Vejafgift for lastbiler sender den største regning til yderområder
Landdistrikternes Fællesråd frygter, at den netop vedtaget vejafgift for lastbiler vil betyde færre arbejdspladser og i nogle tilfælde lukninger af virksomheder i landdistrikterne. Det vil trække Danmark mere skævt, mener formand Steffen Damsgaard.

I dag torsdag blev det omdiskuterede lovforslag om en vejafgift for lastbiler endeligt vedtaget i Folketinget. Afgiften vil gælde fra 2025 og betyder, at lastbiler fremover skal betale omkring 1,3 kroner per kørt kilometer.
Vejafgiften møder kritik fra Landdistrikternes Fællesråd for at ramme geografisk skævt:
- Når vejafgiften betales efter antallet af kørte kilometer, har det den konsekvens, at den største regning lander hos yderområdernes vognmænd og i sidste ende hos erhvervslivet i yderområderne. Det er paradoksalt, når vi har en regering, der med egne ord ønsker "et Danmark i geografisk balance" og at sikre gode muligheder for at bo og arbejde i alle dele af landet. Vejafgiften for lastbiler vil trække Danmark mere skævt, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.
Formanden peger på, at vejafgiften havde været mere spiselig, hvis der var realistiske grønne omstillingsmuligheder for lastbilbranchen. Desværre er hverken lastbilerne til den tunge transport eller ladeinfrastrukturen gearet til den omstilling og bliver det heller ikke lige foreløbig.
En vejafgift på lastbiler er derfor ikke en grøn afgift men snarere en ekstra skat på at drive virksomhed i landdistrikterne, mener Steffen Damsgaard, der frygter for konsekvenserne for erhvervslivet i landdistrikterne:
- Vejafgiften gør det dyrere og mere besværligt at drive virksomhed i landdistrikterne og især i yderområderne. Derfor er min frygt, at vejafgiften vil betyde, at virksomheder i landdistrikterne flytter tættere på de større byer eller helt vælger at lukke, siger han og tilføjer:
- Antallet af arbejdspladser i landdistrikterne har været dalende siden finanskrisen, og derfor er det så bidende nødvendigt at sikre gode vilkår for erhvervslivet i landdistrikterne. En kilometerafgift gør det modsatte. Jeg er ærgerlig over, at politikerne ikke viste større åbenhed over for at finde en mere lempelig model for yderområderne, der kunne holde hånden under vigtige arbejdspladser. Det kunne være ved en lavere kilometerafgift i yderområder, tilskud til el-lastbiler og en fuldt udbygget ladeinfrastruktur til el-lastbiler.
Nøgleord
Kontakter
Signe Lauge BachPublic Affairs Ansvarlig
Tlf:53850127sba@landdistrikterne.dkFølg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Landdistrikterne: Regeringens energiudspil rummer gode initiativer, men for lidt og for sent17.9.2025 13:17:09 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen har lanceret et nyt udspil, der skal mindske den lokale modstand mod nye solcelle- og vindmølleanlæg. På trods af gode takter i udspillet, vurderer Landdistrikternes Fællesråd, at udspillet ikke er tilstrækkeligt og tiltagene kommer for sent. Organisationen har i flere år efterlyst langt større kompensation og lokale hensyn for at undgå affolkning i områder tæt på solceller og vindmøller.
Landdistrikternes Fællesråd inviterer til borgermøder rundt i landet, hvor minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin deltager16.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan skaber vi stærkere landdistrikter i hele Danmark? Det vil minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin og Landdistrikternes Fællesråd gerne høre lokalsamfundenes tanker og idéer om, når de afholder tre borgermøder.
Landdistrikter: Solidt finanslovsforslag, men behov for flere tiltag for at sikre et land i bedre geografisk balance29.8.2025 13:09:48 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil sikre danskerne flere penge mellem hænderne i sit finanslovsforslag, men glemmer ifølge Landdistrikternes Fællesråd at tage fat på én af Danmarks største udfordringer; at skabe bedre balance mellem land og by. Det kræver målrettede tiltag og investeringer, hvis det fortsat skal være muligt at bo og arbejde i hele landet, mener organisationen.
Sennels er Årets Landsby 2025!28.8.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sennels i Thisted Kommune kan nu kalde sig Årets Landsby 2025. Landsbyen i Thy løb med sejren i et stærkt felt, hvor Agerskov i Tønder Kommune og Holbøl i Aabenraa Kommune også kæmpede med om titlen.
Nye initiativer styrker foreningslivet i landdistrikterne20.8.2025 08:34:27 CEST | Pressemeddelelse
Med 30 nye initiativer vil regeringen mindske bureaukrati i foreningslivet og gøre det lettere at være frivillig. Det møder ros fra Landdistrikternes Fællesråd, som kalder det et vigtigt bidrag til at skabe mere liv og aktivitet i lokalsamfund og landsbyer, hvor der er størst behov for det.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum