Klar til elektriske lastbiler? Så langt er forskerne med de teknologier, der skal gøre vores tunge transportsektor grøn
Ud med dieselolie i store tanke og ind med strøm fra solceller og vindmøller. Det er planen for en gruppe af forskere på Aarhus Universitet, som hver dag går på arbejde for at udvikle den teknologi, der skal gøre det muligt at elektrificere vores transportsektor.
”Det haster med at finde frem til elektriske løsninger til de tunge køretøjer på vores veje, så vi i fremtiden kan få et konkurrencedygtigt og klimaneutralt alternativ til fossile brændstoffer. Lastbiler står for en stor del af vores CO2-udledning, og selvom der stadig er bump på vejen, så vil jeg mene, at vi står på tærsklen til en fuld grøn omstilling,” siger Corneliu Barbu, lektor ved Institut for Elektro- og Computerteknologi, Aarhus Universitet.
Han er Danmarks førende ekspert i teknologi til grønne lastbiler og spiller en nøglerolle i det europæiske samarbejde omkring udviklingen af de løsninger, der skal gøre det muligt både at lave effektive batterier til de store køretøjer og en helt ny el-infrastruktur.
Vil du vide mere om fremtidens transport? Se AU's ekspertliste her
Et europæisk superbatteri kan snart være klar
Forskernes mål er at designe et batteri til tunge køretøjer med lang rækkevidde og kort opladningstid baseret på bæredygtige materialer, der ikke gør os afhængige af lande uden for Europa.
”Vi kigger på hele batteriets livscyklus og brug af råmaterialer, og vi kigger på, at de skal være tilgængelige i Europa. Vi har en geopolitisk situation i dag, som gør, at vi ikke transportsektoren afhængig af hverken olie fra Mellemøsten eller batterier fra Kina,” siger Corneliu Barbu.
De har i dag udviklet en stort set færdig prototype på et såkaldt hybridbatteri som et tæppe af komponenter, der skal ligge under bussen eller lastbilen. Det er modulérbart og kan udvides, så det passer til størrelsen på det enkelte køretøj, samtidig med at det holder lav vægt, har et højt sikkerhedsniveau og en effektiv varmestyring.
“Det designforslag, vi arbejder med, er ekstremt innovativt på både materiale-, kemi- og elektroniksiden, og vi vil sende alle data fra batterierne op i skyen og bruge kunstig intelligens til at skabe optimal ydeevne og kontrol. Det siger sig selv, at det kræver en enorm energioverførsel at oplade et kæmpe batteri på få minutter, og derfor har netop det været en meget central ingeniørmæssig udfordring i vores forskning” siger Corneliu Barbu.
I sommeren 2024 skal batteriet testes på busser i Tyrkiet, og derefter forventer forskerne, at det er klar til serieproduktion.
Ny elektronik til de tungeste lastbiler
For at få batteriet til at fungere i de allerstørste lastbiler arbejder forskerne også med en helt nye type af elektronik, der kan øge effekttætheden.
”Der skal rigtig meget energi til for at oplade batteriet i en stor lastbil og overføre det til motoren, og det store spørgsmål for os forskere har været: Hvordan gør vi det på en smart måde, uden at det bliver for dyrt? Her er vi godt i gang med et tværfagligt forskningssamarbejde, hvor vi bruger computerteknologiske beregningsmetoder til at designe avanceret elektronik med helt nye egenskaber. Det har vi meget store forventninger til,” siger Corneliu Barbu.
Tidshorisonten er cirka ti år
Selvom forskerne har skabt en række teknologiske gennembrud omkring de grønne lastbiler, så skal vi ifølge Corneliu Babu stadig væbne os med tålmodighed. Der går nogle år, før teknologierne på universitetet bliver klar til masseproduktion, og selv hvis de var klar allerede i dag, så mangler vi en grundlæggende infrastruktur til de grønne lastbiler.
”Det tager tid at udbygge vores infrastruktur, og det er ikke noget man løser ved at indføre en skat eller at opføre flere ladestandere. Vi står overfor en kæmpe udfordring med at skabe et nyt intelligent og integreret forsyningssystem gearet til enorme mængder af sol- og vindenergi tænkt sammen med Power to X-teknologier og nye teknologier til at indfange CO2 fra atmosfæren. Vi har brug for at implementere løsninger, der gør det muligt at langtids- og korttidslagre forskellige energityper på forskellige måder på tværs af sektorer i ét sammenhængende energisystem og samtidig sikre en smidig transport af strøm på tværs af landegrænser,” siger han.
I følge Corneliu Barbu har vi i Danmark både knowhow og ekspertise til at lede denne teknologiudvikling på tværs af Europa og skabe en total grøn omstilling af vores transportsektor.
”Det er helt nødvendigt, at vi får skabt et nyt integreret energisystem, og vi har en kæmpe mulighed for at går forrest med det i Danmark. Det kræver dog en del forskning og udvikling, og det kræver i sidste ende, at vi får uddannet tilstrækkeligt mange af de ingeniører, der kan stå for arbejdet med rent faktisk at bygge det,” siger han.
Kontakt
Corneliu Babu, lektor, Institut for Elektro- og Computerteknologi
Mere viden om fremtidens transport? Kontakt vores forskere. Se ekspertlisten her.
Links
Information om Aarhus Universitet: Science and Technology
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Science and Technology
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Science and Technology
Fremgang igen: Rekordstort antal unge har søgt ind på ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet6.7.2023 07:01:22 CEST | Pressemeddelelse
Aarhus Universitet har modtaget 1184 førsteprioritetsansøgninger til ingeniøruddannelserne, og det er ny rekord.
Ny professor forudsiger en total grøn omstilling af vores industri16.3.2023 05:45:10 CET | Nyhed
Den globale økonomi står midt i en buldrende industriel revolution drevet af digitalisering, og det giver virksomhederne nye teknologiske muligheder for at accelerere den grønne omstilling. Krig, pandemi og klimavækkelse kan måske få det til at ske hurtigere, end vi havde regnet med.
Forskere leder efter tegn på psykisk sygdom i vores søvn13.3.2023 14:29:46 CET | Pressemeddelelse
Måske findes der en sammenhæng mellem søvnmønstre og psykisk sygdom, som vi ikke tidligere har haft adgang til at forstå. I et nyt eksperiment vil forskere kortlægge hjerneaktivitet under søvn hos patienter med bipolar lidelse.
Ny metode til at aktivere receptorkomplekser åbner nye perspektiver i den grønne omstilling20.1.2023 13:35:07 CET | Pressemeddelelse
Forskere fra Aarhus Universitet har nu defineret det receptorkompleks, der er afgørende for, at der igangsættes en symbiose mellem bakterier og bælgplanter. Opdagelserne er offentliggjort i Science, og her beskriver forskerne en ny teknik, der bruger nanobodies fra lamaer til at undersøge receptorkomplekser i planter. Til forskernes overraskelse kunne teknikken også identificere bygreceptorer med en lignende funktion, hvilket åbner et helt nyt perspektiv. Resultaterne gør det måske muligt at opbygge symbiosen i vigtige kornafgrøder og derved understøtte den grønne omstilling og sikre en mere bæredygtig fødevareproduktion i fremtiden.
Store bevillinger til fremtidens digitale landbrug4.1.2023 10:12:34 CET | Pressemeddelelse
Med en stor pose penge fra EU skal danske forskere udvikle deres bud på en ny digital infrastruktur til landbruget. Det skal sætte yderligere skub i erhvervets grønne omstilling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum