”Mormors drik” fik moderne smag i EU-projekt: Nu har Tomáš og Magnus fået fat i markedet
Hvis man vil have succes på markedet med en ny fødevare, skal produktet være originalt, velsmagende og 100 procent gennemarbejdet.
Man skal helst have mere end ét produkt på hylderne, og hvis man vil lancere det som en sundhedsdrik, skal man kunne dokumentere, at det er sundt.
Det ved Magnus Wad og Tomáš Ševčík fra iværksættervirksomheden Raw Culture i Vejles industrikvarter i dag efter et udviklingsforløb i EU-projektet SMV:Food Innovation. Projektet har gjort en verden til forskel for iværksætterne og deres kombucha-læskedrikke og -shots, baseret på fermenteret te.
Magnus Wad forklarer:
”Vi har fået så meget gevinst ud af SMV:Food Innovation. Vi udviklede et nyt produkt, så vi fik to produkter på hylderne, og vi fik eksperters hjælp til at beskrive produkterne, så vi kan markedsføre dem som sundhedsdrikke. Det havde vi ikke klaret uden hjælp.”
Fra lejet køkken til egne lokaler
Historien om Magnus Wad og Tomáš Ševčík begyndte for fire år siden med eksperimenter i et lejet køkken i en lokal Michelin-restaurant. De to venner lagde ud med at brygge smagfulde kombucha-læskedrikke, men var drevet af en fælles vision: At skabe et kombucha-shot.
Men det var nemmere sagt end gjort, erkender Magnus Wad:
”Vi havde meget svært ved at lave den gode smag. Vores første produktioner smagte som noget medicin, man skal tvinge i sig. Og hvis man vil have, at folk skal ændre deres livsstil med et sundt shot, så skal det altså smage godt.”
Udvikling tager som bekendt tid, og der var i forvejen god afsætning på læskedrikkene fra Raw Culture. Derfor valgte kombucha-duoen at fortsætte produktionen af læskedrikke i bryghuset på Industrivej i Vejle, mens shot-produktet blev udviklet.
Udviklingsarbejdet foregik i et innovationssamarbejde i det nu afsluttede EU-projekt SMV:Food Innovation. Her blev Magnus og Tomáš koblet sammen med eksperter fra Syddansk Universitet, som hjalp med at få styr på smag og ingredienser. En virksomhed med ekspertise i anprisninger af ingredienser på labels, drevet af Anne Dahl, blev det tredje ben i samarbejdet.
Magnus Wad:
”Innovationssamarbejdet gav os enormt meget – SDU’s analyser gav os den nødvendige viden om ingrediensernes betydning for smagen i shottet, og Anne satte os ind i, hvad vi må skrive på vores labels. Den samlede hjælp førte os frem til et shot med en moderne smag. ”
Nu vækster salget
Vejle-bryggeriets læskedrikke i tre smagsvarianter fås i dag i en række helsebutikker, restauranter, caféer og udvalgte Meny-forretninger. Det nye kombucha-shot er færdigudviklet og på vej ind i produktporteføljen.
Raw Culture har bidt sig fast i top-5 blandt danske brands på det voksende kombucha-marked. Kundelisten vokser, og senest er en række Lidl-forretninger kommet til. Udviklingen giver Magnus og Tomáš store forventninger til fremtiden:
”Vi giver ikke overskud endnu, fordi det vigtigste lige nu er at øge omsætningen og skabe en øget markedsandel, og det lever vi op til. Markedet for fermenterede fødevarer i Danmark bliver større og større, og der kommer flere og flere små kombucha-bryggerier. Derfor er vi klar til at producere og levere, når en kunde pludselig bestiller 10 paller. Og på længere sigt er vi også klar til at gå uden for landets grænser, fx til Tyskland, hvor der er stor efterspørgsel på fermenterede fødevarer.”
FAKTA Om Raw Culture
Bryggeri fra Vejle, som har udviklet egne læskedrikke og shots baseret på kombucha, fermenteret te. Virksomheden er grundlagt i 2020 af Magnus Wad og Tomáš Ševčík, som sammen med to ansatte står for produktion, markedsføring og salg.
FAKTA Om SMV: Food Innovation
I projektet, der sluttede med udgangen af 2022, fik virksomheder i fødevarebranchen op til 160.000 kr. i tilskud til at indgå i innovationssamarbejder med en anden virksomhed og en videninstitution. Støtten gik til research, forsøg, analyser, forbrugertest mm. Der blev gennemført 24 innovationssamarbejder med deltagelse af 48 virksomheder.
Målet var at udvikle nye, innovative og kommercielle produkter, services eller koncepter til fødevarebranchen.
EU’s Regionalfond støttede SMV:Food Innovation med 7 mio. kr. Operatør var Erhvervshus Sydjylland i partnerskab med Food & Bio Cluster, Food Innovation House og Erhvervshus Fyn.
Læs mere om SMV: Food Innovation i Erhvervsstyrelsens projektdatabase
FAKTA Om EU’s Regionalfond
I perioden 2014-2020 investerede EU's Regionalfond, Socialfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skulle skabe vækst og beskæftigelse i hele landet.
Regionalfondsprogrammet for 2014-2020 var målrettet bedre vækstvilkår for små og mellemstore virksomheder, der spiller en vigtig rolle i at skabe vækst og nye arbejdspladser i Danmark.
Derfor medfinansierede EU's Regionalfond projekter, der skulle:
- Styrke virksomhedernes innovationsevne
- Udarbejde vækstplaner for virksomhederne
- Hjælpe virksomhederne med at blive mere ressourceeffektive
- Understøtte bæredygtig, grøn byudvikling i kommuner med byer over 30.000 indbyggere
Kontakter
Hvis du vil vide mere om Raw Cultures deltagelse i SMV: Food Innovation, kan du kontakte:
Rikke T. Angel: 3529 1789 og RikAng@erst.dk
Billeder
Information om Erhvervsstyrelsen
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen
100 mio. kr. til udvikling af Power-to-X i Syd- og Nordjylland9.12.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Indstillingsudvalget for Fonden for Retfærdig Omstilling har bevilget 100 mio. kr. til fire projekter i Syd- og Nordjylland. Gennem teknologisk udvikling, investeringer og kompetenceudvikling skal projekterne styrke værdikæderne og øge konkurrencedygtigheden på Power-to-X-området.
”Kunderne og jeg er drevet af en fælles passion for godt håndværk”16.10.2024 08:57:12 CEST | Pressemeddelelse
Perioden, hvor det meste af verden lå underdrejet af Coronapandemien, har fået skyld for meget. For Jennie Dai gav den tilhørende nedlukning imidlertid mulighed for at stoppe op og tage arbejdslivet op til revision. Skulle hun fortsætte karrieren som jurist i et af landets største pengeinstitutter, eller skulle hun måske prøve noget helt andet?
Roccai kunne hyre deres første medarbejder og skalere endnu hurtigere11.10.2024 10:19:53 CEST | Pressemeddelelse
Nanna blev iværksætter og gik ind i tech-branchen uden at kunne kode. Det lærte hun sig selv. I sin anden tech-startup, Roccai ApS, kunne hun gennem det EU-støttede projekt SMV:Vækstpilot ansætte Mathias, som hun sparrede med, mens de delte opgaverne – så han tog AI-delen, og hun byggede systemet.
Fra modebranchen til snedkerkøkkener – en rejse mod frihed og forfinet design11.10.2024 10:00:52 CEST | Pressemeddelelse
For et par år siden stod Gitte Outzen ved en skillevej: Et liv i interiør- og livsstilsbranchen med udsigter til lange arbejdsdage og jævnlig rejseaktivitet i sigte syntes ikke at passe i familielivet, og hun ønskede at have bedre mulighed for at kunne råde over sin tid. Hun er født ind i en snedkerfamilie og havde fra barnsben af været med på snedkerværksteder og byggepladser for at se på nye projekter, materialer og arkitektur.
Tobias fik en kæmpe portion selvværd og fandt kursen mod drømmeuddannelsen3.10.2024 12:31:01 CEST | Pressemeddelelse
Han har deltaget i projektet Uddannelse til grønne job i Viborg for at forberede sig på en erhvervsuddannelse i Holstebro. Her har Tobias fået en kæmpe portion selvværd og fundet retningen, så han nu er ved at uddanne sig til bygningsmaler og drømmer om eget firma.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum