Medie- og underholdningsbranchen: Ændret kundeadfærd vil påvirke branchen mest de næste 10 år

3 ud af 4 globale topledere i medie- og underholdningsbranchen forventer, at ændret kundeadfærd og nye teknologier vil påvirke branchens profitabilitet i de kommende 10 år. Det er markant mere end det globale branchesnit, hvor blot hver anden topleder forventer det samme. Derudover angiver 75 % af CEO’erne inden for medie- og underholdningsbranchen, at de planlægger at opgradere deres medarbejderes kompetencer, og næsten lige så mange forventer at investere i automatisering (73 %) og teknologi (74 %) i løbet af de næste 12 måneder.
“Toplederne i medie- og underholdningsbranchen forventer, at deres fremtidige evne til at tjene penge afhænger af, hvor gode de er til at imødekomme og følge kundernes adfærd og deres evne til at implementere og arbejde med nye teknologier som fx kunstig intelligens og metaverset,” siger Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien, og fortsætter:
“Det får toplederne til at investere for at stå stærkere rustet til fremtidens udfordringer. Analysen tydeliggør derudover, at der er behov for udvikling og forandring, hvis virksomhederne fortsat skal være konkurrencedygtige. 4 ud af 10 topledere vurderer, at deres virksomheder skal forandre sig for stadig at være økonomisk levedygtig om 10 år, hvis de ikke ændrer deres nuværende retning.”
Vækstforventninger i medie- og underholdningsbranchen
Hele 72 % af toplederne i medie- og underholdningsbranchen tror på global vækstfald i de kommende 12 måneder. Sidste år svarede blot 17 % det samme. Der er til gengæld mere optimisme, når det kommer til egen virksomhed. Her angiver 4 ud af 10 topledere, at de i høj eller meget høj grad forventer vækst i egen virksomhed i de kommende 12 måneder mod 52 % i 2022.
“2022 har været et turbulent år, hvor toplederne har skulle træffe mange svære beslutninger, og 2023 bliver ingen undtagelse. Der er fortsat økonomiske og geopolitiske usikkerheder og volatilitet, som påvirker toplederne og deres forventninger til 2023,” siger Leif Ulbæk Jensen og henviser til, at 5 ud af 10 CEO’ere angiver, at deres virksomhed er meget eller ekstremt påvirket af inflation, mens en 4 ud af 10 siger det samme om makroøkonomisk volatilitet.
Udover inflation og makroøkonomisk volatilitet er cyberrisici på top tre over trusler for vækst for de kommende 5 år.
“Toplederne vurderer desværre fortsat cyberrisici højt på agendaen som en betydelig risiko for, at den forventede vækst ikke kan realiseres, og cyberangreb kan have ødelæggende virkning på kundeoplevelsen og tillid til mediet,” afslutter Leif Ulbæk Jensen.
Om CEO Survey 2023
I PwC’s 26. CEO Survey blev der gennemført interview med 4.410 CEO’er i 105 lande i perioden den 4. oktober -11. november 2022. PwC’s CEO Survey er verdens førende toplederundersøgelse. 106 topledere inden for medie- og underholdningsbranchen har deltaget i analysen.
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Godt nyt for studerende: Kørselsfradrag er nu en realitet26.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Studerende i yderkommunerne og på øerne kan se frem til et nyt kørselsfradrag med samme kilometersats og grundlag som ved et lønnet arbejde. De nye regler træder i kraft i 2026.
Frivillig skatterapportering: Danske C25-selskaber ligger i top-5 internationalt20.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De danske C25-selskaber øger løbende deres frivillige skatterapportering, og i år har de særligt øget deres transparens inden for oplysninger om risikostyring i forbindelse med skat og givet yderligere oplysninger om skattebetalinger, ligesom AI transformerer skattefunktionen. Deres arbejde med transparens i skatterapportering placerer samlet set de danske C25-selskaber i top-5 internationalt. Det viser PwC’s nye analyse af C25-selskabernes rapportering om skat 2025.
Danske tech-virksomheder ser lyst på fremtiden trods usikre tider15.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er store ambitioner for fremtidig vækst i den danske tech-branche. Men selvom fremtiden tegner lys, fylder bekymringer om global usikkerhed og AI-teknologier. Det viser PwC’s brancheanalyse blandt danske tech-virksomheder.
Unge i Esbjerg kommune får privatøkonomi på skoleskemaet7.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I april vender PwC og Skoleglæde.nu tilbage til Esbjergs skoler med projektet ‘Ung privatøkonomi’, der giver eleverne praktiske værktøjer til ansvarlig økonomi og personlig lederskab, med fokus på virkelighedsnære opgaver og færdigheder til at undgå fremtidige økonomiske problemer. Denne gang er det 8. klasserne på skoler i Hjerting, Bryndum og Esbjerg, der får privatøkonomi på skoleskemaet.
Konfirmation: Kender du skattereglerne for pengegaver?29.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I denne tid bliver mange unge mennesker konfirmeret. En betydningsfuld dag, som ofte markeres med ekstra store gaver og pengebeløb. Det er vigtigt at kende reglerne for at undgå at blive beskattet, påpeger PwC.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum