Single.dk ApS

Myte lagt i graven: Børn ødelægger ikke dit datingliv

Mange singler med børn går rundt og tror at de ikke har en chance på datingmarkedet. Nye tal fra Single.dk viser at 83% af de danske singler har det fint med at deres date har børn fra tidligere forhold.

For de fleste mennesker er det en sjov, spændende og fascinerende rejse at finde en kæreste. Men for en gruppe af befolkningen hober udfordringerne sig op allerede inden de er kommet i gang. Tror de i hvert fald selv. Mange singleforældre går nemlig rundt i den tro at de er langt mindre attraktive, blot fordi at de har fået børn. Men sådan forholder virkeligheden sig ikke helt.

Jonas Cronfeld, medstifter af Single.dk fortæller:

»Vi bliver løbende kontaktet af singleforældre der spørger hvordan de bedst begår sig på datingmarkedet. Men faktisk viser vores tal at 83% af danske singler har det helt fint med at deres date har børn fra tidligere forhold. Så udfordringen er slet ikke så stor som mange bilder sig ind«

Maj Wismann, klinisk sexolog fortsætter:

»Når vi er singler og åbne for at finde en ny kæreste, er det helt logisk, at man gør sig mange tanker omkring, hvad der kunne få andre til at vælge en til eller fra. Det vigtigste her er dog at fokusere på, at det man selv ønsker er en partner, der jo netop fuldt ud accepterer præmissen om, at en sammenbragt familie er i støbeskeen. Det vigtige er jo netop at gå benhårdt efter andre singler, som har lyst til denne familieform på den ene eller anden måde. Og så er det jo ganske glædeligt, at vi kan få myten banket i jorden«

Kigger man dybere i tallene er det dog en anelse mere nuanceret. Det viser sig nemlig at jo ældre vi bliver, jo mere imødekommende er vi over for andre singler med børn. Således er det kun 66% af de 20-30 årige der er åbne over for at date en med børn. Det tal stiger til 84% blandt de 30-40 årige og ligger stabilt på over 95% fra 40 år og op.

Jonas Cronfeld uddyber: »Mange ender desværre med at spænde unødigt ben for sig selv. Kommer man krybende langs panelerne for at indrømme at man har børn i bagagen skaber det automatisk en forestilling om at det nok er noget dårligt. Holder man derimod hovedet højt og præsenterer det som en bonus at de kan få lov til at lære nogle skønne unger at kende stiller det pludselig den samlede pakke i et langt bedre lys«

På trods af de åbensindede tendenser er vi stadigvæk bagud på point i forhold til vores svenske og norske naboer. I Norge er og Sverige er næsten 75% af de 20-30 årige åbne for at date en med børn. Undersøgelsen er baseret på 257.000 besvarelser på tværs af de nordiske lande.