AIDS-Fondet

Finanslov: AIDS-Fondets testklinikker bliver reddet af ekstra bevilling

AIDS-Fondets Checkpoint-klinikker er reddet. Det står klart efter forhandlingerne om Finansloven endelig er faldet på plads. Sammen med støtte fra private borgere sikrer den det landsdækkende tilbud om test og rådgivning.

Nu er der godt nyt til de mange unge og LGBT+ personer, som står i kø for at blive testet for sexsygdomme i AIDS-Fondets Checkpoint-klinikker.

Forhandlingerne om Finansloven er færdige, og det står nu klart, at der er sikret 2 mio. kr. ekstra til test og rådgivning i Checkpoint.

Den ekstra bevilling betyder, at AIDS-Fondet kan genåbne sine Checkpoint-klinikker i Aalborg og Odense, mens flere end 525 private bidragsydere har sikret åbningstiderne i Aarhus og København.

Bevillingen på de ekstra 2 mio. kr. vækker glæde og lettelse hos AIDS-Fondet, som sidste år testede 12.000 unge og LGBT+ personer i Checkpoint.

”Det er næsten ikke til at bære tanken om, at nogen går forgæves efter test eller rådgivning. Derfor skylder vi en stor tak til oppositionen, hvor jeg ved, at SF og Radikale Venstre har arbejdet på at sikre bevillingen, som ikke var med i regeringens oprindelig udkast,” siger Lars Christian Østergreen, der er direktør i AIDS-Fondet.

Stor opbakning fra brugerne
Finansloven betyder, at AIDS-Fondet nu kan begynde arbejdet med at genåbne klinikkerne i Aalborg og Odense, som har været lukket siden udgangen af marts, hvor 23 deltidsmedarbejdere mistede arbejdet.

I København og Aarhus har Checkpoint kørt med færre åbningsdage indtil for to uger siden, hvor donationer fra private bidragsydere gjorde det muligt at åbne for test og rådgivning, som der var før besparelserne.

”Jeg er overvældet og dybt taknemmelig for den opbakning og økonomiske støtte, vi har fået fra private. På to uger har den ekstra støtte betydet, at 124 flere har fået test og rådgivning. Detviser, hvor vigtigt det er med et alternativt sundhedstilbud for unge og LGBT+ personer,” siger han.

Stadig behov for at kæmpe for Checkpoint
AIDS-Fondet var en af de mange organisationer, som for alvor kom i klemme, da de såkaldte satspuljer udløb ved årets udgang, og man ikke var kommet med i regerings udkast til finanslov.

Bevillingen på Finansloven gælder kun for i år. AIDS-Fondet mener, at der er behov for at se på en permanent løsning, som sikrer Checkpoints fremtid som supplement til de testtilbud, som det offentlige og andre organisationer tilbyder.

”Det er lykkedes os at skabe et tilbud, som er populært blandt unge og LGBT+ personer, fordi målgruppen føler sig set og hørt. Samtidig tester en stor del af dem positive, og det betyder, at vi har fat i en målgruppe, som er i risiko for sexsygdomme, siger Lars Christian Østergreen.

AIDS-Fondet vil nu arbejde på at skabe politisk opbakning blandt Folketingets partier, så der ikke bare sikres midler til at videreføre Checkpoint, som vi kender det i dag.

- Der er brug for at vi er ambitiøse og styrker indsatsen mod sexsygdomme. Vi kan ikke som samfund være bekendt, at vi ikke taler om den stigende smitte, og at vi ikke gør mere. Det er vores valg, om vi vil styrke indsatsen mod sexsygdomme og sikre seksuel sundhed til alle, siger Lars Christian Østergreen.

Fakta

Flere og flere bliver ramt af sexsygdomme, og det er særligt unge i aldersgruppen 15 til 24 år samt LGBT+ personer, som fylder i statistikken.

Den hyppigste sexsygdom er klamydia, hvor der i 2021 blev fundet 36.633 nye tilfælde, hvoraf 70% var i alderen 15 til 24 år.

Sundhedsstyrelsen skønner, at der er omkring 50.000 klamydia-tilfælde om året, så der er samtidig et enormt mørketal.

De mange, som ikke bliver testet og behandlet, er med til at drive epidemien.

Information om AIDS-Fondet

AIDS-Fondet
Vestergade 18E

88 33 56 00https://aidsfondet.dk/

AIDS-Fondet er en humanitær organisation, som arbejder for en verden, hvor ingen smittes med hiv, og hvor man kan have et godt liv, hvis man lever med hiv.
Organisationen blev stiftet i 1985, hvor der var behov for en privat organisation, der kunne rejse penge til forskning, information og patientstøtte.
Gennem årene er flere indsatser kommet til, og AIDS-Fondet er i dag den danske organisation, der arbejder dedikeret med bekæmpelse af hiv/aids – både nationalt og internationalt.

AIDS-Fondets formål er at:

• forebygge hiv/aids
  • styrke forskningen i sygdommen
  • arbejde for bedre vilkår for mennesker, der lever med hiv
  • informere og rådgive befolkningen om hiv/aids til befolkningen
  • arbejde for sundheden blandt fondets målgrupper

Følg pressemeddelelser fra AIDS-Fondet

Flere pressemeddelelser fra AIDS-Fondet