Forbrugerne jagter de gode tilbud, men sparer ikke på lokale og bæredygtige varer

Ifølge den nye forbrugerundersøgelse fra PwC, hvor 9.180 forbrugere fra hele verden har deltaget, svarer 69 % af forbrugerne, at de vil spare på ikke-nødvendige udgifter pga. af stigende leveomkostninger. Halvdelen af forbrugerne er ekstremt eller meget bekymret for egen økonomi, og hele 9 ud af 10 har ændret forbrugeradfærd for at spare penge.
"De stigende leveomkostninger har en væsentlig indflydelse på, hvordan forbrugerne handler, både i de fysiske butikker og online. Efterhånden som priserne stiger, skærer forbrugerne ned på ikke-nødvendige udgifter, og de bruger mere tid på at lede efter de billige alternativer,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Livremmen spændes ind
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden et forventet fald i forbruget i løbet af de næste seks måneder på tværs af alle produktgrupper. Flest forbrugere planlægger at reducere deres forbrug inden for luksus- og premium-produkter (53 %), rejser (43 %) og mode (41 %), hvorimod færrest forventer at reducere deres forbrug af dagligvarer (24 %).
På trods af at forbrugerne planlægger at spare, er de dog fortsat villig til at betale mere for bæredygtige produkter. Hele 78 % er således villige til at betale en højere pris for et produkt, der er produceret lokalt eller lavet af genbrugte, bæredygtige eller miljøvenlige materialer (77 %), eller produceret af en virksomhed med et godt etisk image (75%).
“Ifølge undersøgelsen ser vi, at forbrugerne fortsætter med at prioritere produkter, der er etisk producerede og bæredygtige, mens de ellers sparer på tværs af alle produktgrupper. Detailhandlere må derfor udnytte og diversificere deres distributionskanaler, tilbyde konkurrencedygtige priser samt investere i modstandsdygtige forsyningskæder, hvis de skal klare sig godt igennem denne vanskelige tid,” siger Henrik Trangeled Kristensen.
Forbrugerne ændrer deres forbrugsvaner i såvel butikker som online. Næsten halvdelen (49 %) svarer således, at de køber bestemte produkter, når de er på tilbud/udsalg, 46 % søger forhandlere, der tilbyder højere værdi, 40 % benytter sig af sammenligningstjenester, der kan finde billigere alternativer, 34 % køber varer i løsvægt, og 32 % køber forhandlernes 'egne mærker' for at finde besparelser.
Metaverse som shopping kanal i et tidligt stadie
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden, at forbrugerne forventer at fastholde deres indkøbsvaner på tværs af online, fysiske butikker og klik og afhentning i løbet af de næste seks måneder, samt at Metaverse som shoppingkanal stadig er i et tidlig stadie. Alligevel svarer godt en fjerdedel (26%) af forbrugerne, at de har brugt Metaverse-platformen til underholdning, virtuelle oplevelser eller køb af produkter i 2022. Den største del af disse brugere har primært brugt Metaverse til virtual reality (VR), dvs. at spille spil eller se en film (10 %), eller til at deltage i en virtuel verden, dvs. opleve et detailhandelsmiljø eller en koncert (9 %).
"Som en fordybende digital platform repræsenterer Metaverse en betydelig mulighed for forretningstransformation, især som en måde at udvide shoppingoplevelsen før og efter et køb finder sted og for at øge engagementet med yngre generationer såsom Gen Z-kunder, som leder efter mere engagerende og fællesskabsforbundne oplevelser,” siger Henrik Trangeled Kristensen og tilføjer:
“Samtidig er forbrugerne i stigende grad forsigtige med deres databeskyttelse, så detailhandlere skal sikre, at de overholder databeskyttelsesregler, hvis de skal se vækst i onlineforbruget. I de seneste seks måneder har hver fjerde forbruger brugt Metaverse. Det indikerer, at teknologien er ved at blive en mere fremtrædende del af forbrugeroplevelsen.”
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Nye skattesatser: Top-topskatten rammer også selvstændige erhvervsdrivende13.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I 2026 træder den nye top-topskat i kraft. Det kommer til at ramme mange selvstændige erhvervsdrivende, der driver virksomhed i personlig regi. PwC’s skatteekspert guider til, hvad det kommer til at betyde, og hvad du kan gøre.
PwC styrker sin forretning inden for Cyber, Risk & Regulation10.10.2025 10:34:04 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheder står i dag over for en række nye og skærpede krav om cybersikkerhed fra EU og nationale myndigheder, samtidig med at de oplever et øget trusselsbillede qua den geopolitiske uro. Derfor opruster PwC sit forretningsområde inden for Cyber, Risk & Regulation med Malene Fagerberg som partner og ny leder af området.
Ny afgørelse om servicefradrag til reparationer af hårde hvidevarer10.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny afgørelse fra Skatterådet den 6. oktober slår fast, hvornår det er muligt at få servicefradrag på reparationer af hårde hvidevarer.
Skattebesparelser på vej til arbejdende seniorer6.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskere tæt på eller over folkepensionsalderen kan se frem til væsentlige skattebesparelser fra 2026. For at få mest ud af besparelserne er det vigtigt at kende de nye skatteregler og særlige fradrag for seniorer, lyder det fra PwC’s skatteekspert.
PwC når rekordomsætning på over 4 mia. kroner i regnskabsåret 2024/251.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PwC krydser for første gang 4 mia. DKK med en rekordomsætning på 4,1 mia. DKK i regnskabsåret 2024/25 og en organisk omsætningsvækst på 12 %. Den organiske vækst vidner om en robust forretning inden for både revision, skat og rådgivning og er særligt drevet af PwC’s konsulentforretning, hvor rådgivningsopgaver med international rækkevidde og inddragelse af PwC-kolleger fra det globale netværk har været afgørende i kundeløsningerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum