3F: Svært at bevare pessimismen

Det er særdeles positivt, at dansk økonomi mod alle odds fortsat er i topform. Det siger 3F’s formand Henning Overgaard i en kommentar til Økonomisk Redegørelse og regeringens finanslovsforslag for 2023

- Det må være svært at bevare pessimismen som Finansminister, når man fremlægger sådan en status og sådan prognose for dansk økonomi. Trods massiv modvind fra stigende energipriser, høj inflation, stigende renter og øget økonomisk usikkerhed i lyset af krigen i Ukraine, klarer vi os fremragende. Der er gigantiske overskud på betalingsbalancen. Pengene fosser ind i statskassen, og den underliggende sundhedstilstand for de offentlige finanser er i 2022 opjusteret med hele 24 milliarder kroner. Selv om væksten bremser op, går arbejdsmarkedet kun lidt ned, så beskæftigelsesniveauet er fortsat tårnhøjt, siger Henning Overgaard.

3F’s forbundsformand er på en række punkter godt tilfreds med regeringens finanslovsforslag. Det gælder de forhøjede dagpenge i de første tre måneder af ledighedsperioden. Det gælder investeringen på 1,3 milliarder kroner til et bedre arbejdsmiljø, og genindførelsen af retten til 110 procent dagpenge til ledige, der vælger at tage en erhvervsuddannelse, selvom dette i første omgang kun gælder for 2. halvår 2023.

- Med den fortsat høje inflation kan jeg godt forstå behovet for en relativ stram finanslov. Men vi havde gerne set man allerede nu lagde sporene ud til de nødvendige og massive investeringer i vores erhvervsuddannelser. Det er ikke umiddelbart penge, der mangler, men vi kommer jo nok til at afvente forhandlingerne på universitetsområdet. Det merprovenu herfra, der ikke tilbageføres til højere uddannelseskvalitet på universiteterne, bør primært investeres i at sikre flere faglærte, siger Henning Overgaard, der også gerne så at uddannelsesløftet på 110 procent var blevet gjort permanent.

- Men der er selvfølgelig også tidsler. Netop i dag regeringen valgt at sænke beløbsgrænsen for udenlandsk arbejdskraft, hvilket betyder, at mange flere danske lønmodtagere bliver udsat for lønpres på deres arbejdspladser. Det er noget skidt. Og det er uforståeligt, siger Henning Overgaard.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.