Carlsberg A/S

Danskerne skal bidrage til at udvikle fremtidens øl

Del

Bryggerikoncernen Carlsberg lancerer nu et helt nyt øl-koncept med eksperimentelle øl. Målet er at få danskerne til at give feedback på smagen i de nye bryg og dermed være med til at bestemme, om de har en fremtid i Carlsbergs sortiment. Flere af de nye øl kan nydes på udvalgte barer og restauranter under navnet ’Jacobsen Experimental’, mens andre fås gennem medlemskab af en eksklusiv ølklub.

Hvordan skal din øl smage i fremtiden? Det spørgsmål håber Carlsberg at få danskernes svar på gennem et forskningsprojekt, som Carlsbergs forskningslaboratorie står bag. En del af projektet foregår i samarbejde med Husbryggeriet Jacobsen, som nu lancerer Jacobsen Experimental, der er målrettet udvalgte barer og restauranter. Med fadølsglasset i den ene hånd og en smartphone i den anden, kan kunderne give direkte feedback til de eksperimentelle øl, som de to parter udvikler videre på. 

”Det er et vidensbaseret brygge-koncept med over 150 års forskning i ryggen, som vi nu tester af på danskerne. Hver anden måned lancerer vi en ny variant under samme navn – Jacobsen Eksperimental. Afhængigt af om restaurationskunderne og bargæsterne vender tommelfingeren op eller ned vil feedbacken blive brugt til at bestemme bryggens fremtid", siger Mads Egeskov Bach, senior brand manager for Jacobsen hos Carlsberg Danmark.

Den første bryg er allerede nu tilgængelig. Det er en Brut Lager produceret på 100% lys hvedemalt med noter af grønne citrusfrugter, som er brygget på en Montrachet gærstamme, der traditionelt bruges til hvidvin.

Fra pilotprojekt til ølklub med 10.000 medlemmer
Det er dog ikke kun på barer og restauranter, at det er muligt at dyrke sin indre brygmester. For godt to år siden etablerede Carlsberg en eksklusiv ølklub under navnet Experimental Brew Club - verdens første ølklub med et forskningslaboratorie i ryggen. Også her er målet, at danskerne skal give feedback på de eksperimentelle øl men denne gang hjemme fra stuerne. 

Ølklubben begyndte som et pilotprojekt med hundrede medlemmer – i dag har klubben omkring tusind medlemmer og målet er at udvide konceptet til 10.000 inden for et par år.

”I Carlsberg forsøger vi hele tiden at skubbe grænserne for, hvordan vi brygger øl. Og vi arbejder ud fra en præmis om, at jo mere feedback vi kan få, desto mere innovative kan Carlsberg være på ølfronten. Derfor er det et vigtigt skridt, at vores eksperimentelle øl nu også bliver tilgængelige på barer og restauranter, som et supplement til vores ølklub. Det er helt i tråd med Carlsbergs lange forskningstradition,” siger Birgitte Skadhauge, Vice President, Carlsberg Research Lab.

Det er er indtil videre blevet til 18 forskellige prototyper siden december 2021. Fire af dem er blevet udvalgt til videreudvikling med det sigte at udkomme i forskellige markeder.

Fakta om Jacobsen Experimental

  • Jacobsen Experimental brygges i begrænset mængde fra Husbryggeriet Jacobsens bryggeri på Valby Bakke og kun til udvalgte barer og restauranter.
  • Omkring 100 kunder tilbyder allerede Jacobsen Experimental. Heriblandt Det Kongelige Teater og Nicolinehus i Aarhus.
  • Der brygges en ny variant hver 2. måned, og i løbet af i år vil der blive brygget fem nye Jacobsen Experimental. Den næste øl kommer 1. juli.

Fakta om Experimental Brew Club

  • Som medlem af Experimental Brew Club får man hver måned tilsendt en ny bryg direkte fra laboratoriet. Man får 6 stk. af den samme prototype, så man har mulighed for at invitere venner og bekendte til ølsmagning.
  • Øl-klubbens medlemmer giver feedback på øllene ud fra 18 parametre. Det foregår helt enkelt gennem scanning af en QR-kode på dåsen.
  • Det koster 150 kr. om måneden at være med i klubben, og som medlem forpligter man sig til at give feedback til forskningsprojektet.
  • Man tilmelder sig ølklubben på www.exbrew.club.

Kontakter

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Carlsberg A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Carlsberg A/S

Carlsberg appoints two new members of Executive Committee3.6.2024 10:05:04 CEST | Press release

Esther Wu has been appointed new Chief Information Officer and member of the Executive Committee as of 3 June 2024. Yves Briantais will join Carlsberg as Chief Marketing Officer and member of the Executive Committee on 19 August 2024. With the announcement of two new members of the Executive Committee, Carlsberg is taking another important step towards realising the full potential of its Accelerate Sail strategy. Esther Wu has been with Carlsberg since 2019 as VP IIT Asia and a member of the global IIT leadership team. She brings more than 20 years of strong technology and digital transformation experience from various senior technology positions in global companies. Prior to joining Carlsberg, Esther Wu was the Head of Strategic Planning and IT Transformation at Chanel. With extensive technology experience, deep strategic and operational knowledge of Carlsberg’s IIT function, and growth-centered leadership, Esther Wu will take lead on driving Carlsberg’s digital transformation journey

Susanne Skippari will join Carlsberg Group as Chief Human Resources Officer6.5.2024 15:21:05 CEST | Press release

Susanne Skippari will join Carlsberg Group as Chief Human Resources Officer (CHRO) and a member of the Executive Committee (ExCom). Susanne Skippari joins from KONE and will start at Carlsberg in the beginning of September 2024. “Susanne brings 25 years of experience in human resources, including in senior leadership positions. Her stellar expertise in developing talent, advancing diversity, equity and inclusion, and supporting culture-driven business transformation in a fast-changing environment make her a natural fit for this role”, says Jacob Aarup-Andersen, Group CEO at Carlsberg Group. Susanne Skippari has recently served as Executive Vice President, People and Communications, and a member of the Executive Board at KONE, a Helsinki-based global leader in the elevator and escalator industry employing 60,000 people and operating in 60+ countries. Before joining KONE, Susanne worked in Nokia in various HR roles in Finland and Argentina. She holds an MSc in Economics from Turku School

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye