Digital hotline giver mere borgerservice - også i sparetider
![I marts 2022 modtog DDHs Chatbot-projekt MUNI Innovationsprisen, der er en af tre hovedkategorier under Digitaliseringsprisen. Fra venstre Marianne Riis Søborg og Ole Bondo Christensen da prisen var på besøg i Furesø Kommune.](/data/images/00004/cc24ab4c-2a8b-4dee-b9fd-3f4b96cee57c-w_720.jpg)
”I starten hjalp vi hinanden på tværs af kommuner med at besvare opkald udenfor åbningstid, men ambitionerne rakte hurtigt til mere. I 2020 lancerede vi chatbotten Muni på store dele af kommunens hjemmeside. Her kan borgerne skrive spørgsmål og få svar retur fra chatbotten. Når man lægger gode erfaringer og høje ambitioner sammen, så giver det nye idéer. På den måde opstod tanken om at opgradere Muni, så den kan svare borgerne ikke alene på skrift - men også i tale”, fortæller Marianne Riis Søborg, Borgerservicechef i Furesø Kommune.
Samarbejdet på tværs af kommuner hedder Den Digitale Hotline, og det blev sat i verden i 2012 for at hjælpe borgerne med selvbetjeningsløsninger i takt med, at det danske samfund blev mere og mere digitaliseret.
”Vi har høje ambitioner for den nye digitale Borgerservice, og vi tror på, at MUNI i skrift og tale samlet set kan komme til at dække 40% af alle borgerhenvendelser, som Den Digitale Hotline får i 2024.Vi lægger vægt på, at kvaliteten af servicen fortsat er den samme. Så der er samme høje kvalitetskrav til Voice funktionen, som til de dygtige medarbejderne i vores KontaktCenter”, siger Marianne Riis Søborg.
Og nu skal chatbotten så have en stemme. Teknologien er mange allerede vant til at bruge, når de beder Apples Siri om at fortælle vittigheder og føje ting til kalenderen, mens Google Assistent beder dig gentage, hvis den ikke forstår, hvilken sang du gerne vil høre, eller hvad du søger efter. Teknologierne er altså allerede gode til at forstå, hvad der bliver spurgt om, og med IBM som leverandør er der store forventninger til resultatet.
Den Digitale Hotline er i fuld gang med at blive klogere på, i hvilke tilfælde robotten kan hjælpe, så man kan frigøre tid og ressourcer til at hjælpe dem, der har mest brug for det. Og så vil man i fremtiden kunne få hjælp af Muni 24/7 på både hjemmeside og telefon.
Furesøs kommunaldirektør, Nicolai Kragh Petersen, er glad for samarbejdet:
”Når man er en relativt lille kommune, må man slå sig sammen med andre, når der skal tænkes stort. Og i Furesø har vi ikke tænkt os at lade den pressede økonomi stå i vejen for fremskridtet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for at kombinere en bæredygtig økonomi med en effektiv ressourceanvendelse. Derfor er jeg særdeles glad for samarbejdet med de andre kommuner. De seneste mange år har det sikret furesøborgerne åbningstider på telefonen og hjælp på nettet, som borgerne i vores nabokommuner kun kan drømme om”.
Furesø Kommune håber på at kunne sætte robotten til at besvare telefoner i foråret 2024, men det afhænger af udviklingsprojektet.
Fakta
- Chatbotten MUNI er i drift i 37 kommuner i 2023.
- Chatbotten har 5.500 indbyggede svar indenfor 50 kategorier
- Chatbotten har besvaret 120.000 spørgsmål fra borgerne i 2022
- Borgernes rating af chatbotten i 2022 lå på 2,5 ud af 3 i gennemsnit
- Leverandøren er IBM Danmark
Kontakter
Marianne Riis SøborgBorgerservicechefBorgerservice og KontaktCenter
Tlf:72165103mrso@furesoe.dkNicolai Kragh PetersenKommunaldirektørFuresø Kommune
Tlf:28752937nkp4@furesoe.dkKommunikation
Tlf:72354012kommunikation@furesoe.dkBilleder
Information om Furesø Kommune
Følg pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Furesø & Klimaplanen: På vej mod at blive CO2-neutral i 20301.7.2024 11:33:19 CEST | Pressemeddelelse
Udbygning af fjernvarme, flere ladestandere til elbiler og mere strøm fra solceller var med til at sænke udledningen af CO2 med 39.000 ton i Furesø i 2022.
En solbeskinnet milepæl for Furesøs klimaselskab24.6.2024 16:14:24 CEST | Pressemeddelelse
"Kan I mærke solens stråler?" spurgte borgmesteren de mange børn fra Stavnsholtskolen ved dagens fejring. Solen ville nemlig også være med og brød frem, netop da skolens 4. og 5. klasser, Furesø Byråd, medarbejdere, samarbejdspartnere og Klimabevægelsen Danmark mandag kunne indvie de 3 første anlæg i selskabets historie. Ét af dem er anlagt på skolens tag.
De sidste påbud ophævet på plejehjem og Rehabilitscenter i Furesø21.6.2024 14:47:41 CEST | Pressemeddelelse
Styrelsen for Patientsikkerhed gennemførte tre opfølgende tilsyn på tværs af plejehjemmet Svanepunktet og Furesø Rehabiliteringscenter i maj 2024. Under alle tre tilsyn konstaterede styrelsen, at enhederne havde arbejdet målrettet og struktureret med alle målepunkter. Dermed har en målrettet og fokuseret indsats haft en formidabel effekt. Nu er de sidste påbud ophævet.
Furesø Kommune indleder samarbejde om overvågning af sommerfugle17.6.2024 12:11:33 CEST | Pressemeddelelse
Furesø Kommune vil følge udviklingen af plante- og dyrelivet tæt på Baunesletten. Et nyt samarbejde skal sikre viden om sommerfuglenes tilstand og udvikling – især arten Violetrandet Ildfugl har kommunens opmærksomhed.
Vær med til indvielse af solcelleselskab og 3 solcelleanlæg i Furesø17.6.2024 11:41:59 CEST | Presseinvitation
Furesø Kommune stiftede i 2023 et anpartsselskab, der gør det muligt at opsætte solcelleanlæg på samlet 18.500 kvm. kommunale tage i første omgang. De mange solceller vil give en samlet CO2-besparelse fra 2027 på ca. 1.880 tons hvert år. Medier er meget velkomne til at deltage på dagen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum