Hedeselskabet

Mathias fandt vejen hjem til Gærum og landbruget

Efter et år i hovedstaden vendte Mathias Broholm for ti år siden hjem til Gærum ved Frederikshavn og har siden taget uddannelse som landmand og agrarøkonom. Inden for kort tid har han dernæst sammen med en kompagnon skabt et landbrug med 1.600 søer fordelt på to ejendomme. Som en påskønnelse for denne indsats har han modtaget 25.000 kr. fra Edvard og Ane Agerholms Legat.
I virksomheden Nybroh er det den ene ejer, Mathias Broholm, der klarer det administrative arbejde, mens den anden, Christian Nygaard, er stærk på vedligeholdes og reparationer af produktionsapparatet. Men billedet snyder lidt – Mathias er i staldene hver formiddag seks dage om ugen, hvor en vigtig del er dialogen med hver af de 7 medarbejdere.

Den dengang godt tyveårige knægt, Mathias Broholm, tog for 12 år siden turen fra forældrenes gård i Gærum til København med tanke om aldrig at skulle følge familietraditionen og uddanne sig til landmand. Men en tid som pædagogmedhjælper, lærervikar og handicaphjælper løsnede op for længslen efter landbrugslivet og de åbne vidder i Nordjylland.

- Det gav ikke mening for mig at fortsætte i København med job og ønske om uddannelse på CBS. Jeg syntes, jeg var lidt af en torsk, fordi jeg ikke tidligere havde set værdierne i landbrugslivet, fortæller Mathias Broholm.

Så til stor overraskelse for familien vendte han tilbage til Gærum og meddelte, at han ville tage en landbrugsuddannelse. Først var det landbrugsskolen i Aalborg og senere blev han agrarøkonom fra landbrugsskolen i Risskov ved Aarhus. Samtidig med den krævende skolegang arbejdede Mathias i faderens landbrug, hvor det især var svineproduktionen, der interesserede ham.

Så lille en gæld som muligt

Det økonomiske overblik og så lav en gældsrate som muligt betyder rigtig meget for Mathias Broholm, og det er da også baggrunden for en for landbruget noget usædvanlig virksomhedskonstruktion. Virksomhedens drives nemlig som et anpartsselskab, Nybroh ApS, hvor Mathias og hans kompagnon hver ejer 50 procent.

Svineproduktionen på Nybroh gennemføres uden egne marker, men med indkøbt foder og levering af gylle til bl.a. Sindal biogasanlæg. En del af produktionen foregår også i lejede produktionslokaler. Derfor er gælden usædvanlig lille sammenlignet med andre i branchen. Så selv om det ikke blev til en forretningsmæssig uddannelse på CBS, har Mathias’ medfødte økonomiske evner gjort en forskel og givet en form for frihed til at udvikle virksomheden.

Medarbejderteam og personaleledelse er fundamentet

At et godt medarbejderteam betyder meget for Mathias kommer tydeligt frem, når han beretter om virksomheden. Flere af de syv ansatte, heraf flere unge personer, som andre måske ikke vil ansætte, har selv henvendt sig med ønske om at arbejde i Nybroh. Her er faste rammer, og en aftale er en aftale, men også stor tiltro til at alle kan løfte en opgave, såfremt der har været en god oplæring undervejs.

Det er Jonas Broholm, Mathias’ bror, der har indstillet Mathias til legatet, og han begrunder det således:

- Jeg ved, at Mathias har et ønske om fortsat at dygtiggøre sig inden for ledelse. Det vil være af afgørende betydning for ham, at der er økonomisk råderum til fortsat at dygtiggøre sig som leder i dansk landbrug ved hjælp af uddannelse.

- Det er et flot forløb, Mathias har haft, og netop unge igangsættere som ham fortjener en påskønnelse for deres gå-på-mod og tanker omkring landbrugets fremtid, udtaler Vibeke Højen, projektchef i Hedeselskabet, der varetager administrationen af Agerholms Legat.

- Nybroh ApS er grundlagt i 2018 af Mathias Broholm og Christian Nygaard.

- 7 ansatte.

- Producerer 50.000 smågrise årligt med 1.600 søer.

- De 33-35 dage gamle smågrise videresælges til 3 faste aftagere.

- To driftsenheder placeret Tolne og Præstbro.

Mathias Broholm, tlf.: 31 14 39 38

Billeder

Information om Hedeselskabet

Hedeselskabet
Klostermarken 12
8800 Viborg

+45 87 28 11 33https://www.hedeselskabet.dk/

Om Ane og Edward Agerholms Legat

Legatet administreres af Hedeselskabet og har til formål at støtte flittige og dygtige bønder, der forstår at arbejde sig fremad. Legatet uddeles i portioner på 10.000 kr. eller mere.

Der er deadline 15. juni 2023. Ansøgningsskema kan findes på Hedeselskabets hjemmeside: www.hedeselskabet.dk/vi-stoetter/legater

Om Hedeselskabet: Vi bygger en bæredygtig fremtid - med naturen som partner

Hedeselskabet, der blev grundlagt i 1866, er en forening med status som erhvervsdrivende fond. I Hedeselskabet og i vores forretningsområder arbejder vi for at modvirke og afbøde klimaforandringer ved at begrænse og kompensere CO2-udledning, erstatte CO2-tunge materialer med bæredygtige alternativer og gennem klimasikringsløsninger. Vi medvirker til at øge biodiversiteten og udvikler effektive løsninger til fuld udnyttelse af naturens knappe ressourcer og til genanvendelse.

Hedeselskabet ejer en række virksomheder og beskæftiger ca. 1.000 medarbejdere inkl. associerede selskaber og omsatte i 2021 for ca. 2,1 mia. kr. Læs mere på www.hedeselskabet.dk

Følg pressemeddelelser fra Hedeselskabet

Flere pressemeddelelser fra Hedeselskabet

Hedeselskabet skabte gode resultater for natur og bundlinje i 202329.4.2024 19:00:27 CEST | Pressemeddelelse

2023 har været et godt år for Hedeselskabet. Organisationen kan således præsentere et regnskab med en stigning i omsætningen på lidt over 6 procent til 2,3 mia. kr. og en vækst på 23 procent i driftsresultatet til 86,5 mio. kr. – det bedste resultat i en årrække. For at styrke forretningen yderligere samles driftsselskaberne under et nyt navn - Dalgas. Hedeselskabet bevares som hovednavn.

Skovbruget lancerer ny kampagne: ”Takket være skoven”23.4.2024 08:02:47 CEST | Pressemeddelelse

I en ny kampagne vil skovbrugets parter sætte fokus på den nytte og værdi, Danmark har af et velfungerende og aktivt skovbrug. Det gælder i forhold til klimadagsordenen og den grønne omstilling, sikring af grundvand, reduktion af kvælstofudledning og fremme af natur og biodiversitet. Kampagnens centrale budskaber spiller direkte ind i regeringens ønske om at rejse yderligere 250.000 ha skov og de igangværende grønne trepartsforhandlinger.