Forbrugerne jagter de gode tilbud, men sparer ikke på lokale og bæredygtige varer
Ifølge den nye forbrugerundersøgelse fra PwC, hvor 9.180 forbrugere fra hele verden har deltaget, svarer 69 % af forbrugerne, at de vil spare på ikke-nødvendige udgifter pga. af stigende leveomkostninger. Halvdelen af forbrugerne er ekstremt eller meget bekymret for egen økonomi, og hele 9 ud af 10 har ændret forbrugeradfærd for at spare penge.
"De stigende leveomkostninger har en væsentlig indflydelse på, hvordan forbrugerne handler, både i de fysiske butikker og online. Efterhånden som priserne stiger, skærer forbrugerne ned på ikke-nødvendige udgifter, og de bruger mere tid på at lede efter de billige alternativer,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Livremmen spændes ind
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden et forventet fald i forbruget i løbet af de næste seks måneder på tværs af alle produktgrupper. Flest forbrugere planlægger at reducere deres forbrug inden for luksus- og premium-produkter (53 %), rejser (43 %) og mode (41 %), hvorimod færrest forventer at reducere deres forbrug af dagligvarer (24 %).
På trods af at forbrugerne planlægger at spare, er de dog fortsat villig til at betale mere for bæredygtige produkter. Hele 78 % er således villige til at betale en højere pris for et produkt, der er produceret lokalt eller lavet af genbrugte, bæredygtige eller miljøvenlige materialer (77 %), eller produceret af en virksomhed med et godt etisk image (75%).
“Ifølge undersøgelsen ser vi, at forbrugerne fortsætter med at prioritere produkter, der er etisk producerede og bæredygtige, mens de ellers sparer på tværs af alle produktgrupper. Detailhandlere må derfor udnytte og diversificere deres distributionskanaler, tilbyde konkurrencedygtige priser samt investere i modstandsdygtige forsyningskæder, hvis de skal klare sig godt igennem denne vanskelige tid,” siger Henrik Trangeled Kristensen.
Forbrugerne ændrer deres forbrugsvaner i såvel butikker som online. Næsten halvdelen (49 %) svarer således, at de køber bestemte produkter, når de er på tilbud/udsalg, 46 % søger forhandlere, der tilbyder højere værdi, 40 % benytter sig af sammenligningstjenester, der kan finde billigere alternativer, 34 % køber varer i løsvægt, og 32 % køber forhandlernes 'egne mærker' for at finde besparelser.
Metaverse som shopping kanal i et tidligt stadie
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden, at forbrugerne forventer at fastholde deres indkøbsvaner på tværs af online, fysiske butikker og klik og afhentning i løbet af de næste seks måneder, samt at Metaverse som shoppingkanal stadig er i et tidlig stadie. Alligevel svarer godt en fjerdedel (26%) af forbrugerne, at de har brugt Metaverse-platformen til underholdning, virtuelle oplevelser eller køb af produkter i 2022. Den største del af disse brugere har primært brugt Metaverse til virtual reality (VR), dvs. at spille spil eller se en film (10 %), eller til at deltage i en virtuel verden, dvs. opleve et detailhandelsmiljø eller en koncert (9 %).
"Som en fordybende digital platform repræsenterer Metaverse en betydelig mulighed for forretningstransformation, især som en måde at udvide shoppingoplevelsen før og efter et køb finder sted og for at øge engagementet med yngre generationer såsom Gen Z-kunder, som leder efter mere engagerende og fællesskabsforbundne oplevelser,” siger Henrik Trangeled Kristensen og tilføjer:
“Samtidig er forbrugerne i stigende grad forsigtige med deres databeskyttelse, så detailhandlere skal sikre, at de overholder databeskyttelsesregler, hvis de skal se vækst i onlineforbruget. I de seneste seks måneder har hver fjerde forbruger brugt Metaverse. Det indikerer, at teknologien er ved at blive en mere fremtrædende del af forbrugeroplevelsen.”
Nøgleord
Billeder
Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Lavere skat for mange i 2025: Ny topskattegrænse og højere fradrag17.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Beskæftigelsesfradraget og grænsen for topskat stiger markant næste år, hvilket kan give skattebesparelser på op til 8.300 kr. årligt eller 700 kr. månedligt. I 2026 indføres yderligere ændringer med "mellemskat" og "top-topskat", som kan give yderligere skattebesparelser eller øgede skatter for de højeste indkomster.
Sådan kan kvindelige iværksættere øge deres chancer for at skaffe kapital11.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver tredje iværksætter er kvinde ifølge Global Entrepreneurship Monitor, men de modtager fortsat kun en lille del af den samlede finansiering fra investorer. I en ny global analyse “5 recommendations from women investors to women founders” har PwC samlet anbefalinger fra 58 kvindelige investorer fra 26 lande, der deler deres syn på, hvordan kvindelige iværksættere kan øge deres chancer for at rejse kapital.
PwC og forældre fra Skovgårdsskolen i Gentofte Kommune: Sammen om at styrke unges privatøkonomi7.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Skovgårdsskolen i Gentofte Kommune fik besøg af PwC som en del af skolens forældredag i fredags den 6. september. Forældrene overtog i samarbejde med PwC og Skoleglæde undervisningen for en dag og gav de ca. 200 elever fra 8. og 9. klasse en grundlæggende forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab.
Unge i Nordjylland får privatøkonomi på skoleskemaet21.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I august starter tiltaget op på skoler i Nibe og Aalborg og Vestbjerg.
Bedste første halvår for europæiske børsnoteringer siden boomet i 202121.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det europæiske marked for børsnoteringer har haft en stærk start på 2024. I første halvår af 2024 har der været 36 noteringer til en værdi på hele €11,4 mia. Det er det bedste første halvår for europæiske børsnoteringer siden IPO-boomet i 2021, viser PwC’s analyse af markedet for europæiske børsnoteringer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum