Salling Group: Der skal turbo på klimamærket

Du kender Økomærket, Nøglehullet, Svanemærket, og snart kommer der – måske – et nyt mærke, der skal hjælpe klimabevidste forbrugere med at finde hoved og hale i klimaanprisningerne.
- Sammen med den øvrige arbejdsgruppe har vi i dag overdraget vores anbefalinger til et nationalt klimamærke, der skal gøre det lettere for forbrugerne at købe ind med omtanke for klimaet. Vi anbefaler et statskontrolleret klimamærke, der rangerer fødevarerne på en skala fra rød til grøn. Som forbruger bliver det således lettere at afkode en vares klimaaftryk, også i en travl indkøbssituation, siger Salling Groups repræsentant i arbejdsgruppen, kommerciel direktør i Netto Martin Hasgard.
Salling Group, der driver Netto, Bilka og føtex, har blandt andet taget egne erfaringer fra test af klimamærket Skyen med sig ind i arbejdsgruppen. Sammen med Salling Groups overordnede klimaambition og et ønske om at gøre det lettere for kunderne at træffe klimabevidste valg i hverdagen.
CSR-direktør i Salling Group Henrik Vinther Olesen glæder sig over, at anbefalingerne forhåbentlig snart kan komme ud og leve og sender en klar opfordring videre til ministeren om ikke at lade klimamærket vente på sig.
- Klimaet er for længst løbet tør for tålmodighed, og i Salling Group har vi også ventet utålmodigt længe på et klimamærke. Så længe, at vi gik i gang med at lave vores eget, som vi testede med stor succes. Men det er selvsagt i klimaets interesse, at kunderne kun skal forholde sig til ét klimamærke, uanset hvor de handler. Det glæder os derfor usigeligt meget, at arbejdsgruppen nu har præsenteret sine anbefalinger, og vi håber, fødevareministeren vil tage anbefalingerne til sig og arbejde hurtigt herfra, siger Henrik Vinther Olesen.
Den officielle overdragelse og præsentation af anbefalingerne fandt sted på Fisketorvet, hvor Salling Group lagde rammer til i form af den lokale føtex. Fødevareminister Jacob Jensen tog imod anbefalingerne, og alt efter hvordan ministeren vælger at gøre brug af dem, kan dagens overdragelse få stor betydning for Danmarks klimabevidste forbrugere.
- Vi noterer os med tilfredshed, at fødevareministeren er positivt indstillet overfor et nationalt klimamærke. I Salling Group stiller vi os til rådighed for det videre arbejde, så vi hurtigst muligt kan få et klimamærke ud i butikkerne, siger Henrik Vinther Olesen.
Læs arbejdsgruppens anbefalinger til et nyt klimamærke på Fødevareministeriets hjemmeside: https://fvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/foedevareminister-modtager-anbefalinger-til-det-kommende-klimamaerke-paa-foedevarer
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Netto og Too Good To Go når milepæl med 1. mio. madspildsposer29.9.2023 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Netto og madspildsorganisationen Too Good To Go har sammen med kunderne rundet et skarpt hjørne med over 1. mio. reddede TGTG-poser fyldt med fødevarer, som ellers var på vej i skraldespanden som madspild.
Bilka, føtex og Netto fylder indkøbskurv med markedets laveste priser på 100 dagligvarer22.9.2023 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka, føtex og Netto vil være billigst i markedet på 100 populære dagligvarer og vil med Priskrig stille en garanti for de laveste normalpriser.
Danmarks største dimissionsfest hylder detail-elever21.9.2023 19:10:00 CEST | Pressemeddelelse
”Jeg er tit blevet mødt med ordene ’du er nok sådan en type, som ikke gider at gå i skole’, og det kunne faktisk ikke være længere fra sandheden. Det har nemlig aldrig været et problem, men jeg tror på, at den erfaring, som jeg har fået på salgsgulvet, har lært mig meget mere, end nogen bog ville kunne.” Sådan lød det fra Sofie Amalie Laursen, der tidligere på året blev kåret som ’Årets elev’ i Salling, Aarhus. Derfor var hun blandt de fire elever, der havde æren af at holde årets elevtale, da Salling Group torsdag den 21. september holdt dimissionsfest i Messe C i Fredericia. Mangfoldighed er vigtigt i Salling Group, og det afspejler sig i koncernens elevuddannelser, som rummer eleverne uanset baggrund, interesse og eventuelle udfordringer. ”Lige meget om du er ordblind eller har et andet handicap, om du interesserer dig for make-up eller elektronik, er tal-nørd eller ’butiks-tonser’, så er der plads til dig i Salling Group. Det er det, vi kan. Og det er jeg personligt meget taknemmel
Salling Group tager næste skridt i udfasningen af hurtigtvoksende kyllinger i Netto, føtex og Bilka7.9.2023 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I 2025 når Salling Group endnu en vigtig milepæl i udfasningen af hurtigtvoksende kyllinger i Netto, føtex og Bilka. Her vil dagligvarekoncernen nemlig ikke længere have ferske hurtigt voksende kyllinger.
Ligestilling: Salling Group CEO tilslutter sig Above & Beyonds diversitetsråd5.9.2023 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en målsætning om reel ligestilling, også i de øverste ledelseslag, sætter Salling Groups CEO Anders Hagh sig med til bords i organisationen Above & Beyonds Diversity Council.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum