Kæmpeforskelle på kommunernes produktion af grøn energi

I Aarhus sørgede solceller og vindmøller på land i 2022 for strøm svarende til 16.000 husstande. Det er en tiendedel af, hvad der produceres i Randers. Der er i det hele taget stor forskel på, hvor meget grøn strøm, der produceres i de østjyske kommuner. DI Østjylland opfordrer kommunerne til at gøre det hurtigt og nemt at investere i produktion af grøn strøm

Når det blæser eller solen skinner, er der grøn strøm i stikkontakten mange steder i Randers. Her producerer særligt vindmøller på land grøn strøm nok til at dække, hvad der svarer til 163.000 husstandes forbrug. I resten af Østjylland produceres langt mindre grøn strøm. I fx Skanderborg og Syddjurs produceres kun grøn strøm svarende til henholdsvis 13.000 husstandes forbrug i hver af de to kommuner. I Favrskov produceres der grøn strøm svarende til 23.000 husstandes forbrug.

Det viser en analyse fra Dansk Industri.

- Hvis vi skal klare os uden russisk gas og klimamålet om at være CO2-neutral i 2045 opnås, så nytter det ikke noget, at der i en stor kommune som Aarhus kun produceres grøn strøm svarende til små 16.000 husstandes forbrug. Der er behov for, at vi får sat tempo på udbygningen af solceller, vindmøller og andre energianlæg i vores del af landet, siger formand for DI Østjylland Anders Strange og uddyber:

- Udover at gøre det nemt og attraktivt for virksomheder og private at investere i produktion af grøn strøm, så vil jeg opfordre kommunerne til selv at energirenovere og derved nedbringe forbruget af strøm. Men også til at fx opsætte solceller på egne bygningerne og arealer, hvor det er muligt og hensigtsmæssigt. Vi skal alle sammen bidrage, hvis vi skal i mål.

Danmark har et mål om, at produktionen af elektricitet fra vedvarende energikilder skal femdobles frem mod 2030. Opsætningen af alt fra solceller til vindmøller og andre energianlæg skal ske ude i kommunerne.

- Her er det vigtigt, at kommunerne ser med positive øjne på alle ansøgninger og sikrer en hurtig sagsbehandling. De spiller også en stor rolle i forhold til at sikre, at naboer til et kommende anlæg forstår behovet for grøn strøm og nødvendigheden af, at der opføres flere energianlæg – også i deres baghave, siger Anders Strange.

Indtil for nyligt har det været svært for kommunerne at komme til at sætte solceller op på egne bygninger såsom skoler, sportshaller og plejehjem. Men med de nye regler har Aarhus kastet sig ind i kampen og har konkrete planer om at opsætte mange tusinde kvadratmeter solceller på egne bygninger. Det er en udvikling DI Østjylland bifalder.

-Det er et rigtig fint initiativ, men det er kun en start, der kan forsyne måske 3.000 husstande yderligere, så der er jo stadig langt op til de 160.000 husstande i Randers, siger Anders Strange.

-Det er vigtigt at kommunerne kommer i gang med at sikre, at vi får udnyttet alle de muligheder, der er for, at vi i Østjylland for alvor kan få sat gang i produktionen af grøn strøm. Det er også afgørende for, at vores lokale virksomheder kan flytte produktionen over på grøn strøm. I fx en kommune med ganske meget produktion som Skanderborg, er det nødvendigt med en langt større produktion af grøn strøm, siger Anders Strange og tilføjer:

- Heldigvis er der gang i et meget spændende geotermi-initiativ i Aarhus, der fra undergrunden skal kunne forsyne op mod 36.000 husstande med grøn varme, så der er skred i tingene. Men vi skal holde momentum.

Fakta om tallene:
Da efterspørgsel og udbud af grøn strøm sjældent passer sammen, vil produktionen af grøn strøm i praksis ikke gå til det antal husstande, det i teorien kan dække. Derudover eksporteres en del af strømmen til andre lande, og noget går til fx industrivirksomheder.

Formand for DI Østjylland Anders Strange, telefon 25 32 32 76
Regional konsulent for DI Østjylland Michael Jul-Nørup Pedersen, telefon 29 24 70 09