Lidl udfaser som den første dagligvarekæde i Danmark al tobak inden udgangen af 2028
Dagligvarekæden Lidl udfaser alt salg af tobak i egne butikker inden udgangen af 2028, derudover vil alle nye butikker, som Lidl åbner, ikke sælge tobak. Initiativet møder stor opbakning fra Kræftens Bekæmpelse:
”Det er et fantastisk initiativ, som åbner helt nye muligheder for tobaksforebyggelse og betyder, at færre børn og unge begynder at ryge, og det bliver lettere at forblive røgfri for dem, som prøver at holde op,” udtaler Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
Den første tobaksfrie butik bliver Lidls nye butik i Hjørring, som slår dørene op torsdag d. 11. maj 2023. Beslutningen er et vigtigt skridt i retningen mod en røgfri fremtid, fortæller en af initiativtagerne, Khalil Jehya Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark:
”I Lidl ønsker vi at være ansvarlige købmænd, og vores kunder forventer, at vi er en ansvarlig dagligvarekæde. Vi skal turde udfordre og gå forrest med nye og større initiativer. I 2018 gik vi forrest og satte som den første dagligvarekæde aldersgrænsen op ved køb af energidrikke med højt koffeinindhold. På samme måde har vi nu besluttet ikke at sælge tobak i alle vores nyetablerede butikker og udfase det helt fra vores sortiment inden udgangen af 2028.”
Discountkæden forventer at åbne flere end 60 nye butikker i Danmark i løbet af de næste år – og alle disse butikker vil være tobaksfrie. Udover ikke at sælge tobak i alle nyetablerede butikker udfaser Lidl allerede i år 20% af cigaretpakkerne i kædens øvrige butikker, og inden udgangen af 2028 vil alle tobaksvarer helt være fortid hos Lidl.
”Det er et stort skridt i den rigtige retning”
Ifølge Kræftens Bekæmpelse dør næsten 16.000 danskere hvert år af rygning. Derfor møder Lidls initiativ også stor opbakning fra Kræftens Bekæmpelse, der håber, at initiativet kan sætte skub i løsninger, der reducerer antallet af rygere:
”Vi håber, at Lidls initiativ breder sig til resten af dagligvarebranchen. Det er et stort skridt i retning af udfasning af tobaksvarer fra dagligvarehandlen og kan en dag føre til et endeligt stop for salg af tobak og nikotin,” siger Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
På baggrund af beslutningen hos Lidl vil Kræftens Bekæmpelse inden sommerferien invitere en række dagligvarekæder til dialog i håbet om, at initiativet vil brede sig til de øvrige kæder.
Lidl tager ansvar
rods prisstigninger, tobak gemt under disken og neutrale cigaretpakker er antallet af rygere i Danmark ikke blevet mindre siden 2020. Spørger man adm. direktør i Lidl, Jens Stratmann, er der brug for handling:
”Det er svært at stoppe med at ryge, og det gør det bestemt ikke nemmere, når tobak er så let tilgængeligt. Derfor udfaser vi salget af tobaksvarer i vores butikker, da vi som stor dagligvarekæde har et ansvar i at skabe en røgfri fremtid,” fortæller Jens Stratmann.
Beslutningen om at udfase tobak i Lidl er velovervejet. Kæden ved, at beslutningen vil have omkostninger, men Lidl håber alligevel, at initiativet vil inspirere branchen til at følge med.
”Vi er ikke i mål endnu, men vi er på vej. Vi håber at inspirere flere aktører til at følge trop, så vi i fællesskab kan arbejde hen imod en røgfri fremtid i 2030,” siger Jens Stratmann fra Lidl.
Nøgleord
Kontakter
Claus KroghCSR- og kommunikationschef - Lidl
Tlf:76350010presse@lidl.dkNiels Them KjærProjektchef for tobaksforebyggelseKræftens Bekæmpelse
Tlf:35257534ntk@cancer.dkThomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder


Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Vigtig kundeinformation vedr. Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør1.7.2025 15:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder af forsigtighedsprincip: Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør, da det pga. indtagelse med sugerør ikke er synligt, om produktet kan være ramt af råd, også selvom nøddens skal er intakt.
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse
Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum