Lidls brand er stærkere end nogensinde før i Danmark – nu styrker kæden det yderligere
Et stærkt brand, flere nye butikker og nyt hovedkontor ved Godsbanen i Aarhus. Det går godt for Lidl i Danmark – rigtig godt faktisk, og netop derfor er det ’rettidig omhu’ at styrke kulturen og skærpe profilen. Det skal den internationale brandingekspert, Martin Lindstrøm, nu hjælpe med.

Der bygges og indrettes nyt hovedkontor i Aarhus, hvor der er indflytning senere i år. Der åbner nye Lidl-butikker på stribe, og kæden har taget førertrøjen på i forhold til at være de ansvarlige købmænd, i forhold til at udfase tobaks- og nikotinprodukter indenfor en kort årrække. Senest har Lidls begrænsning af salg af energidrikke til børn og unge, der blev effektueret i 2018, fået fornyet aktualitet og Sundhedsministerens opmærksomhed.
Men netop når det går rigtig godt, er det som bekendt en god idé at holde et skarpt fokus på sin forretning, sine gode, trofaste kunder, servicen og profilen. Derfor har kæden indgået et samarbejde med den internationale, danskfødte brandingekspert, Martin Lindstrøm, til at fin-tune detailkædens profil og kultur. Og Martin Lindstrøm ser frem til opgaven:
"Detailscenen i Danmark har aldrig været under større forandring end nu. Det er en udvikling, der minder meget om det, vi i Lindstrom Company har oplevet på det amerikanske marked. Her vil forbrugerne på den ene side i stigende grad have lave priser uden kvalitetskompromiser – og samtidig er de desperate efter at støtte det lokale for at sikre et smil og god service. Sandheden er, at yderst få detailhandlere er i stand til at levere en sådan pakke – Lidl er en af dem. Balancen mellem 'lokal' og prisbevidsthed er noget, vi har brugt mere end 10 år på at forstå i USA. En superinteressant kombination, som vi er overbeviste om, at Lidl i Danmark kan løse," siger Martin Lindstrøm.
“Vi vil stå endnu stærkere i fremtidens detaillandskab”
Martin Lindstrøm og hans stab skal arbejde tæt sammen med Lidls marketingafdeling og den nye indkøbsdirektør, Maria Lovecchio, om at analysere kædens nuværende position. I første ombæring handler det om, at Martin Lindstrøm og hans medarbejdere skal lære Lidls medarbejdere og kunder grundigt at kende. Det kommer til at ske gennem en lang række interviews. Al den information skal give et billede af Lidls unikke styrker i det danske dagligvaremarked, og hvordan man får en endnu stærkere relation til kunderne og de mange lokalsamfund, som Lidls butikker er en del af. Kort sagt: Hvor står Lidl stærkt, og hvor kan der sættes yderligere ind.
”Vi er en discountkæde. De gode priser og vores egne, unikke private label- produkter fra blandt andre Engvang, Milbona og hele En bid af Danmark-serien, ved vi, at vores kunder sætter pris på. Men vi ved også, at det handler om meget mere end det. For den lokale forankring i den enkelte by, vores dygtige medarbejdere i butikkerne og deres ’bagland’ i for eksempel indkøb og marketing spiller også en kæmpe rolle for kunderne – og dermed vores samlede forretning. Det er alle de mange delelementer og kulturen bag, som Martin skal fin-tune og udvikle, så vi står endnu stærkere i fremtidens detaillandskab,” siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark.
Martin Lindstrøm og Lindstrom Company har blandt andet løst lignende opgaver for kunder som Maersk, Swiss International Air Lines, Burger King, UBER, Tesco og Lowes (amerikansk detailkæde), og hver gang har arbejdet hjulpet de pågældende virksomheder med at finde og implementere nye, innovative løsninger, der har engageret kunderne, skabt øget omsætning og styrket virksomhedens brand.
Arbejdet er allerede sat i gang, og der er indtil videre ikke sat nogen bagkant for samarbejdet med Martin Lindstrøm.
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkFølg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum