Nanoleaf

Nu bliver smart-home-belysning snart for alvor smart: Nanoleaf sender de første fremtidssikrede Matter Over Thread-kompatible lysprodukter på markedet

Nanoleaf, den globale leder inden for intelligent belysning, sender nu de første Matter over Thread-kompatible belysningsprodukter på markedet i form af pærer og lysstriber (lightstrips). Nanoleaf er dermed første producent af intelligent belysning til at lancere produkter, der er fremtidssikrede ved at kunne fungere over den nye smart home-standard Matter.

De nye produkter i Nanoleafs Essentials-serie - E27/B22-pærer og Lightstrip i flere længder - anvender Matter over Thread-teknologien, som skaber nemmere, hurtigere og mere pålidelig kommunikation med andre Matter over Thread-kompatible smart home-produkter, uanset varemærke og producent, over et mesh-netværk.* Som forbruger kan man anvende den smart-home-platform, man selv foretrækker, og justere lyset fra flere enheder via Matters Multi-Admin-funktioner.

Både pærer og lysstriber kan med Nanoleaf-appen styres i alle områder i hjemmet, og man kan frit kan vælge mellem klassisk hvidt lys til arbejdsbrug (farvetemperaturer fra 2700-6500K) og ikke mindre end 16 millioner RGB-farvenuancer samt dynamiske lysscener. Med ’Circadian Lighting’ kan man få lysets farvetemperatur til automatisk at følge dagslyset udenfor – og mange andre smarte funktioner.

"Vi er meget glade for, at vi kan lancere vores første Matter-produkter i dag, og at vi er de første til at tilbyde Matter over Thread smart-shome-belysning til forbrugerne," siger Nanoleafs CEO og medstifter Gimmy Chu. "Vores team er dedikeret til at skabe virkelig smarte, problemfrie og intelligente oplevelser, som i sidste ende gør hverdagen lettere. Vi tror på, at Matter er det første skridt mod at nå dette mål."

Om Matter

Matter er kort fortalt en ny smart-home-standard, der har til formål at forenkle den måde, som forskellige smarte eller intelligente enheder arbejder sammen på. Den skaber et fælles, universelt sprog mellem enhederne, så de nemt kan kommunikere og arbejde sammen, uanset varemærke eller producent. Smart home er i øjeblikket segmenteret mellem fire store platforme (Apple, Google, Amazon og Samsung), og brugerne skal finde ud af, hvilken platform deres enheder fungerer sammen med for at kunne opsætte deres smart home. Matter er med til at fjerne kompatibilitetsproblemer og skabe en samlet smart home-oplevelse, hvor alle enheder kan arbejde ubesværet sammen i det samme økosystem. - Et nyt Matter-badge vil fremover vise, om produkter til intelligente hjem er kompatible med Matter.

For smart home-industrien betyder Matter, at producenterne fremover kan udvikle deres produkter til at passe til én standard i stedet for flere, at de kun skal certificere deres produkter én gang og kun levere én version af et produkt til detailhandlen.

For forbrugerne betyder Matter, at man undgår besværet med at sikre, at om et nyt smart home-produkt er kompatibelt med det økosystem, som man bruger i hjemmet. - Et nyt Matter-badge vil fremover vise, om produkter til intelligente hjem er kompatible med Matter.

Matter vs. Thread

Matter nævnes ofte i sammenhæng med Thread. Men hvor Matters primære formål kort fortalt er interoperabilitet, er Threads formål at sikre effektivitet.

Thread er defineret som en ny mesh-netværksprotokol, der giver en mere sikker, pålidelig og strømbesparende forbindelse mellem smart home-enheder. Med andre ord leverer Thread den underliggende netværksinfrastruktur, som enhederne (herunder også Matter-aktiverede enheder) kan kommunikere over, mens Matter leverer det fælles sprog, som disse enheder kan tale sammen på.

Matter-opdatering af øvrige produkter senere på året

De eksisterende modulære lyspaneler og lyslinjer fra Nanoleaf (med produktnavnene Shapes, Elements, Canvas og Lines) vil modtage en OTA-opdatering (over the air) senere på året for at blive Matter-kompatible.

Tilgængelighed og priser

De Matter-kompatible Essentials-produkter - A19 Smart Bulb og Lightstrip (2 meter Starter Kit, 5 meter Starter Kit samt udvidelsespakker på 1 eller 2 meter) vil være tilgængelig globalt via: shop.nanoleaf.me. Den Essentials Matter-kompatible E27/B22 Smart Bulb og Lightstrip (2m Starter Kit, 5m Starter Kit, 2m Expansion Pack og 1m Expansion Pack) vil være tilgængelige globalt på shop.nanoleaf.me. Priserne vil ligge fra 149,- til 649,- kroner. Kommende pærer i Essentials Matter-serien omfatter GU10 og en indbygnings-downlight (lanceres sidst i 2023).

DKK

Nanoleaf Essentials Matter Smart Bulb B22

NF080B02-1A19B

149,00

Nanoleaf Essentials Matter Smart Bulb B22 - 3PK

NF080B02-3A19B

Nanoleaf Essentials Matter Smart Bulb E27

NF080B02-1A19E

149,00

Nanoleaf Essentials Matter Smart Bulb E27 - 3PK

NF080B02-3A19E

Nanoleaf Essentials Matter Lightstrip Starter Kit - 2M

NF080K02-2LS

Nanoleaf Essentials Matter Lightstrip Starter Kit - 5M

NF080K02-5LS

649,00

Nanoleaf Essentials Matter Lightstrip Expansion Pack - 2M

NF080E00-2LS

239,00

*For at konfigurere Matter over Thread skal du bruge en Matter-kompatibel Smart Home Hub og Thread Border Router. Tilgængelige Border-routere inkluderer: Shapes, Elements and Lines fra Nanoleaf, Apple HomePod mini, Googles Nest Hub, Amazons Echo og flere andre.

Download billeder i høj opløsning her (pw: Matter123)

Produkt-test eller gaveidé til en konkurrence?

Medier, som ønsker at teste og anmelde et Nanoleaf-produkt, eller som gerne vil kunne tilbyde et Nanoleaf-produkt som præmie i en konkurrence, er velkommen til at kontakte: Nanoleafpressedk@kontekstkommunikation.dk

Information om Nanoleaf

Nanoleaf

Nanoleaf er en teknologi- og IoT-virksomhed, som ændrer verden med innovative smart-home-løsninger, der kan forvandle almindelige oplevelser og gøre dem ekstraordinære. Med tankevækkende design og ved at indbygge intelligent teknologi i produkterne åbner Nanoleaf for en ny æra inden for smart homes med den største grad af individuel tilpasning. Alle Nanoleafs produkter bygger på filosofien om 'Smarter by Design'.

Nanoleaf blev grundlagt i 2012 af tre ingeniører, der ønskede at tænke nyt og ruske op i lysindustrien. Virksomheden har i dag kontorer i Toronto, Shenzhen, Paris, Hong Kong og Filippinerne. Nanoleaf består af lidenskabelige og nytænkende problemløsere, som stræber efter at transformere og omforme den måde, vi oplever vores verden på. Læs mere om Nanoleaf her:nanoleaf.me

Mediehenvendelser til Nanoleaf i Danmark kontakt venligst: nanoleafpressedk@kontekstkommunikation.dk