Ny overenskomst for 8.300 medarbejdere i metalindustrien

Overenskomstaftale indgået i nat på industriområdet mellem TEKNIQ Arbejdsgiverne på den ene side og Dansk Metal, 3F Industri samt Blik- og Rørarbejderforbundet på den anden.
Keld Bækkelund, forbundssekretær i Dansk Metal, og Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, lykønsker hinanden med aftalen.

Endnu en overenskomst er faldet på plads. Denne gang gælder det cirka 8.300 ansatte i metalindustrien på industri- og vvs-overenskomsten, hvor der i nat blev underskrevet en aftale mellem parterne.

Aftalen gælder de næste to år og betyder blandt andet, at medarbejderne får ekstra i lønningsposen, mere barsel til fædre og bedre muligheder for at indgå lokale aftaler ude på den enkelte virksomhed.

TEKNIQ Arbejdsgiverne glæder sig over at være nået i mål med en fælles aftale i en tid præget af høj inflation, stigende materialepriser og stor global økonomisk usikkerhed.

- Med aftalen har vi sikret, at virksomhederne i metalindustrien har et solidt fundament at stå på. Det er en ansvarlig aftale i en svær økonomisk situation, hvor det er helt centralt at bevare den internationale konkurrenceevne, men hvor der samtidig er blevet plads til udvikling, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Centrale punkter i aftalen:

• Stigning i mindstelønnen på 4,5 kroner i 2023 og 4,5 kroner i 2024.
  • Arbejdsgivers bidrag til pension stiger fra 8 procent til 10 procent, mens medarbejderbidraget går fra 4 procent til 2 procent pr. 1. juli 2023. Den samlede pensionsindbetaling er fortsat 12 procent.
  • Bidraget til fritvalgsordningen stiger med 2 procentpoint pr. 1. marts 2024.
  • Mulighed for lokalaftale med et flertal af medarbejdere, når der ikke er tillidsrepræsentant
  • Øget mulighed for udbetaling af fritvalgskontoen.
  • Fire ugers ekstra barsel med fuld løn.
  • Stigning i betalingssatserne til elever og lærlinge med 4,5 procent i 2023 og 3,5 procent i 2024.

Ved seneste overenskomstforhandling i 2020 fik industri- og vvs-overenskomsten tårnhøj opbakning. Hele 91,6 procent af medlemmerne i de forskellige faggrupper stemte dengang ja til overenskomstaftalen.

Hvis den nye aftale bliver stemt igennem, er overenskomsten gyldig med tilbagevirkende kraft fra 1. marts 2023.

Underskrifterne bliver sat på aftalen af de fire parter: Blik- og Rørarbejderforbundet, TEKNIQ Arbejdsgiverne, 3F Industri og Dansk Metal.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.