Vejafgift for lastbiler sender den største regning til yderområder
Landdistrikternes Fællesråd frygter, at den netop vedtaget vejafgift for lastbiler vil betyde færre arbejdspladser og i nogle tilfælde lukninger af virksomheder i landdistrikterne. Det vil trække Danmark mere skævt, mener formand Steffen Damsgaard.
![](/data/images/public/4127023/13692507/c8ecd306-60d1-4130-af58-f2d0289bb069-w_720.jpg)
I dag torsdag blev det omdiskuterede lovforslag om en vejafgift for lastbiler endeligt vedtaget i Folketinget. Afgiften vil gælde fra 2025 og betyder, at lastbiler fremover skal betale omkring 1,3 kroner per kørt kilometer.
Vejafgiften møder kritik fra Landdistrikternes Fællesråd for at ramme geografisk skævt:
- Når vejafgiften betales efter antallet af kørte kilometer, har det den konsekvens, at den største regning lander hos yderområdernes vognmænd og i sidste ende hos erhvervslivet i yderområderne. Det er paradoksalt, når vi har en regering, der med egne ord ønsker "et Danmark i geografisk balance" og at sikre gode muligheder for at bo og arbejde i alle dele af landet. Vejafgiften for lastbiler vil trække Danmark mere skævt, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.
Formanden peger på, at vejafgiften havde været mere spiselig, hvis der var realistiske grønne omstillingsmuligheder for lastbilbranchen. Desværre er hverken lastbilerne til den tunge transport eller ladeinfrastrukturen gearet til den omstilling og bliver det heller ikke lige foreløbig.
En vejafgift på lastbiler er derfor ikke en grøn afgift men snarere en ekstra skat på at drive virksomhed i landdistrikterne, mener Steffen Damsgaard, der frygter for konsekvenserne for erhvervslivet i landdistrikterne:
- Vejafgiften gør det dyrere og mere besværligt at drive virksomhed i landdistrikterne og især i yderområderne. Derfor er min frygt, at vejafgiften vil betyde, at virksomheder i landdistrikterne flytter tættere på de større byer eller helt vælger at lukke, siger han og tilføjer:
- Antallet af arbejdspladser i landdistrikterne har været dalende siden finanskrisen, og derfor er det så bidende nødvendigt at sikre gode vilkår for erhvervslivet i landdistrikterne. En kilometerafgift gør det modsatte. Jeg er ærgerlig over, at politikerne ikke viste større åbenhed over for at finde en mere lempelig model for yderområderne, der kunne holde hånden under vigtige arbejdspladser. Det kunne være ved en lavere kilometerafgift i yderområder, tilskud til el-lastbiler og en fuldt udbygget ladeinfrastruktur til el-lastbiler.
Nøgleord
Kontakter
Signe Lauge BachPublic Affairs Ansvarlig
Tlf:53850127sba@landdistrikterne.dkFølg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Kun hver fjerde starter på en videregående uddannelse uden for de største byer26.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
75 pct. af de studerende starter i år på en videregående uddannelse i en af de fire største universitetsbyer. Landdistrikternes Fællesråd kalder udviklingen alarmerende, da fordelingen kun har ændret sig marginalt på trods af udflytning og nye uddannelsesudbud uden for de største byer. Organisationen opfordrer til nye tiltag, herunder at SU’en forhøjes med op til 60 pct. til studerende på videregående uddannelser i de mindre studiebyer.
Landdistrikter: Mere SU skal få flere til at studere i provinsen11.7.2024 14:27:05 CEST | Pressemeddelelse
Skal videregående uddannelser uden for de store byer blive en succes, må man gøre det mere attraktivt for unge at søge disse uddannelsessteder. Landdistrikternes Fællesråd foreslår derfor, at SU’en forhøjes med op til 60 pct. til studerende på videregående uddannelser i de mindre studiebyer.
Landdistrikterne: Fjernvarmeaftale svigter borgeres mulighed for at vælge andre kollektive varmeløsninger8.7.2024 07:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Fjernvarme kan være på vej mod en udfasning i mange landdistrikter, som følge af ny fjernvarmeaftale. Samtidig giver aftalen ikke kommunerne direkte mulighed for at sikre finansieringen af andre kollektive varmeforsyningsløsninger, såsom termonet. Formand for Landdistrikternes Fællesråd savner en minister, der kommer ud og oplever virkeligheden i landdistrikterne.
Landdistrikterne: Prisloft presser fjernvarme i landdistrikterne og lader de svageste i stikken med højere varmeregninger2.7.2024 10:31:27 CEST | Pressemeddelelse
Ny politisk aftale kan være vejen mod afvikling af mange små forbrugerejede fjernvarmeværker i landdistrikterne. De stærkeste borgere vil vælge alternativer, mens de svageste kunder kan blive stavnsbundet til fjernvarmeværker på vej mod konkurs. Landdistrikternes Fællesråd efterlyser svar på, hvem der skal dække tabet, og hvor de tusindvis af mindre bemidlede borgere skal få varme fra, når fjernvarmeværker går konkurs.
Landdistrikterne om grøn trepart: Aftale om fremtidens landbrug vil forandre vores landdistrikter25.6.2024 10:33:39 CEST | Pressemeddelelse
Parterne i den grønne trepart har indgået en aftale om fremtidens landbrug og arealanvendelse i Danmark. Den grønne omstilling er nødvendig og aftalen rummer flere positive elementer, men også udfordringer og uvished for landdistrikterne, mener Landdistrikternes Fællesråd.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum