Vejdirektoratet

Arbejdsplatform til Nordhavnstunnelen skyder op af vandet i Svanemøllehavnen

Del
Aktivitetsniveauet er højt på projekt Nordhavnstunnel og specielt i Svanemøllehavnen på Østerbro, hvor en stor del af havnen er ryddet for at gøre plads til tunnelbyggeriet. Omkring 600 både er flyttet til en midlertidige erstatningshavn, bådebroer, moleanlæg og pæle i dele af Svanemøllehavnen er fjernet og lige nu bliver der sat spuns igennem havnen for at afgrænse arbejdsarealet fra resten af lystbådehavnen. Alt sammen så der er plads til etablering af en byggegrube.
Linjeføringen for Nordhavnstunnelen. Foto: Vejdirektoratet
Linjeføringen for Nordhavnstunnelen. Foto: Vejdirektoratet

Byggegruben er en forudsætning for selve tunnelbyggeriet, og det bliver samtidig entreprenørens arbejdsplatform. Til etablering af byggegruben bliver der sejlet sand ind – masser af sand - fra Køge Bugt. I alt skal der pumpes omkring 400.000 ton sand ind i Svanemøllehavnen fra et sandskib.

”I næste uge bliver Svanesøen og den inderste del af Svanemøllehavnen fyldt op med sand - her bliver det gjort fra landsiden med gravemaskine. Fra uge 25 begynder arbejdet med at pumpe sand ind i Svanemøllehavnen fra skib. Skibet er udstyret med en lang slange, der kan flyttes rundt i havnen, så sandet bliver fordelt korrekt,” siger Mette Stender, senior projektleder i Vejdirektoratet.

Vejdirektoratets entreprenør forventer, at det tager 6 til 8 uger at fylde arbejdsarealet i Svanemøllehavnen med sand.

”Sandpumpningen vil foregå alle ugens syv dage. Vores entreprenør henter sand i Køge Bugt – en sejltur på omkring fem timer – og det er entreprenørens forventning, at de kan nå to ture i døgnet. Det reelle arbejde i Svanemøllehavnen vil være to gange cirka to timer, som er den tid, det tager at tømme skibet for sand. Det er planen, at der vil være en tømning i løbet af dagen og så gentages det i aftenen/natten. Sandskibet vil ligge til i Kalkbrænderiløbet,” siger Mette Stender.

I weekender og om aftenen/nattetimerne ligger røret, der pumper sandet under vand, så støjen begrænses mest muligt og overholder de fastsatte støjgrænser for arbejder på de pågældende tidspunkter. Den del af røret, som krydser Kalkbrænderiløbet ligger indenfor entreprenørens arbejdsområde, så det vil ikke generer de både, der skal ind og ud af havnen.

Gener fra anlægsarbejdet hen over sommeren

Sommeren i Svanemøllehavnen vil ikke være som andre år. Der er mange aktiviteter i gang samtidig på projektet, og stedet forvandler sig mere og mere til en byggeplads med de gener, der følger med et stort anlægsarbejde. Nogle af generne er, at der vil være mere støv og støj.

I forbindelse med sandpumpningen kan der opstå proteinskum. Proteinskum er det skum, som dannes i mødet mellem sand og vand.

”Der er stillet krav til vores entreprenør om, at eventuelt proteinskum skal holdes inden for arbejdsarealet, så der er blevet gjort en stor indsats for at mindske risikoen for proteinskum udenfor arbejdsarealet. Blandt andet er vores entreprenør i fuld gang med at afgrænse arbejdsarealet ind mod den resterende del af Svanemøllehavnen med en spunsvæg, og ud mod Kalkbrænderiløbet bliver arbejdsarealet afgrænset af siltgardiner, som er en form for barriere, der lægges ud i vandet,” siger Mette Stender.

Vejdirektoratets tilsyn vil følge arbejdet med sandpumpning i Svanemøllehavnen tæt.

Proteinskum kan være sundhedsskadeligt, og ser man det, bør man ikke have kontakt med vandet. Det sker ud fra et sundhedsmæssigt forsigtighedsprincip.

”Skulle der opstå proteinskum og breder det sig mod forventning ud over arbejdsarealet, vil der blive arbejdet på at finde en løsning inden næste sandpumpning, som sikrer, at eventuelt skum bliver inden for arbejdsarealet. Vi vil også lejlighedsvis tage prøver af eventuelt skum for at sikre os, at det ikke indeholder sundhedsskadelige stoffer eller påvirker badevandskvaliteten,” siger Mette Stender.

Hen mod slutningen af august burde arbejdsplatformen stå færdig.

Ser du proteinskum så giv os besked

Vejdirektoratets tilsyn overvåger ikke arbejdet døgnet rundt, så skulle du som nabo, bruger af Svanemøllehavnen eller som gæst se proteinskum, vil vi i Vejdirektoratet sætte pris på hurtigt at få besked herom på nordhavnstunnel@vd.dk.

Fakta om Nordhavnstunnelen 

Nordhavnstunnelen bliver en 1,4 kilometer lang tunnel, som skal skabe mere direkte adgangsforhold til byudviklingsområderne i ydre og indre Nordhavn. Adgangen til havneaktiviteterne i området bliver også forbedret og en stor del af den tunge trafik vil blive flyttet væk fra det øvrige vejnet på Østerbro.

Vejdirektoratet anlægger Nordhavnstunnelen i samarbejde med Københavns Kommune og By & Havn.

BESIX - MT Højgaard JV er entreprenør på opgaven.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Linjeføringen for Nordhavnstunnelen. Foto: Vejdirektoratet
Linjeføringen for Nordhavnstunnelen. Foto: Vejdirektoratet
Download

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye