Ny vindafskærmning klar på Storebæltsbroen
Lodrette lameller omkring ankerblokke og pyloner vil fremover give trafikanterne en mere sikker og komfortabel oplevelse, når de kører over Storebæltsbroen i perioder med kraftig sidevind.
Arbejdet med at opsætte den nye vindafskærmning er nemlig afsluttet, og Sund & Bælt forventer, at den vil reducere antallet af uheld ved vind på tværs af broen til gavn for trafiksikkerheden.
- Vindafskærmningen minimerer risikoen for, at vindfølsomme køretøjer vælter eller forårsager uheld ved kraftig sidevind. Samtidig giver den en bedre kørekomfort for alle køretøjer, da man ikke vil opleve de samme kraftige vindstød, når man passerer pyloner og ankerblokke, siger Kim Agersø Nielsen, teknisk chef i Sund & Bælt.
Vindafskærmningen er en del af en omfattende opgradering af trafiksikkerheden på strækningen over Storebælt og skal forebygge uheld, mens de mobile autoværn, som blev taget i brug for nyligt, skal gøre det nemmere at opretholde trafik på broen, hvis et uheld skaber kø.
Afskærmningernes udformning og størrelse er fastlagt ud fra analyser i forbindelse med, at Sund & Bælt de seneste par år har kigget på vindrelaterede trafikrestriktioner. Samtidig er afskærmningens udformning tænkt sammen med broens design, så den æstetisk passer til Storebæltsbroens arkitektoniske udtryk.
- Vi er meget tilfredse med resultatet af det store arbejde, der lagt i at finde den endelige udformning af vindskærmene. Samtidig ser udformningen med det bløde forløb flot ud på broen, lyder det fra Kim Agersø Nielsen.
Der vil fortsat være restriktioner for vindfølsomme køretøjer ved kraftig vind, men risikoen for uheld forårsaget af vinden, vil være reduceret.
Læs mere om vindrestriktioner og se, hvordan den nye afskærmning reducerer vindens påvirkning på Storebælts hjemmeside.
Fakta om projektet
- DAV Nordic A/S har været entreprenør på opsætningen af vindafskærmningen.
- De nye afskærmninger er designet af Dissing + Weitling, som oprindeligt stod bag Storebæltsbroens design, og består af lodrette lameller med luft imellem. De strækker sig ca. over 20 meter på hver side af pylonerne i en højde op til 3,5 meter over kørebanen. Ved udformningen af vindafskærmningen er der taget stor hensyn til broens æstetik.
- FORCE Technology har i alt afprøvet tre typer lameller i henholdsvis plast og aluminium. Resultatet af vindtunnelforsøgene viser, at alle tre typer er stabile ved vindpåvirkninger. Den valgte løsning er fundet ud fra det mindste behov for vedligehold og den længste holdbarhed.
- COWI A/S har været rådgiver på opgaven og har bl.a. bistået ved tolkning af de gennemførte vindtunnelforsøg ved projekteringen af vindafskærmningen samt ved det gennemførte entreprenørudbud.
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Femern Link Contractors er lokal vinder af Årets Læreplads 20243.10.2024 15:41:50 CEST | Pressemeddelelse
Ud af i alt 119 indstillede lærepladser er Tunnel-konsortiet Femern Link Contractors (FLC) udråbt som lokal vinder af Årets Læreplads 2024 på ZBC – Zealand Business College. Hos FLC og Sund & Bælt bekræfter det, at det store fokus på lærlinge bærer frugt.
Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen næste uge3.10.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mandag den 7. oktober bliver der i aften- og nattetimerne udført vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet Mandag den 7. oktober vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 19.45 og 05.00. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis mandag aften kl. 19.00 og igen tirsdag morgen kl. 05.00 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægningen. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarbejderne, og hvornår de præcist vil påvirke trafikken, på Storebaelt.dk. Hold dig opdateret Modtag den aktuelle trafikinformation ved at følge med på X eller tilm
Fiskebørnehaver skal skabe mere liv i Ebeltoft Færgehavn3.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 30 nye fiskebørnehaver vil Sund & Bælt styrke biodiversiteten i Ebeltoft Færgehavn. Erfaringer fra lignende tiltag viser, at det kan fordoble fiskebestanden lokalt.
Sund & Bælt inviterer til dialog om koncession af Femern-fabrikken2.10.2024 09:07:23 CEST | Pressemeddelelse
Den store tunnelelementfabrik, der er bygget til at opføre Femern Bælt-forbindelsen, har et stort potentiale for at levere til andre projekter og formål. For at kortlægge nogle af mulighederne inviterer Sund & Bælt potentielle operatører til markedsdialog om overtagelse af fabrikkens drift.
Specialfartøj til nedsænkning ankommet til Femern Bælt-projektet26.9.2024 13:56:36 CEST | Pressemeddelelse
Et helt unikt fartøj, der får en nøglerolle i nedsænkningen af de enorme tunnelelementer, er ankommet til Femern Bælt-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum