Digital hotline giver mere borgerservice - også i sparetider

”I starten hjalp vi hinanden på tværs af kommuner med at besvare opkald udenfor åbningstid, men ambitionerne rakte hurtigt til mere. I 2020 lancerede vi chatbotten Muni på store dele af kommunens hjemmeside. Her kan borgerne skrive spørgsmål og få svar retur fra chatbotten. Når man lægger gode erfaringer og høje ambitioner sammen, så giver det nye idéer. På den måde opstod tanken om at opgradere Muni, så den kan svare borgerne ikke alene på skrift - men også i tale”, fortæller Marianne Riis Søborg, Borgerservicechef i Furesø Kommune.
Samarbejdet på tværs af kommuner hedder Den Digitale Hotline, og det blev sat i verden i 2012 for at hjælpe borgerne med selvbetjeningsløsninger i takt med, at det danske samfund blev mere og mere digitaliseret.
”Vi har høje ambitioner for den nye digitale Borgerservice, og vi tror på, at MUNI i skrift og tale samlet set kan komme til at dække 40% af alle borgerhenvendelser, som Den Digitale Hotline får i 2024.Vi lægger vægt på, at kvaliteten af servicen fortsat er den samme. Så der er samme høje kvalitetskrav til Voice funktionen, som til de dygtige medarbejderne i vores KontaktCenter”, siger Marianne Riis Søborg.
Og nu skal chatbotten så have en stemme. Teknologien er mange allerede vant til at bruge, når de beder Apples Siri om at fortælle vittigheder og føje ting til kalenderen, mens Google Assistent beder dig gentage, hvis den ikke forstår, hvilken sang du gerne vil høre, eller hvad du søger efter. Teknologierne er altså allerede gode til at forstå, hvad der bliver spurgt om, og med IBM som leverandør er der store forventninger til resultatet.
Den Digitale Hotline er i fuld gang med at blive klogere på, i hvilke tilfælde robotten kan hjælpe, så man kan frigøre tid og ressourcer til at hjælpe dem, der har mest brug for det. Og så vil man i fremtiden kunne få hjælp af Muni 24/7 på både hjemmeside og telefon.
Furesøs kommunaldirektør, Nicolai Kragh Petersen, er glad for samarbejdet:
”Når man er en relativt lille kommune, må man slå sig sammen med andre, når der skal tænkes stort. Og i Furesø har vi ikke tænkt os at lade den pressede økonomi stå i vejen for fremskridtet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for at kombinere en bæredygtig økonomi med en effektiv ressourceanvendelse. Derfor er jeg særdeles glad for samarbejdet med de andre kommuner. De seneste mange år har det sikret furesøborgerne åbningstider på telefonen og hjælp på nettet, som borgerne i vores nabokommuner kun kan drømme om”.
Furesø Kommune håber på at kunne sætte robotten til at besvare telefoner i foråret 2024, men det afhænger af udviklingsprojektet.
Fakta
- Chatbotten MUNI er i drift i 37 kommuner i 2023.
- Chatbotten har 5.500 indbyggede svar indenfor 50 kategorier
- Chatbotten har besvaret 120.000 spørgsmål fra borgerne i 2022
- Borgernes rating af chatbotten i 2022 lå på 2,5 ud af 3 i gennemsnit
- Leverandøren er IBM Danmark
Kontakter
Marianne Riis SøborgBorgerservicechefBorgerservice og KontaktCenter
Tlf:72165103mrso@furesoe.dkNicolai Kragh PetersenKommunaldirektørFuresø Kommune
Tlf:28752937nkp4@furesoe.dkKommunikation
Tlf:72354012kommunikation@furesoe.dkBilleder
Information om Furesø Kommune
Følg pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Endnu et skulderklap til Hjemmeplejen i Furesø5.9.2025 14:31:42 CEST | Pressemeddelelse
Særligt hjælpen til personlig pleje og ernæring scorer højt i en ny undersøgelse af tilfredsheden med hjemmehjælp, som Ældreministeriet står bag. Tilfredshedsundersøgelsen viser både styrker og udviklingspotentiale – og kommunen er allerede i gang.
Flere midler skal styrke kvaliteten yderligere i Furesøs ældrepleje4.9.2025 10:19:11 CEST | Pressemeddelelse
Udgifterne til ældreområdet i Furesø Kommune ser ud til at blive 10,5 mio. kr. lavere end forventet i 2025, da effekten af flere plejehjemspladser nu slår igennem. Udvalget for Sundhed og Ældre anbefaler, at pengene bør gå til en række indsatser, der skal videreudvikle kvalitet, kompetencer og kommunikation i Furesøs ældrepleje.
Furesø fortsat mest erhvervsvenlige kommune i Nordsjælland4.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
DI’s årlige erhvervsklimaundersøgelse bedømmer igen Furesø som den mest erhvervsvenlige kommune i Nordsjælland. I forhold til virksomhedernes tilfredshed med den overordnede erhvervsvenlighed og dialog er kommunen placeret som nr. 24 på landsplan.
Enigt byråd bag høringssvar om Hillerødmotorvejens udvidelse: Ikke flere biler29.8.2025 13:26:43 CEST | Pressemeddelelse
Et enigt Furesø Byråd har i høringssvar til Vejdirektoratet meddelt, at kommunen ikke ønsker flere biler igennem Furesø. Byrådet peger på en helhedsorienteret løsning, som både styrker den kollektive trafik, dæmper støj fra motorvejen og skaber bedre sammenhæng i byen. Planen præsenteres for Folketingets Transportudvalg den 2. september.
Gratis skolemad til mellemtrinnet på Lille Værløse Skole28.8.2025 11:48:32 CEST | Pressemeddelelse
Lille Værløse Skole er udvalgt i Børne- og Undervisningsministeriets nationale forsøg med skolemad uden forældrebetaling til elever i 4.-6. klasse. Skolen modtager over 7 millioner kroner til ordningen, som løber frem til udgangen af 2028.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum