Elis-chaufførers fokus på god køreadfærd skaber arbejdsglæde
Når Elis i Kolding leverer nyvasket linned, duge og tøj til deres hotelkunder, kan afdelingens distributionsleder Jimmy Jeppesen via et Webfleet-flådestyringssystem se chaufførernes reelle køreadfærd ude på vejene. For i hver distributionsvogn sidder der en sort boks med et gyroskop, der kan mærke rystelser, som f.eks. når der trædes hårdt på speederen. Og på dashboards på computeren kan Jimmy Jeppesen få fuldt overblik over forskellige parametre, som viser, om de enkelte chauffører kører både sikkert og med omtanke for klimaet.
Jimmy Jeppesen fortæller: ”Vi kan hver dag se, om der f.eks. har været tomgangstid, som har ført til brændstofspild; om chaufførerne har kørt ved lavere hastigheder end fartgrænserne og dermed mindsket brændstofforbruget og risikoen for ulykker; og om chaufførerne har undgået kørselshændelser som at styre eller bremse bilen hårdt. Alt det tager jeg en dialog med chaufførerne om, når vi starter ugen med et tavlemøde hver mandag – for det er så vigtigt, at de jævnligt bliver samlet og involveret i, hvordan vi i fællesskab kan køre mere ansvarligt. Og vi kan se, at vores fælles fokus allerede nu skaber resultater: Vores chauffører kører ca. 11-12 % længere per liter brændstof, efter at vi har fået flådestyringssystemet implementeret. Og allerede efter 14 dage kom de første chauffører og sagde til mig, at det er så afstressende, når de kører ved den mere ensartede og lave hastighed, som vi stræber efter nu”.
Konkurrerer om at blive mest ansvarlige chauffør
Jimmy Jeppesen har gjort en stor indsats for, at flådestyringssystemet skal være en god oplevelse for chaufførerne – og som han fortæller, har den åbne, fælles dialog sikret, at systemet nu er blevet et samlingspunkt, der spreder glæde:
”Det har fra starten været vigtigt for mig, at den viden, som flådestyringssystemet giver os, ikke kun skal kunne ses af mig som leder, men derimod være synlig for os alle. Vi er jo sammen om indsatsen, og derfor har vi indkøbt en stor skærm, som er blevet installeret det sted, hvor chaufførerne aflæsser vogne om eftermiddagen – og på skærmen kan chaufførerne se de samme dashboards som mig. De kan bl.a. se en top 3-liste med navne på månedens bedste chauffører, og de kan se, hvem der i den aktuelle uge har forbedret sin score mest – så de har startet deres egen lille konkurrence om at køre mest ansvarligt. Og det er sjovt at se chaufførerne samle sig om skærmen om eftermiddagen, hvor de står og griner, hyggesnakker og smådriller hinanden venskabeligt”, siger Jimmy Jeppesen og fortsætter:
”Vores chauffører tager nu i dén grad ejerskab på at optimere deres egen køreadfærd, og de er også meget engagerede i og glade for at følge Kolding-afdelingens samlede køreadfærdsforbedringer. Faktisk blev flådestyringssystemet hurtigt så populært, at nogle chauffører i opstartsfasen utålmodigt spurgte mig, hvornår det var deres tur til at blive koblet på. Og jeg tror, at det er blevet så god en oplevelse for alle, fordi vi har fokuseret på kun at forbedre ét køreadfærdsparameter ad gangen, og fordi vi har haft en positiv, åben og fælles tilgang til projektet."
Coffee to go – distributionslederen med på køretur
Jimmy Jeppesen er selv tidligere chauffør – og at han ser det som et fælles ansvar at styrke køreadfærden, viser sig også ved, at han på skift tager med Kolding-afdelingens chauffører ud på deres daglige ruter for at give dem gode råd undervejs. Jimmy Jeppesen fortæller:
”Jeg kalder det ”Coffee to go”, og det handler om, at jeg fra tidlig morgen til arbejdsdagens slutning kører med én chauffør rundt og leverer og afhenter kundernes tekstiler. Så får vi os en god snak og en kop kaffe, og jeg kan undervejs spørge f.eks.: ”Hvorfor slipper du ikke speederen her og lader bilen trille det sidste stykke? Og er det nødvendigt at holde i tomgang nu?” Når vi sidder sammen ude på vejen, bliver mine råd mere håndgribelige og brugbare, for chaufførernes ruter er forskellige, og hvad de skal gøre for at mindske sikkerhedsrisici og brændstofforbrug kan variere afhængigt af, om de f.eks. kører i byer eller på landevejsstrækninger. Så det giver god mening at tale om køreadfærd på ruten, og det giver mig samtidig mulighed for at tale med chaufførerne om, hvordan de har det”, siger Jimmy Jeppesen og tilføjer:
”At have ansvarlig kørsel handler jo ikke kun om alt det, der sker ude på vejene – det handler også om, at vi som arbejdsplads skal sikre, at vores chauffører trives og har et arbejds- og privatliv i balance. Derfor gør jeg naturligvis også hver dag en stor indsats for at få pakket vores distributionsvogne og planlagt hver tur, så vores chauffører så vidt muligt undgår overarbejde og kan nå deres leveringer ved at køre i en sikker og brændstofbesparende hastighed”.
Nøgleord
Kontakter
Anna-Sofie PlougmandMarketingchef
Tlf:2363 9383Anna-Sofie.Plougmand@Elis.comBilleder
Information om Elis Danmark A/S
Elis Danmark (tidligere Berendsen Textile Service) tilbyder bæredygtige tekstil- og hygiejneløsninger og svanemærket vaskeriservice, hvor forbruget af vand, energi og vaskemidler ligger under Svanemærkets krav. Elis var én af de 10 første virksomheder i Danmark, der blev CSR-certificeret, og i 2019 blev Elis verdensmålcertificeret af Bureau Veritas som den første virksomhed i verden. Koncernens CO2-udledningsmål blev i 2023 godkendt af Science Based Targets initiative.
Elis koncernen er en international multiservice-leverandør, der tilbyder løsninger indenfor tekstil-, hygiejne- og facility services. Elis er til stede i Europa, Asien og Latinamerika og er førende i de fleste af de 30 lande, hvor virksomheden har aktiviteter, og arbejder for den offentlige sektor og private virksomheder i alle størrelser og på tværs af alle brancher. Koncernen tilbyder skræddersyede løsninger indenfor fladt linned, arbejdstøj, toiletmiljøer, måtter, drikkevarer, renrum, skadedyrsbekæmpelse og medicinsk affaldshåndtering. Læs mere på www.elis.com
Følg pressemeddelelser fra Elis Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Elis Danmark A/S
Elis’ 2025-mål for genanvendelse er allerede opnået19.11.2024 09:14:14 CET | Nyhed
Det er en del af Elis’ cirkulære service at minimere tekstilaffald ved bl.a. at reparere beskadigede tekstiler, samt sende dem til genanvendelse, når de skal kasseres. Allerede nu er det lykkedes Elis at overgå deres 2025-mål takket være lokale indsatser og stærke partnerskaber.
Nye analyseresultater viser hvorfor det er vigtigt at vaske måtter18.11.2024 15:28:52 CET | Nyhed
Der er mange gode grunde til at vælge en indgangsmåtte med vaskeløsning. Det er fx med til at bevare måttens maksimale effektivitet, holde den frisk og lugtfri samt mere præsentabel. Men nu viser nye analyseresultater udarbejdet af Eurofins Miljø A/S, at en lang række stoffer herunder forskellige tungmetaller, mikroplast og tunge olier også fjernes i vaskeprocessen.
Det skal være lettere at vælge cirkulært - Derfor lancerer Elis Again9.9.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Vi har alle et ansvar for at passe på jordens ressourcer samt reducere vores affald og CO2e forbrug. Som tekstilservicevirksomhed kender Elis alt til den udfordring. Heldigvis oplever de også, at kunderne i stor udstrækning ønsker at træffe det rigtige valg, men det er ikke altid nemt. Med lanceringen af deres nye koncept Again gør Elis det lettere at vælge cirkulært ved bl.a. at fokusere på produkter lavet af genanvendte materialer - og som lever længere.
Sammen med High:five giver Elis utilpassede unge en chance på arbejdsmarkedet12.7.2024 09:48:41 CEST | Nyhed
Nogle gange skal der en ny start til, en ekstra chance, for at komme godt ud på den anden side igen. Det er Mads, som arbejder i Elis’ vaskeri i Løgumkloster, et godt bevis på. Og det har organisationen High:five, som hjælper unge som Mads, været med til at bane vejen for, så han kunne lande godt hos Elis.
Elis’ tekstilstøtte sikrer flere og ekstra gode ferieoplevelser til udsatte børn12.7.2024 09:25:39 CEST | Nyhed
Ungdommens Røde Kors ferielejre for udsatte børn og unge finder som altid sted i ugerne 28, 29 og 30. Her står mange frivillige med hjertet på det rette sted klar til at tage imod børn og unge, der i den grad har brug for gode ferieoplevelser og omsorg. Og Elis er glad for igen i år at kunne hjælpe på alle 23 lejre.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum