Regnskab 2022: Fremgang i Orkla Foods Danmark trods svære markedsforhold Overskrift
Orkla Foods Danmark A/S omfatter nogle af Danmarks mest kendte mærkevarer som Beauvais, Den Gamle Fabrik og Bähncke. Trods et ualmindeligt vanskeligt marked omsatte Orkla Foods Danmark A/S for 956 mio. kr, hvilket er en stigning fra 900 mio. kr. i 2021. Resultatet blev 20 mio. kr. i 2022 mod 15 mio. kr. i 2021.
Orkla Foods Danmark A/S omfatter nogle af Danmarks mest kendte mærkevarer som Beauvais, Den Gamle Fabrik og Bähncke. Trods et ualmindeligt vanskeligt marked omsatte Orkla Foods Danmark A/S for 956 mio. kr, hvilket er en stigning fra 900 mio. kr. i 2021. Resultatet blev 20 mio. kr. i 2022 mod 15 mio. kr. i 2021.
"Resultatet lever ikke helt op til vores forventninger, men vi er alligevel tilfredse, når vi tager de ualmindeligt svære markedsforhold i betragtning. 2022 har krævet en enorm stærk indsats fra hele organisationen. De stigende råvarepriser, kombineret med krigen i Ukraine og de efterfølgende forsyningsvanskeligheder, har krævet fuld fokus på alle dele af vores produktion og forretning gennem hele året. Vores resultat er forbedret som følge af, at vi gennem det seneste år har gennemført en række organisatoriske tilpasninger. Det er effektiviseringerne heraf, der nu afspejler sig i resultatet for 2022," siger Carsten Hänel, CEO for Orkla Danmark.
Krigen i Ukraine har medført kraftige stigninger i indkøbspriserne og udfordringer med at sikre en række råvarer. De stigende priser og ændringerne i danskernes indkøbsmønstre har betydet, at Orkla Foods i løbet af 2022 har foretaget justeringer i produktsortimentet, både hvad angår indpakning og størrelser, men også i forhold til receptoptimeringer. "Vi lytter til kunderne og følger forbrugernes indkøbsvaner tæt, og vi har i 2022 justeret vores produktsortiment, indpakning og pakkestørrelser – og vi har udviklet nye kommunikationsplatforme for nogle af vores mest kendte brands. Danskerne vil fortsat gerne købe stærke danske mærkevarer af god kvalitet – men vi skal gøre det lettere for dem at træffe det gode og bæredygtige valg," siger Carsten Hänel.
Stigende omkostninger er fortsat ind i 2023 Råvarepriserne fortsætter med at stige i første halvdel af 2023, men håbet er, at den høje inflation på fødevareområdet vil aftage i løbet af året. Orkla Foods Danmark vil fortsætte med at have stort fokus på bæredygtig udvikling, innovation og vækst. Virksomheden har særlig stor tiltro til to vækstområder; markedet for plantebaserede fødevarer og 'Out of Home'segmentet, som omfatter kantiner, restauranter, caféer og andre spisesteder uden for hjemmet.
"Danskernes syn på både mad og indkøb forandrer sig voldsomt i disse år. Efterspørgslen efter plantebaserede fødevarer vokser i takt med, at udbuddet bliver større, og danskerne oplever, at plantebaserede fødevarer smager rigtig godt. Samtidig er vi begyndt at spise og købe ind på en anden måde. Vi kan se, at 'Out of Home' markedet vokser og vil i fremtiden udgøre en væsentlig del af fødevaremarkedet, og vi ser et stort potentiale i den sektor," siger Carsten Hänel."
Udover Beauvais, Den Gamle Fabrik og Bähncke omfatter Orkla Foods Danmark også FUN Light, Scoop, Blomberg’s, Naturli’, Paulúns, Havrefras, PAMA og Risifrutti.
[Flere tal i vedhæftet pressemeddelelse]
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til: Kommunikationschef Kim Ege Møller Kim.ege.moeller@orkla.dk Tlf: 29 38 76 55
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Kim Ege Møller
Kommunikationschef
M: 29 38 76 55
Kim.ege.moeller@orkla.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Om Orkla Danmark
Orkla Danmark blev etableret den 1. marts 2021 gennem en organisatorisk sammenlægning af Orkla Foods Danmark og Orkla Confectionery & Snacks Danmark, men hvor de to enheder forbliver selvstændige, juridiske enheder. Easyfood ejes 90 % af Orkla Foods Danmark og indgår som en selvstændig forretningsenhed i Orkla Danmark.
Orkla Danmark har en stærk brand portefølje med ledende positioner inden for fødevarer og snacking. Vi beskæftiger ca. 630 medarbejdere og har fem fabrikker fordelt i Kolding, Skovlund, Skælskør og Søndersø. Hovedkontoret er placeret i Vallensbæk.
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Danskerne skal have hjælp til at spise mere grønt.25.9.2024 15:07:48 CEST | Pressemeddelelse
Mere end to tredjedele af danskerne vil gerne spise mere grønt, når familierne samles omkring middagsbordene. Kun få er lukkede om deres madvaner, og de fleste forventer ikke at afskaffe kød som del af menuen. Mange er nysgerrige – også kaldet plante-curious – men savner inspiration til lækre alternativer til bøffen og kødstrimlerne. Det skal smage godt. Ikke som en efterligning, men i egen ret. Og så må det ikke være alt for besværligt at tilberede. Det gør Beauvais nu noget ved. Det kendte fødevaremærke lancerer to nye økologiske produkter uden tilsætningsstoffer – grøntsagsbøffer og -strimler. Med fermenteret rug og grøntsager herunder gulerødder, rød peber, broccoli og løg får maden smag, bid og saft. Som vi forventer det af et godt måltid. De nye produkter er netop blevet tilgængelige i frysediskene i hele landet, hvor forbrugerne nu kan finde de nyeste smagsoplevelser på hylderne i deres lokale butikker. Med dem følger grønne opskrifter på let og velsmagende mad til både familier
Orkla Danmark bryder rekorder i et vanskeligt marked3.6.2024 14:45:10 CEST | Pressemeddelelse
Med en samlet vækst i omsætningen på 8,5% opnåede Orkla Danmark i 2023 den højeste samlede omsætning nogensinde. Ny strategi har fokus på vækst i kerneforretning og i fremtidens grønne fødevarer.
Sune Holm Larsen ny kommerciel direktør for Retail i Orkla Danmark15.11.2023 12:57:35 CET | Pressemeddelelse
Orkla Danmark har udnævnt Sune Holm Larsen til ny kommerciel direktør for Retail. Han tiltræder stillingen den 1. december 2023.
Nej fra Løvens Hule - men idé vandt og Orkla køber op24.10.2023 08:44:24 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care i Danmark køber nu en stor bid af Eace Gum - Danmarks første virksomhed der laver funktionelt tyggegummi (red: fx tyggegummi med vitaminer). Næste skridt for vækstvirksomheden er bl.a. at styrke hjemmemarkedet, manifestere brandet i Norden og lancere nye produkter til nye behov.
Orkla sælger 70 år gammelt rengøringsmærke16.10.2023 06:58:00 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care Danmark har netop skrevet under på salget af rengøringsmærket Rens-let til KAM Retail. Frasalget sker i kølvandet på Orklas nye koncernstruktur, hvor fokus skærpes på prioriterede kategorier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum