen täcker endast akuta sjukdomar och skador under resan. Därför rekommenderar SOS International en medicinsk förhandsbedömning om du precis fått en diagnos, har fått din medicin ändrad, genomgår en utredning eller liknande. En medicinsk förhandsbedömning talar om för dig om ditt tillstånd kommer att täckas på resan om behandling behövs.

Du kan läsa mer om medicinsk förhandsbedömning här: SOS International medicinsk foerhandsbedoemning

Planera resmålet noggrant
När du väljer resmål är det en god idé att ta hänsyn till tidsskillnaden eftersom det kan orsaka störningar i dygnsrytmen. Dessutom kan det också vara bra att undersöka vilka bestämmelser som finns för psykiatri och behandling i det aktuella landet. De flesta länder utanför Skandinavien och norra Europa har en annan standard på vården än vad svenskarna är vana vid.

Andra goda råd inför resan:

• Res inte om du eller ditt barn precis har börjat med ny medicin
  • Se till att packa extra medicin att ha om vistelsen förlängs
  • Packa medicin i handbagaget så du klarar dig om din resväska kommer bort
  • Res endast om du har haft en stabil period på minst tre månader
  • Få en medicinsk förhandsbedömning
  • Var försiktig med alkohol och undvik helt andra droger
  • Res helst tillsammans med någon
  • Ta med telefonnumret till SOS Internationals larmcentral och till din läkare/vårdcentral
  • Undersök reglerna för att resa med medicin:
    Lakemedelsverket

[1] https://mind.se/rapporter/hur-mar-vi-psykiskt-egentligen-2021/

Bilder

Om SOS International – en av Nordens ledande assistansorganisationer

SOS International är en av Nordens marknadsledande assistansorganisationer. Från sina larmcentraler i Danmark, Sverige, Norge och Finland erbjuder och tillhandahåller SOS International akut hjälp över hela världen – dag och natt, året runt.

SOS International erbjuder ett stort utbud av lösningar som omfattar världsomspännande sjukvård, rese- och vägassistans.

SOS International har ett omfattande nätverk av kompetenta leverantörer och samarbetspartners över hela världen, samt 5 strategiskt placerade kontor i områden med hög volym av ärenden. Med sina cirka 1200 anställda representerar SOS International 30 nationaliteter och tillsammans talar de anställda fler än 37 olika språk.

SOS International grundades 1961 och ägs av 11 av de största försäkringsbolagen i Norden. SOS Internationals stora antal ärenden innebär att bolaget är en av de största assistansorganisationerna i Norden.

Följ SOS International - SE

Senaste pressmeddelandena från SOS International - SE