Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rekordmange henvendelser om spiseforstyrrelser og selvskade i 2022

Aldrig har så mange kontaktet Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade som i 2022. Foreningen gennemførte over 4.000 samtaler med børn, unge og voksne, der kæmper med spiseforstyrrelser og selvskade, og deres pårørende.

"Jeg vil godt snakke om selvskade. Jeg går med tankerne, og jeg har været tæt på at lave selvskade. Jeg føler aldrig, at jeg bliver god nok, eller at jeg gør tingene godt nok, og så får jeg lyst til at skade mig selv."

Citatet stammer fra en af de mange unge, der fik hjælp af en frivillig rådgiver hos Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade i 2022.

Et stigende antal børn, unge og voksne fra hele landet har kontaktet os i 2022 for at få støtte og rådgivning. I alt har vi registreret en stigning på 16 % flere henvendelser sammenlignet med 2021. I alt har foreningen gennemført 4.485 samtaler med mennesker berørt af spiseforstyrrelser og selvskade og deres pårørende.

Andelen af 10-15-årige vokser

Foreningen oplever især en stigning i andelen af børn og unge på 10-15 år, der kontakter rådgivningen. Og som noget nyt er der også henvendelser fra børn under 10 år.

”Det er børn, der mistrives på grund af problemer i familien eller i skolen – og som oplever, at selvskade tager opmærksomheden fra det, der gør ondt og fylder inde i hovedet, eller at en spiseforstyrrelse begynder at tage kontrol med deres liv. Andre børn kontakter rådgivningen, fordi de er bekymrede for en forælder eller en ven eller veninde og har brug for råd til, hvordan situationen kan håndteres,” fortæller Laila Walther, der er direktør i Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade.

Samtaler om selvskade fylder mere

"Jeg blev klogere på, hvad der gik forud for de situationer, hvor jeg skadede mig selv, og det gav mig tid til at vælge at gøre noget andet, som fx at ringe til en ven i stedet for. Jeg har ikke selvskadet i 200 dage nu.”

Selvom spiseforstyrrelser stadig er det emne, flest henvender sig om, oplever Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade en tendens til, at selvskade fylder mere i samtalerne.

”De børn og unge, der kontakter os, fortæller blandt andet, at de gør skade på sig selv, når de kommer i konflikt med fx venner eller forældre. Det kan også være, når de føler sig ensomme eller utilstrækkelige, fordi de bliver mobbet i skolen, står overfor en stor eksamen eller oplever store omvæltninger i livet. Selvskade kan se meget forskellig ud, men typisk ser vi unge, der skærer, brænder, slår, kradser eller bider sig selv. De fleste er mellem 13 og 16 år første gang,” fortæller Laila Walther.

Ikke alle kommer igennem

Størstedelen af rådgivningssamtalerne foregik i 2022 over telefonen, men foreningen oplevede en markant stigning i henvendelser på chatten, der steg med mere end 40 % fra 2021 til 2022.

Men ikke alle kommer igennem. I 2022 havde foreningens rådgivning mindst 2.000 ubesvarede opkald alene på telefonen, og der står altid mennesker i kø på chatten, som ikke kommer igennem.

Information om Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade
Krumtappen 2, plan 6
2500 Valby

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade arbejder for at forebygge spiseforstyrrelser og selvskade og forbedre vilkårene for de ramte og deres pårørende.

Hvert år rådgiver og støtter vi mere end 5.000 mennesker, der har brug for hjælp, og vi har rådgivninger i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Næstved.

Følg pressemeddelelser fra Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Flere pressemeddelelser fra Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade