Coop Danmark A/S

Nye tal fra Coop: Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt

Del
Tal fra Coop viser, at CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte vare i 2022 er reduceret med lidt over én procent. Det har ført til en samlet reduktion på 50.000 ton CO2 i Coops udledning, og den positive udvikling ser ud til at forsætte i 2023. Der bliver lagt mere grønt og mindre kød i kurven, og indkøbene bliver bedre planlagt. Danskerne handler med andre ord mere klimavenligt.
Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt. (Foto: Coop Danmark)
Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt. (Foto: Coop Danmark)

Inflation og prisstigninger har påvirket danskernes indkøbsvaner, og forbrugerne tænker en ekstra gang over, hvad de lægger i indkøbskurven. Det er blevet populært at gå i discountbutikker for at sikre lave priser og gode tilbud, og i medierne har man i den forbindelse kunne støde på påstanden om, at danskerne tænker mere på deres pengepung end klimaet, når de handler. Og at de derfor er mindre tilbøjelige til at træffe klimarigtige valg. Men faktisk har danskernes indkøbsvaner haft en positiv klimaeffekt.

Kigger man salgstallene for Coops butikker i 2022, kan man se, at CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare faldt med over én procent. Det svarer til en samlet reduktion på 50.000 ton CO2. Og det skyldes i høj grad danskernes ændrede indkøbsvaner, forklarer Jonas Engberg, klimachef i Coop. Han siger:

”Kunderne vælger mere grønt og mindre kød. Derfor er 2022 det år siden 2020, hvor vi ser den største sænkning i udledningen fra de fødevarer, vi sælger, og den gode udvikling ser ud til at forsætte i 2023. Det er vigtigt, for vi har alle en opgave med at sænke klimaaftrykket fra vores forbrug. Det er også væsentligt for Coop, at vi nærmer os målsætningerne i vores klimaplan, som bevirker, at vi skal reducere klimabelastningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare med 21,3 procent i 2023, målt fra 2019.”

Målrettet klimaindsats i Coop

Danskernes ændrede indkøbsvaner er ikke blot et udslag af stigende fødevarepriser som følge af inflationen. Coop har sat gang i en lang række initiativer i årenes løb for at få forbrugerne til at tænke mere klimabevidst, når de handler. Et eksempel er Coops app, der benyttes af en halv million kunder hver uge; her kan man se klimaaftrykket for de varer, man køber.

Et andet eksempel er madprogrammet GoCook, som siden 2006 har sendt gratis råvarekasser med grøntsager til elever i 4. til 8. klasse samt undervisningsmaterialer og opskriftshæfter med grønsagsretter. 160.000 skolebørn fra 6.700 skoleklasser lavede grøn mad med Smagekassen i 2022.

Et tredje eksempel er Klima Kvickly, Coops klima-laboratorie i Aarhus. Her afprøver Coop forskellige tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de køber ind. Et af initiativerne er mærket Tag den forreste. Mærket er blevet testet i et år, og det har reduceret butikkens madspild med mere end 50 procent. Nu er det blevet rullet ud på landsplan i kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen.

I Klima Kvickly er der i tillæg til Tag den Forreste udviklet en række andre tiltag, som tilsammen har ført til, at klimaaftrykket fra den gennemsnitlige solgte vare i butikken over det sidste år er reduceret med 14 procent. Tiltagene skal gradvist rulles ud i Coops butikker, og de skal medvirke til at fastholde den nedadgående tendens i klimapåvirkningen fra danskernes forbrug af fødevarer.

Nøgleord

Kontakter

Jonas Engberg, klimachef i Coop
26 79 91 53
jonas.engberg@coop.dk


eller


Emil Ulrichsen, senior kommunikationsrådgiver i Coop
26 66 90 68
emil.birkving.ulrichsen@coop.dk

Billeder

Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt. (Foto: Coop Danmark)
Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt. (Foto: Coop Danmark)
Download
CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare faldt med over én procent i Coops butikker i 2022. (Foto: Coop Danmark)
CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare faldt med over én procent i Coops butikker i 2022. (Foto: Coop Danmark)
Download
Jonas Engberg, klimachef i Coop. (Foto: Coop Danmark)
Jonas Engberg, klimachef i Coop. (Foto: Coop Danmark)
Download

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop forenkler og øger fokus på kerneforretningen27.6.2024 15:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Med Konkurrencestyrelsens godkendelse af aftalen mellem Coop amba og OK kan Coop Danmark nu for alvor fortsætte rejsen med atter at gøre Coop Danmark til en lønsom virksomhed, der fortsat går forrest på ansvarlighed med stor lokal forankring. ”Med aftalen har vi fået tilført kapital til at investere i vores butikker og til at træffe de nødvendige beslutninger. Enkelthed og fokusering bliver nogle af de centrale elementer i den indsats, vi har sat i gang, og nu foretager vi nogle nødvendige tilpasninger, for at vi kan sikre fundamentet for et lønsomt Coop. Et Coop, der fortsat skal være den bedste arbejdsplads for de ca. 40.000 kollegaer og et mere attraktivt sted at handle for de ca. 800.000 daglige kunder i SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen og 365discount”, siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen. Coop sælger således 35 butikker og lukker 19 butikker landet over. Der pågår i øjeblikket forhandlinger om salg af yderligere et antal butikker. Samtidig forhandles der med udlejere om nedsætte

Coops IT-selskab fortsætter væksten24.6.2024 08:50:00 CEST | Pressemeddelelse

Lobyco – der er specialiseret i digital kommunikation mellem detailhandel og forbrugere – øgede i 2023 omsætningen fra 142 mio. kr. til 156 mio. kr. Resultatet blev et overskud på 8,9 mio. kr. mod 11,1 mio. kr. året før. En væsentlig årsag til væksten i salget er, at flere internationale aktører er begyndt at anvende Lobycos løsninger, som danskerne kender fra bl.a. den prisvindende og meget anvendte Coop App. Lobycos produkter anvendes nu af kæder i Nordamerika, New Zealand, Island, Rumænien, Irland, Finland, Grønland og selvfølgelig Danmark. Og er på vej ud på flere markeder. ”Der er i hele verden lige nu stor interesse for at flytte kommunikationen over på effektive digitale kanaler, som kan give kunderne nogle ekstra fordele. De resultater, vi har skabt med Coop Appen, åbner døre på mange markeder, fordi vi kan dokumentere, at man kommer effektivt ud til mange kunder på denne måde,” siger adm. direktør Jan Madsen, Lobyco. Coop Appen er Danmarks førende digitale medlems- og loyalite

Ny adm. direktør for Coop6.6.2024 13:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Thor Skov Jørgensen, 42 år, tiltræder 19. juni som ny adm. direktør/CEO for Coop Danmark A/S. Han kommer fra jobbet som finansdirektør/CFO i energiselskabet OK. “Efter at vi har haft en grundig afdækning af mulige kandidater, er vi overbeviste om, at vi med Thor har fundet den helt rigtige CEO til at stå i spidsen for de omfattende forandringer, som Coop skal igennem. Jeg har haft fornøjelsen af at lære Thor at kende igennem de seneste 6 måneder og har mødt et godt menneske, en god leder og en yderst kompetent dagligvareleder. Thor vil sikre et stærkt fokus på drift og lønsomhed og samtidigt styrke Coops særkende, herunder vores kollegaers potentiale og forstærke Coops position på markedet,” siger bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst. Coop indgik for knap to måneder siden en historisk aftale med OK, der indebærer, at OK køber en del af Coop Danmark og sammen med Coop amba tilfører selskabet to milliarder kr. i ny kapital. Med aftalen får OK bestemmende indflydelse over Coop Danmark. Lig

700 Coop-butikker holder åbent Grundlovsdag3.6.2024 08:34:48 CEST | Pressemeddelelse

Alle større butikker skal være lukkede Grundlovsdag, 5. juni. Men de mindre butikker må gerne holde åbent. Derfor kan man på onsdag handle helt som normalt i ca. 700 af Coops butikker. Det er først og fremmest Brugsen/Dagli´Brugsen og 365discount, hvor godt 630 butikker holder åbent hele Grundlovsdag. De resterende er Kvickly og SuperBrugsen, som er placeret ved havne- eller turistområder, hvor der er dispensation for lukkeloven. Man kan se åbningstiderne i den lokale butik, på butikkens hjemmeside eller i Coop appen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye