Dagrofa skaber fremgang i årets resultat trods svære markedsvilkår i detail: Foodservice- og logistikforretningerne trækker det samlede resultat op.

2022 er en foreløbig kulmination af de sidste 5 års indsats for at skabe en rentabel forretning. Koncernens driftsresultat (EBITDA) har i hele perioden været støt stigende, og i 2022 udgjorde det 384 mio. kr. Det er 271 mio. kr. mere end i 2018.
- Årets resultat lander på 74 mio. kr. - en forbedring på 17 mio. kr. i forhold til 2021
- Omsætningen er vokset med 891 mio. kr. i forhold til 2021
- Driftsindtjeningen (EBITDA) på 384 mio. kr. er det højeste niveau siden 2010 og 16 mio. kr. bedre end i 2021
|
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
Årets resultat |
74 mio. kr. |
57 mio. kr. |
-96 mio. kr. |
-122 mio. kr. |
-593 mio. kr. |
Omsætning |
18,8 mia. kr. |
17,9 mia. kr. |
17,5 mia. kr. |
17,1 mia. kr. |
17,4 mia. kr. |
Driftsresultat (EBITDA) |
384 mio. kr. |
368 mio. kr. |
236 mio. kr. |
200 mio. kr. |
113 mio. kr. |
”Det glæder mig, at vi som koncern kan skabe fremgang i et marked, der er så usikkert, som vi oplever lige nu. Trods flere meromkostninger, heriblandt til el for 55 mio. kr., kan vi præsentere et rekordregnskab for 2022, fordi vi har opbygget et stærkt fundament for koncernen de sidste 5 år. Dagrofa Foodservice har haft stigende aktivitet, og Dagrofa Logistik har haft stor resultatfremgang på eksport, quick commerce og convenience-kunder. Det har bidraget positivt til de samlede regnskabsresultater. I detail har vores købmænd generelt været udfordret af inflationen og høje energi- og producentpriser – ligesom resten af branchen. Alligevel har vi arbejdet fokuseret med at styrke butiksnettet og købmandskabet, så vi står stærkere og er godt rustede til fremtiden,” siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa.
Fremgang i foodservice og logistik
”Hvis vi kigger mod vores foodservice- og logistikforretninger, ser vi fremgang og vækst i indtjeningen, mens vi på den anden side har været udfordret i detail. Dog har vi fortsat oplevet stor lokal opbakning til købmændene, og dette er med til at understrege købmandens vigtige rolle som lokalt omdrejningspunkt. Vi holder øjnene på målet og arbejder fokuseret med at udvide og styrke butiksnettet,” udtaler Tomas Pietrangeli.
I detail har den kraftigt stigende inflation og voldsomt stigende energi- og producentpriser skabt udfordringer for detailkæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb. Inflationen og de stigende elpriser har drevet omkostningerne op for købmændene, som har en energikrævende butiksdrift bl.a. på grund af lovkrav om køl og frost. Samtidig har danskerne sparet på deres dagligvareindkøb, hvilket har betydet en lavere omsætning hos en række købmænd. Hertil kommer, at producentpriserne er steget markant mere end forbrugerpriserne i Danmark, hvilket har udfordret avancen. I januar 2023 var producentpriserne hele 21,9 procent højere end året før mod 14,5 procent højere forbrugerpriser*.
”Vi har gjort alt, hvad vi kunne for at støtte købmændene i en svær tid. Vi har blandt andet oprettet en akut task force og presset på politisk for at få inflationshjælp til købmændene, hvilket regeringen imødekom i februar 2023 med en aftale om inflationshjælp til de hårdest ramte købmænd. Ydermere har vi sammen med købmændene arbejdet målrettet med at mindske energiforbruget og energioptimere i butikkerne. Indsatsen har været med til at nedsætte det samlede energiforbrug i butikkerne med knap 20 procent. Samtidig har der været en enorm lokal opbakning til købmændene. Jeg er taknemmelig for den lokale og politiske opbakning til købmændene, som er så utroligt vigtige for lokalsamfundene og sammenhængskraften i Danmark,” uddyber Tomas Pietrangeli.
Langsigtede investeringer skal sikre fremgang
I 2022 tog Dagrofa hul på den nye strategi #FremgangSammen, som skal sikre Dagrofas fremadrettede vækst og økonomiske overskud frem mod 2025. Ifølge Tomas Pietrangeli, virker strategien efter hensigten:
”Vi har nået vores 2022-milepæl om fremgang i driftsindtjeningen og positiv indtjening. Vi har måttet tilpasse os nye markedsvilkår, men overordnet fulgt #FremgangSammen-strategien, og vi har søsat nye vigtige projekter for vores langsigtede ambition. Vi ser ind i et 2023 med fortsatte udfordringer og dårlig sigtbarhed, men vi fastholder vores strategiske retning og vores fokus på at udvikle og skabe et rentabelt og mere offensivt Dagrofa.”
Årsrapporten 2022 kan findes på Dagrofas hjemmeside.
*Kildeinfo: Danmarks Statistik (DST), Producentprisindeks: PRIS4015. Forbrugerprisindeks: PRIS111. Forbrugertillidsindikator: FORV1
Årsregnskabet for 2022 bliver endeligt godkendt den 12.april 2023.
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder

Vedhæftede filer
Information om Dagrofa ApS
- Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked.
- Dagrofa har over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark under kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb
- Dagrofa ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner
- Årsregnskabet for 2022 bliver endeligt godkendt den 12.april 2023
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Dagrofa Foodservice leverer igen sorte tal og løfter årets resultat - nu er der fokus på ny vækststrategi26.3.2025 08:05:00 CET | Pressemeddelelse
En af landets største totalleverandører til professionelle køkkener – Dagrofa Foodservice – kan i 2024 for tredje år i træk præsentere et positivt årsregnskab. I 2025 er der fokus på at skabe bedre kundeoplevelser og at vinde nye kunder i forlængelse af den nye vækststrategi Gro’27.
Dagrofa overgår igen sig selv med bedste driftsindtjening i nyere tid19.3.2025 09:40:50 CET | Pressemeddelelse
Dagrofa kom ud af 2024 med 495 mio. kr. i driftsindtjening, hvilket er det bedste resultat i to årtier og mere end 16 procent bedre end året før. Særligt MENY har klaret sig godt.
MENY vender tilbage til Grenaa efter seks år18.3.2025 06:59:00 CET | Pressemeddelelse
Med åbningen af sin 116. butik vender MENY nu tilbage til Grenaa – det sker på fredag den 21. marts kl. 8, hvor butikkens købmand, Peter Palmby, slår dørene op. MENY blev kåret som Årets Supermarked i både 2023 og i 2024 af BT’s læsere, og nu får Grenaa igen glæde af en moderne MENY-butik fyldt med kvalitetsvarer, personlig service og unikke smagsoplevelser.
Dagrofa Logistik udvider i Baltikum: First Price lanceres i Estland14.3.2025 09:39:07 CET | Pressemeddelelse
Den estiske supermarkedskæde Selver har taget First Price ind til at dække deres discountsortiment. Aftalen markerer et vigtigt skridt i Dagrofa Logistiks internationale vækststrategi.
Comwell Hotels forlænger samarbejdet med fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice19.2.2025 06:32:11 CET | Pressemeddelelse
Comwell Hotels har underskrevet en ny længerevarende samarbejdsaftale med Dagrofa Foodservice, som skal levere fødevarer til bespisningen af hotelkædens mange gæster. Fokusområderne i samarbejdet vil fortsat være høj kvalitet, kulinarisk innovation og at fremme den grønne omstilling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum